Lösenordsprogram

Diskussion i 'Applikationer' startad av mille97, 16 apr 2010.

  1. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    keepass och dropbox :)
     
  2. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan bara instämma.. körde krypterat EXEL-ark innan, men denna kombon e ju skitsmidig.. :)
     
  3. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag kör också Keepass och Dropbox. Man sparar mycket pengar att använda Dropbox i kombinationer med andra program och appar tex anteckningar, fotogalleri osv. Förut hade jag olika program i Windows som jag betalade för tex Evernote. Men nu har jag bara Dropbox där jag kan lätt synka mina dokument mot andra program och appar och dessutom på olika plattformar som Android och Windows. Genialt gjort och genomtänkt av Dropbox-gänget!
     
  4. puttepj

    puttepj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Keypass + dropbox

    Hej. Ny på forumet och Desire-ägare sen en och en halv vecka...

    Ett mål när jag köpte min HTC, var att kunna matcha de applikationer jag kört i Palm Pilot i många år, vilket egentligen inte är några speciellt svåra saker. Jag ville kunna skapa ett textdokument på pc och kopiera till HTC:n och vise versa, kunna editera adressbok i PC, kunna göra to-do-list i PC eller HTC och synka etc. Allt detta är ju mer än smidigt via den grymma googlekompatibliteten. En av de viktigare apparna var att få tag i en Handyshopper look-a-like applikation för inköpslistor m.m. och även detta har jag lyckats med.

    Men så kom jag då till en lösenordsdatabas som var synkbar och där var det betydligt svårare. Läste den här tråden och gav mig på dropbox vilket var en riktigt trevlig överraskning och sen var det dags för Keypass.

    Jag har fått till installationen med själva databasen i dropboxen och programmet går att nå både från PC:n.

    Men Keypass verkar mera vara en db som sparar och genererar lösenord för att man skall starta URL:s med skyddade lösenord, men än vara en lösenordslista.

    Så min fråga är: Om ni vill ha databasen för att spara lösenord så att man lätt kan läsa dem på androiden eller på PC:n skriver ni dem då i note-fältet.

    Om jag skriver lösenord i de två rutor som heter password så måste jag gå via edit för att se dem igen. På PC:n har jag inte ens lyckats att läsa de lösenord jag skrivit in.

    Så hur använder ni programmet? är det jag som inte hittat rätt inställningar?

    /putte
     
  5. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Numera läser jag väldigt sällan mina lösenord, både PC- och Android-versionerna har så bra funktioner för att kopiera dom så det behövs inte. För att se dom på PC så dubbelklickar du på namnet (Title) och trycker på knappen med tre punkter på till höger om den första lösenordsrutan.

    Sen jag började använda KeePass använder jag betydligt bättre/svårare lösenord eftersom dom inte behöver vara enkla att läsa eller memorera. Det enda jag slår upp ibland är PIN-koder jag inte använder så ofta, det är svårt att göra klipp-och-klistra till en BABS-terminal. :)
     
  6. puttepj

    puttepj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej och tack för infon. Nu får jag i alla fall fram lösenorden lite lättare även i PC:n.

    Det blir några fler steg och känns inte lika smidigt som SplashID som jag kört i många år på Palm Pilot, men det är hanterbart i alla fall.

    Jag kan inte använda cut & paste som du beskriver, när det gäller en hel del av mina lösenord, eftersom kör via remote connections (loggar på via studsservrar till andra nät och kör remote) på mitt jobb. Där har jag också störst behov av databasen. Men nu kan jag använda både HTC och PC för att se lösen i klartext, så det är en bra början.

    Upptäckte att SplashID också finns för Android och kostar runt 200:- om man också köper PC interfacet. Replikerar via trådlöst lan (båda skall vara påloggade på samma WIFI).

    200:- kan upplevas som mycket, men när det haglar gratisappar så känns det ändå som om man kan betala undantagsvis för en och annan app om den kan så mycket mer.

    Men jag skall ge keepass och dropbox en chans, innan jag ev köper mig en SplashID, för man vänjer sig och ser nya fördelar efter hand, det är något jag lärt mig.

    Dropbox är något jag tokgillar. Jag bara anar hur mycket olika användningsområden jag kommer att kunna finna där.

    /putte
     
  7. goranwik

    goranwik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Jag använder Handy Safe och dess desktopvariant, som funkar helt perfekt för mlg. Är dock inte gratis.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  8. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Lastpass verkar hur bra som helst så det ska jag nog köra synk mellan datorer plus att det lär ju underlätta som fan vid ominstallation och liknande :)

    Fast egentligen letade jag efter ett program för pin-koder till kort och andra lösenord/koder som är bra att ha med sig (eftersom jag jämnt glömmer dom) och jag vill kunna redigera på datorn och sen synka till telefonen.
    Bästa alternativet än så länge är nog Moxier wallet, högst personlig åsikt, men det ser ut att passa mig
    Kostar dock $19.99 per år
    Keepass och dropbox kombon kan vara ett vettigt gratisalternativ för den som söker det
     
  9. batiatus

    batiatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Z3
    söker en app för att spara lösenord/koder i, vad gäller nuförtiden

    gratis är att föredra men även betal om den är bra.

    förslag?
    /b
     
  10. puttepj

    puttepj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag fick rådet tidigare i den här tråden att köra KeePass och det rekommenderar jag verkligen. Ladda ner till både telefon och PC och spara och använd den krypterade lösenordsfilen på dropbox så kan du alltid nå den även om nallen kraschar.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar Spb wallet. Finns både till telefonen och datorn.


    Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
     
  12. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Pocket är annars en av de mest populära