Blåsning på 5000 kr.

Diskussion i 'Off Topic' startad av ViLANDER, 22 jun 2012.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    ViLANDERViLANDER; Hur har det gått med det hela? Är handläggaren fortfarande borta?
     
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Inget har hänt. Jag väntar fortfarande...
     
  4. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
  5. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Ge mig hans adress så tar vi alla pengarna han blåst folk på och delar :) (tillbaka till dom som blev blåsta såklart :o)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. adde34

    adde34 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Man kan gå till den " oskyldiges" adress och göra saken värre. Jag har råkat ut för samma grej, fick adress och telefon men när jag ringde upp så berättar mamman till den pojke att hans identitet blev stulen och att det var inte han.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Idag fick jag brev om att förundersökningen läggs ner. All in all så har nog polisen inte ens lagt ner tio minuter på ärendet.

    Då stämmer det alltså det man hör om polisen och om hur de agerar. Polisen har verkligen inga incitament att försöka med något när de ändå får sina pengar från staten. Noll kundservice och ett fucked up samhällssystem. Nu är jag riktigt förbannad.
     
  8. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Fyfan vad svinigt.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Förbannat att scammare kan härja såpass fritt ändå. Ska man behöva ta lagen i egna händer för att få någonting gjort?
     
  10. Droid113

    Droid113 Guest

    Det var då fan. Du hade ju gjort jobbet åt dem och fixat IP:n och allt så det hade ju bara varit för dem att hova in honom... :ehm:

    Nåväl, medborgargarde FTW! ;)
     
  11. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Faktiskt ganska skrämmande att läsa. Visst, pengar är bara pengar men det är ändå ett brott och med den inställningen kommer man till slut tänka så om allting.

    "Äh, mord är ju bara mord."
    - Henrik Stenwall, rikskriminalare
     
  12. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det polisen i princip säger är att de skiter i det. Jag kan sätta ihop ett likadant bedrägerisystem och lura folk, och nu vet både jag och ni att man kommer undan. Men skillnaden är att vi har moral och därför gör man det inte.
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Efter lugnat ner mig lite så läste jag igen, men det måste verkligen ha varit en riktigt urvattnad trasjävel till jurist som har skrivit det här jävla brevet.

    Så här löd en stor svart text:

    FÖRUNDERSÖKNINGEN LÄGGS NED

    Såhär stod det efter rubriken:

    Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet i rättegångsbalken. Något väsenligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätter inte genom att förundersökningen läggs ner.

    23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken.
    Den misstänkte är åtalad , kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd(straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.


    Man får bland annat inte reda på:
    1. Huruvida jag ska gå vidare med ärendet
    2. Om det menas att min anmälan inte alls kommer beaktas när han åker upp i domstol

    När man läser brevet får man intrycket att de skiter i vad jag har anmält, bryr sig om något grövre som den misstänkte är åtalad för och lämnar allt som har med mig att göra i hans åtal. Men verkligen ingen konkret information huruvida hur de fångade den misstänkte och hur stor omfattning skiten handlar om.

    Ni kan ju hålla med om att det är rätt svårt att tolka ett brev när det först står FÖRUNDERSÖKNINGEN LÄGGS NED med svart text.
     
    Last edited: 15 aug 2012
  14. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Han har gjort värre saker han åtalas för. Vid en snabb genomgluttning.

    Tapatalked, might contain weird text :-)
     
  15. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det var vad jag luskade fram också. Men man vet ingenting om jag kan sätta kronofogden på honom efter en dom eller om de helt enkelt skiter i min anmälan.

    Men då är också frågan vad som är "värre", mord, misshandel, våldtäkt, övergrepp, rån och sen något jag säkert har glömt är självklara, men det han har gjort mot mig klassas som grovt bedrägeri och ger minst två års fängelse, så han måste ha gjort något riktigt hemskt i så fall.

    Man är också nyfiken på hur de tog fast honom, om IP-adressen var relevant eller inte.
     
  16. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Så som jag tolkade det, så åsidosätter de den informationen som samhället kommer med, det tolkar jag som att din ip du snappade upp, inte tas med i beräkningen.

    Jag kom på att, du tror inte att din uppsnappning av hans ip, tolkas lite som brottsprovokation?
    Du lurade ju faktiskt honom in i en fälla... Typ.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  17. yallsostupid

    yallsostupid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fyfan att polisen bara lägger ner din anmälan.

    Jag tycker du ska länka denna tråd till forumet flashback
     
  18. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nej. Det är inget olagligt att logga IP-adresser. Lagligt att lagra, men olagligt att skriva ut det. Och polisen bad om IP-adressen. Dessutom är det ingenting jag har gjort som provocerat fram ett brott.
     
  19. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag vet inte om jag tycker det är förjävligt. Eller rättare sagt, ingen här kan ju faktiskt veta om det är förjävligt eller inte. För jag antar att ingen här har insyn i polisens bedrägerirotel och vet hur mycket de har att göra? Jag menar, de kan faktiskt sitta med papper upp till hakorna vid sina skrivbord med ouppklarade brott som är värre än det du har blivit utsatt för ViLANDER.

    Hur det än ligger till tycker jag det är synd att du inte får dina pengar tillbaka, man önskar att alla orättvisor kunde rättas till. Men det jag menar är att man inte borde hata på någon för än man har gått ett par mil i deras skor, om ni förstår min metafor.
     
  20. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Och man är medveten om att polisen har massvis att göra. De ska självklart prioritera värre brott. Men skillnaden är när man har ett hopplöst fall man inte kan göra någonting och när man har ett fall där man kan göra skillnad genom ett samtal, genom att ringa banken och i första hand stoppa transaktionen. I andra hand, ringa upp bredbandsleverantören.

    Så i vilket fall väljer polisen att låta detta vara istället för att avbryta det hela på en gång, vilket hade varit rätt enkelt. Ett samtal. Och sedan hör man ständigt om hur polisen 'påpekar' att 'lösningsgraden på bedrägerier' är oehört låg. Självklart är det lågt om man inte ens bryr sig om att försöka stoppa ett pågående bedrägeri.

    Polisen får mer att göra ju längre man låter det vara och detta hade varit ur världen om de hade ringt ett samtal. Men jag gissar att polisen gillar att samla papper på hög, för uppenbarligen är de inte intresserade av att stoppa bedrägerier som inte ens ha skett. De gnäller på resurser när de lägger energi på offerlösa människor som exempelvis drar en joint eller fildelar. Och då måste hela byråkratin vara åt pipan om polisen hellre står till Warner Bros och diverse film- och musikbolags förfogande istället för vanliga människor.

    Om polisen hade stoppat överföringen så hade inte ens anmälan varit en prioritet överhuvudtaget så där är ett ställe de verkligen kan minska på sina saker att göra.
     
    Last edited: 15 aug 2012