Android till TVn (miniPC)

Diskussion i 'Allmänt' startad av err0r, 1 aug 2012.

  1. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Underar om det finns interesse for att ta fram en sa kallad mini-pc (ex MK802) med Android som man kopplar till TVn.

    Sjalv kollar jag mycket pa SVT Play via datorn och tror att en sadan enhet kopplat till TVn, skulle vara super och tror manga skulle se nytta med en sadan produkt.

    Jag bor i Kina och har kontakter med olika elektronik tillverkare och kan pa sa satt fa tag pa olika mini-pc modeller till ett mycket lagt pris, ca. 200 kr.

    Produkten finns readn att kopa pa olika siter fran utlandet, men ideen har ar att fa nar priset, modifiera Android sa att den ar mera annpassad for den Svenska anvandaren (SVT Ready) och paketera produkten sa att det fungerar for vanliga anvandare "out-of-the-box", och satta en Swedroid logga pa.

    Vad tycket ni?




    Pris for olika alternativ i Paypal USD:

    Uhost + frakt = 57 USD

    Uhost + uhost remote + frakt = 72 USD

    UG802 + frakt = 69 USD

    ATV100 + frakt = 57 USD (gar inte att bestalla just nu)


    Dessa priser inkluderar, paypals daliga vaxelkurs och deras 4% avgift. Jag tjanar inte nagot pa detta sjalv so om ni tycker det ar dyrt klaga inte hos mig.


    Lista over anmalda testare och bestallning:

    Kingcool - 1 x uhost + fjarr - BETALAD - skickat, RB365643360HK
    RickardP - 1 x uhost + fjarr - BETALAD - skickat, RB365643373HK
    Strutsen - vantar pa bestallning, address och email
    thabse - vantar pa bestallning och email
    Sharkhunter - vantar pa bestallning och email
    samich - 1 x uhost + fjarr - BETALAD - skickat, RB365643395HK
    squeezeday - vantar pa betalning
     
    Last edited: 17 sept 2012
  2. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Det beror väl på du får ju en dongel med hdmi minnesplats osv for å 49 usd inkl frakt. Hur hade du tänkt att det skulle se ut?
     
    Last edited: 1 aug 2012
  3. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Var kan man kopa for 49 ink frakt? Min ide ar inte riktat att modifiera hardvaran men att anpassa Android till att battre fungera for svenska forhalanden.

    Typ forinstallerade appar for TV och media konsumtion och fjarrstyrning. Ex. SVT Play appen ser horribel ut pa TV.
     
    Last edited: 1 aug 2012
  4. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 aug 2012
  5. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Najs. Men jag skulle nog sattsa pa en Allwinner ist, battre prestanda for meda plus att kallkoden ar oppen sa det blir nog lattare att modifiera.

    Tillbaka till anmnet, ar nagon har intereserad av denna ide?
     
  6. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

  7. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

  8. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det ar kostnaden for produkten i Kina.

    Ar det ingen som tror att en 200-300kr Android TV stick skulle salja in Svea?
     
  9. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    jo det skulle nog absolut fungera, har den bt, hyffsat ram,utbyggbart minne osv så kommer det nog bli en hit, sign me up for one.
     
  10. Strutsen

    Strutsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Skulle säkert sälja fint fler de priset .. bara den funkar som den ska ;-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag hade nog köpt en till varje TV hemma.
     
  12. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det ar just darfor jag postar detta har, jag undrar om det finns intresse att dra igang detta projekt.

    Som sagt sjalv har kontakter och kan ta fram det senaste till lagsta pris men saknar programeringskunskaper och Android hacking skills.

    Vad som behovs ar personer som har kunskap att hacka / modifiera Android koden for att anpassa mjukvaran for den svenska anvandaren, modifiera Android sa att produkten ar optimerad for Svenska tjenster och enkel att anvanda for vanliga anvandare, samtiding som den ocksa ar oppen for att hacka for mer avancerade anvandare.

    Man skulle kunna ha en dedikerat subforum har och pa detta satt skapa mervarde for produkten och sammtidigt dra hit fler Android intresserade anvandare.

    Vad som behovs for att detta projekt:

    1. En eller flera personer som kan koda eller modifiera Android koden. Allwinner A10 plattformen ar oppen sa att komma at viktiga delar av kallkoden borde vara ratt enkel.

    2. Gora en mindre marknadsundersokning for denna typ av produkt. Detta skulle kunna borja med medlemmar har.

    3. Ta fram en budgetkalkyl och rakna hur var slutprister skulel hamna pa. Eftersom jag har kontakter med fabriken vi kan borja i en liten skala, tom sa lag som 10 st enheter skulle vara mojligt att fa for mycket lagt pris inkl. egen logga.

    5. Komma i kontakt med andinistratoren / er har pa forumet och fa deras kommentarer om detta projekt skulle accepteras och att dom samtycker att produkten marknadsfors och drivs har.

    4. Marknadrsforing.

    Sjalv kan jag bidrag med det mesta utom Android kodning.


    Ennheten skulle kunna importeras till Sverige lagligt, (import skatter, moms osv) och distribueras innom Sverige for att inte konkurera med online butiker fran Kina.

    Man skulle kunna kalla det "SVT Ready" eller "Powered by Swedroid" och en del av intakterna skulle kunna ga till Swedroid eller direkt till from som bidragit till projektet.

    Behover era askiter, sjalv tror jag produkten skulle bli en hit bara det paketeras ratt.

    PS. Jag kan skicka ett par enheter for tester till dom som ar interesserade att ansluta sig.
     
    Last edited: 14 aug 2012
  13. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    I min mening behöver du inget hackande, stock Android, så får användaren konfa den som man vill. Keep it at a minimum. Varför krångla till det. Vet inte hur utvecklare ser på att ha sina appar förinstallerade på någon annans hårdvara, kanske är nåt med licenser osv?
    Men som sagt det är bara mina tankar och funderingar.
    Senaste jelly bean skulle nog vara ett plus, lika så möjligheten att kunna ansluta trådlös mus och tangentbord och extern hdd, samt bluetooth, sounds good to me!
    Visst skulle kunna testa en enhet men jag Kastar pengar redan nu, ser konstigt ut när jag kastar sedlar på telefonen men F it!
     
  14. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Se mitt forra inlagg, har uppdaterat.

    Visst dom flasta har foredrar nog stock Android pa alla deras Android enheter, poangen ar att gora det mer anvandarvanlig for "vanliga" annvandare for att na en bredare annvandarkrets. Eftersom detta ar Android pa en TV sa bor vissa saker annpassas for att det ska uppfattas som en klar produkt.

    T ex:

    1. Skarmrotationen maste alltid vara "landskape" i olika appar och menyer for att du inte ska behove vrida huvudet 90 grader.

    2. Det bahovs en software On / Off knapp eftersom det saknas en fysisk pa enheten, och det kanns mera naturligt att stanga av enheten med fjarr ist for att plugga ur sladden.

    3. Det bor finnas en TV launcher for "vanliga" annvandare, med stora ikoner / menyer ala XBMC eller Apple TV.

    4. Det bor inklureras en del drivrutiner som ofta saknas pa Kina Android enheter; bluuetooth dreivers, wireless drivers, web cam, vpn mm.


    Detta ar bara en del som bor annpassas for att produkten ska vara battre an dessa Kina modeller.
    Sen skulle der kanna finnas tva ROMs, for vanliga anvandare och avanserade.

    PS.

    Appropa forinstallerade appar, man skulle ocksa kunna kopa ut licenser fran app utveklare billigare och pa detta sett hjalpa dom att hitta nya anvandare, tex, DroidMote.
     
    Last edited: 15 aug 2012
  15. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    känns som du misstror användare lite jag menar min morsa (54) klarar utan att fråa att öppna app drawern och starta sina appar. vill du börja i liten skala så börja här på swedroid användarna är mycket trevliga och folk betatestar gärna nya saker. men om du vill få till något lite bättre utseende mässigt då skulle jag nog säga att en custom launcher skulle vara svaret inte två rom's.
    alltså en custom launcher med allt det du nämner och stock rom med de drivare som behövs. men visst får du fram en sån här pryl så står jag först i kö.
     
  16. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Du har ratt, borja smatt forst later bra.

    Sa vi kan borja med att dom som ar intereserade anmaller sig har som betatestare.

    Vissa krav for dom som ar kvalificerade ar:
    1. Vara medlem pa Swedriod innan denna trad startades
    2. Nagon typ av kunskap utav att hacka Android (roota, modifera koden osv)


    Svara har iaf du ar interesserad och skriv garna nagra rader om dina Android kunskaper.

    Jag kan skicka ut nagra exemplar till testare och sa far vi ta det darifran.
     
  17. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    tyvärr fyller jag bara det första av dina krav, men kommer hålla koll på tråden, lagt den under bevakning och jag hoppas den tar fart.
     
  18. Ludwig

    Ludwig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Snart så
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Snart kommer ju XBMC till android, skulle inte det kunna vara något?
     
  19. Strutsen

    Strutsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad finns det för online butiker från Kina då? ;-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tycker också detta är väldigt intressant. Håller med de flesta här, börja smått och enkelt.

    Min önskar är också att den ska ha stöd för tangentbord och mus via Bluetooth.
    Jelly Bean till den här manicken skulle vara helt underbart och 200 kr låter väldigt bra.
    Skulle absolut inte tacka nej till Wi-Fi heller. Ett stort plus vore ju så klart om det gick att installera egna appar på den. :D

    Marknadsföringen i Sverige kanske jag kan hjälpa till med. Jobbar för Mobilplaneten och chefen där är väldigt duktig på marknadsföring och har rätt bra kontakter med större företag också.

    Kan bli en väldigt intressant utveckling. ;)

    EDIT: Glömde säga att jag vill också vara med och testa produkten.
     
    Last edited: 15 aug 2012