Sony Xperia Tipo (ST21a, ST21i) & Sony Xperia Tipo dual (ST21i2, ST21a2)

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av holmen, 11 aug 2012.

  1. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Eftersom underforum för Tipo inte finns så skapar jag denna tråd så den lilla information som finns kan samlas under ett tak.

    Information från Sony
    13 juni 2012 - Sonymobile.com - Presentation av Xperia tipo (och Xperia miro)
    13 juni 2012 - developer.sonymobile.com - Information om Xperia tipo (och Xperia miro)

    Juni 2012 - Specifikationer - Xperia tipo (ST21a, ST21i)
    Juni 2012 - Specifikationer - Xperia tipo dual (ST21i2, ST21a2)

    Swedroid länkar
    13 juni 2012 - Swedroid nyhet

    Swedroid forumslänkar
    Kryptera en Sony tipo


    Om det är något ni vill att jag ska lägga till här så är det bara att skicka PM eller svara här i tråden.
     
    Last edited: 11 aug 2012
  2. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur är den?

    För att hålla första inlägget så rent så möjligt så skriver jag mina kommentarer här i ett svar till tråden. Hoppas det är okej.

    Förra veckan gick min ZTE Blade sönder så är på jakt efter en ny. Efter en veckas fundering så känner jag att en budgettelefon är min väg att gå även vid detta inköp, så har fastnat för en Sony Xperia tipo idag men avvaktar lite med inköp. Var inne en sväng till en butik idag och tryckte runt i menyerna och första intrycket är att den är helt okej. Men avvaktar en sväng ifall det är något jag har missat i mina krav/behov.

    Mina krav på telefon nu är Android 4.0 (för FLAC stöd), hyffsat med lagringsutrymme (tänkte köpa ett 32GB microSDHC kort) och den ska gå att ha som Wi-Fi hotspot. Det är några funderingar jag inte har hittat svar på så listar dem här nedan.

    1. Har Sony Xperia tipo utbyttbart batteri? Ja ~ mån 13 augusti 2012
    2. Specifikationerna säger ingenting om FLAC stöd men kom inte det med Android 3.1? (är den för klen hårdvarumässigt för att stödja FLAC?) Ja, FLAC musikfiler fungerar i mediaspelaren som följer med. ~ mån 13 augusti 2012
    3. Går det att köpa ett extra batteri någonstans? Ja, på Sonys hemsida. BA700 batterier används. "Power Kit EP951" ~ tis 14 augusti 2012
    4. Finns Sony Xperia tipo dual i Sverige än? Enligt NetOnNet så är det oklart om "dual" kommer till nordiska marknaden över huvudtaget. ~ mån 13 augusti 2012
    5. Någon som redan har köpt en och provat några dagar? Mina första intryck i ett inlägg längre ner.
     
    Last edited: 15 aug 2012
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER


    3. ja här http://www.sonymobile.com/se/shop/accessories/
     
  4. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  5. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    5. Jag har inte köpt den men jag hittade den på expert igår och då kände jag lite på den, den är lite större än xperia mini och baksidan känns som om det är gjort i gummi, den ligger skönt i handen!!
     
  6. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mina först intryck

    Jag köpte Sony Xperia tipo i förrgår och tänkte nu dela med mig av mina första intryck. Mina intryck skildrar mest övergången från ZTE Blade med Android 2.2.? till Xperia tipo med Android 4.0.4. Vilka förbättringar som beror på själva hårdvaran och vilka som beror på mjukvaru "uppgraderingen" kan jag inte säga någonting om då jag inte känner att jag är tillräckligt insatt där.

    Funktioner jag använder dagligen
    1. Kolla mail
    2. Ringa/SMS
    3. Surfar (typ några nyhetssidor och de länktips jag får från olika nyhetsflöden)
    4. Google Reader (100st+ flöden)
    5. Google Calender
    6. Gtalk/Jabber/XMPP
    Andra viktiga funktioner
    1. Lyssna på min musik (FLAC)
    Använder den inte till
    1. Kolla film
    2. Fotograferar
    Formfaktorn och hur den känns
    Så med kravspecifikationen ur vägen så kommer nu mina subjektiva åsikter. Precis som "Sonyanvändare" skriver ovanför så är baksidan av gummi och framsidan av plast, och jag håller med om att den ligger skönt i handen. För mig är den precis lagom för enhandsfattning. Den är relativt lätt men jag vill alltid ha lättare, så får hoppas att det kommer i framtiden, eventuellt något tunnare skulle göra den till perfekt formfaktor för mig.

    Några tröga knappar
    I början tyckte jag telefonknappen nere till höger i menyn var trög, likaså sms-knappen men har efter ett tag nu insett att alla funktioner som man helst inte vill trycka på i fickan är lite trögare än andra knappar. Exempelvis så är även "lägg på" under samtal lika trög. Jag testade att slå på "Pekarens plats" under utvecklaralternativ för att se om mina tryck med tummen registrerades och det gör dem, inget fel där alls. Två fingrar registreras utan problem och precis som specifikationerna säger så är det max antalet också, för mig räcker det.

    I övrigt flyter telefonen mycket bättre än vad min ZTE Blade någonsin gjorde så detta är ett stort plus. Det är fortfarande lite delay från tryck/drag innan någonting händer men detta kanske fixas med 4.1 Jelly Bean. Vi får se framöver.

    Ubuntu och Xperia tipo, USB Mass Storage undangömt
    Det första jag ville få fungera var kopplingen till Ubuntu eftersom jag inte har Windows eller Mac OS på någon dator här hemma så är det alltid en chansning när jag köper något nytt. Efter mycket pillande fick jag till sist information från Sonys support forum att "USB Mass Storage" inställningar finns under "Xperia-inställningarna". Detta gjorde att minneskortet, mircoSDHC 32GB hittades direkt (MTP fungerar ej). Utan problem kan jag nu föra över de filer jag vill till mobilen. Det som fascinerar mig är att det inte finns någon filhanterare med om standard i Xperia tipo, men antar att det finns en drös i Play butiken om det skulle behövas.

    När jag är inne på området så kan jag meddela precis som sägs i tråden länkad i första inlägget om kryptering. Kryptering stöds inte av Xperia tipo.

    Musik och FLAC
    Musikspelaren som följer med fungerar helt okej för mina behov. Medföljande musikspelare spelar även FLAC-filer även om specifikationen inte nämner FLAC. De filer jag har testat med kommer från The Humble Music Bundle som gick att köpa för ett tag sedan.

    Google Widgets
    Detta är största bakslaget. I Android version 4.0.X verkar inga widgets fungera eller det finns iaf en allvarlig bugg som gör att de aldrig uppdaterar. Jag satt och strulade med detta hela gårdagen och har gett upp nu. Varken medföljande Widget för Google Reader, Gmail eller Calender fungerar. Notifieringar kommer i notiferingsytan om nya mail men ingen uppdatering i widgeten sker. Jag har lagt detta projekt på is en stund men antar att jag måste koda mina egna eller leta upp någon annans widgets i Play butiken.

    Många andra widgets som t.ex. "Top Contacts" står bara och laddar i all evighet så just Androids system med widgets verkar vara riktigt dåligt gjort.

    Summering
    För 1179kr som jag betalade plus 279kr för 32GB microSDHC så är jag riktigt nöjd med köpet. De brister jag har hittat för att göra telefonen riktigt bra är bristen på fungerande widgets till Google calender, reader och gmail.

    Är det något speciellt ni undrar över så är det bara att svara i tråden så ska jag försöka svara så fort jag kan.
     
    Last edited: 16 aug 2012
  7. Frispel

    Frispel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för detta, åker jag och köper en sådan till grabben(snart 10år) lutar det åt, velar mellan den och den dubbelt så dyra Xperia GO. Har även fått upp ögonen för Miro som släpps snart...

    Spotify funkar väl bra att köra i Tipon?

    mvh
    Patrik
     
  8. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Spotify går att installera.

    Spotify gick att installera men har inte premium längre så kan inte testa att det går att spela musik men det borde det ju göra :)
     
    Frispel gillar detta.
  9. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Humble Bundle for Android 3

    https://www.humblebundle.com/

    Idag släpptes "The Humble Bundle for Android 3". Alla inkluderade spel fungerar till Android, Linux, Mac och Windows. Inkluderade spel är följande:
    1. Fieldrunner
    2. BIT.TRIP BEAT
    3. SpaceChem
    4. Uplink
    5. Spirits (om man betalar mer än genomsnittskunden)
    Utav dessa spel så är det tre som går att installera på Xperia tipo och det är Fieldrunner, BIT.TRIP BEAT och Spirits. SpaceChem går att installera men kräver större skärm för att man faktiskt ska kunna spela spelet. Jag antar att samma sak gäller Uplink då spelet kräver Tablet där med. För systemkrav kan ni besöka denna länk.

    Fieldrunner
    Detta är ett tower-defence spel där man helt enkelt ska skydda målet från att för många "fieldrunners" tar sig igenom. Själv har jag börjat ledsna på att så många spel handlar om att skjuta fiender men detta är bra gjort. Var fast i en timme när jag testade det. Ska bli intressant och se hur skoj det är i längden, kanske blir enformigt efter ett tag.

    BIT.TRIP BEAT
    Som "Pong" fast väldigt många bollar. Man styr sin bräda(?) till vänster genom att vicka/tilta på telefonen fram och tillbaka. Fungerar riktigt bra till en början. Dessvärre börjar det lagga bara efter några nivåer i spelet. Detta märks främst på ljudet som knastrar till och hackar fram under korta stunder.

    Spirits
    Detta är en modern variant av Lemmings och var riktigt bra även detta. Flyter på smärtfritt under de första nivåerna jag har tagit mig igenom. Detta tror jag blir det bästa spelet i väntan på bussen.

    Detta forum är ju till för Android och telefoner men tänkte passa på att kommentera "SpaceChem" också. Jag har spelat det nu senaste timmen på Ubuntu och jag måste säga att det är det bästa pusselspelet jag har testat på väldigt länge. Klart värt ett köp.
     
  10. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    TIPON är en bra nybörjartelefon för android. om han inte har haft en innan! själv äger jag en Xperia go och kan säga att den är värd pengarna;) men som sagt för en tioåring så räcker nog TIPON
     
  12. Frispel

    Frispel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gött, han har visserligen min gamla gamla HTC Desire med spräckt skärm, så det blir nog kanon med tanke på priset och prestandan
     
  13. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    4gb minne kollade på tipo i en butik den hade endast 2gb minne sammt drogs med fel provade att ta en bild när jag skulle kolla in bilden så var bilden ett x och så var det alla bilder bara en massa x verkar som mjukvaran har problem xperia gallery verkar ha en bugg
     
  14. malte74

    malte74 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte en Tipo för några dagar sedan då min tidigare Motorola Defy fått fel på högtalaren för 4:e gången på ett år..
    Tyckte först att den var helt ok. Plastig såklart, men ändå välbyggd och med en cpu motsvarande den i den gamla Motorolan (som klarat vad jag behövt utan problem), ICS osv för 1200:- var jag helnöjd. Visst är skärmen rätt kass jämfört med Defy (som säkert är kass jämfört med mycket annat) men i övrigt alltså helt ok.
    Jag streamlineade som vanligt och tog bort alla widgets osv, installerade mina vanliga appar som kolla tv, blocket, fordonskollen och andra inte särskilt krävande grejer och efter nån dag var mitt intryck av telefonen helt annorlunda.. Den är OTROLIGT seg!!

    När luren legat inaktiv någon halvtimme funkar den snabbt och fint, men bara någon halvminut i stöten innan den börjar lagga något kopiöst. Skärmen slutar reagera, och att t.ex scrolla på facebook blir omöjligt då luren tror att man inte alls vill scrolla utan öppna allting som finns där man sätter fingret. Är det alltså 2st bilder på varandra går det inte att scrolla utan då öppnar den istället bilden trots att man sveper.
    Inte ens att växla mellan hemskärmar funkar, skärmen reagerar inte och reagerar den misstolkar den vad man vill göra. Låter jag luren ligga en stund hämtar den sig.
    Surfa är alltså omöjligt. Man hinner lagom skriva ett sökord på Google och få fram resultaten innan den börjar lagga, och alltså slutar scrolla. När man ändå försöker får man vara extremt noga med var man sätter fingret för att börja svepa, då den oftast öppnar närmaste länken istället (under låååång väntan)..
    Min Defy körde visserligen MIUI men hade även den en 800mhz cpu och den känns som en raket i jämförelse.

    Ett annat fel är att hörlurar och headset brusar så mycket att man knappt hör annat. Redan på låg volym är bruset högt och det går inte höja för att kompensera då man även höjer bruset.

    Även min 18-åriga grabb (men redan androidräv som idag växlar mellan HTC OneX och Xperia S) säger samma sak, luren beckar ihop fullständigt efter någon halvminuts användning och blir jäkligt jobbig.

    Vi trodde båda att just mitt ex var felaktigt, så jag gick tillbaka med telefonen till Netonnet där den köptes men gjorde misstaget att ta den ut fickan, där den legat oanvänd nån timme, och ge den till den lilla tjejen som stod bakom supportdisken medan jag beskrev problemet. Hon tryckte igång skärmen, svepte mellan de olika hemskärmarna ett par gånger och sa att den funkar som den ska.. Suck, såklart då den efter inaktivitet funkar utmärkt en liten stund för att snart sega ihop när den börjar användas.

    Hade kö bakom och ville inte börja bråka med en 18-årig flicka över 1200 spänn så suckade och åkte hem. Kör numera återigen min gamla Defy och får stå ut med att bara kunna samtala via högtalartelefon.

    Min lur kan vara behäftad med fel, men om inte är det en skamligt dålig lur. Den klarar inte att användas som man vill kunna använda en android.
     
  15. Pneumatik

    Pneumatik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii
    Telefon 2:
    Galaxy xcover 3
    Övrigt:
    Chromecast, Chromecast Audio, Google Home Mini
    Hur tycker du den funkar hittils? Nu har du ju haft telefonen i några dagar ytterligare?
     
  16. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    det låter mest som om du har fått ett dåligt EX :/ kan bli så när man kombinerar gammal hårdvara med ny krävande mjukvara
     
  17. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    var det 4.0.3 eller 4.0.4 som android?
     
  18. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    4.0.4 versionen verkar ha buggar
     
  19. malte74

    malte74 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I min är det 4.0.4...

    Att den skulle vara buggig är intressant i mitt fall. Varifrån kommer infon?
     
    Last edited: 20 aug 2012
  20. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    testat produkten på varuhus x där den har 4.0.4 och bugar testat på annat varuhus med v 4.0.3 rätt bugfri