Android till TVn (miniPC)

Diskussion i 'Allmänt' startad av err0r, 1 aug 2012.

  1. toffe

    toffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skulle vara guld!
     
  2. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det ar just fordelen med en Android enhet att det standigt utveklas och nya funktioner ger prodkten mervarde.

    Det finns typ 1000tals online butiker ala DX.

    Forste testare lagt till listan.

    Jag ar radd att XBMC kommer fungera ratt langsamt pa denna enhet.
     
    McTerry gillar detta.
  3. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Typiskt. Hamnade jag inte med som testare? ;-) vad snackar vi för processor och ram? Xmbc skulle nog kunna funka kräver väl inte så mycket. Wifi är ett måste
     
  4. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Äsch, du blir säkert testare också! :D Man behöver fler testare som kan testa på olika TV apparater, och alla användare har sina egna sätt att använda produkter. Ju fler vi är desto bättre kan produkten bli. :D
     
  5. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Låter intressant. Jag köper en direkt.

    Signa upp mig som testare också. har några år på nacken med Android.
     
  6. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Du ar med pa listan.
    Vet ej hur mycket CPU XMBC kraver pa den sadan enhet men nar jag testade olika Linux ROMs sa var det pa gransen till oanvandbart.

    You betch ya!
     
  7. thabse

    thabse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Mycket intressant!
    Tyvärr ingen Android-hackare.
    Är IT-konsult som väl oftast kodar på "högre nivåer" (C#, SQL etc)
    men är mycket intresserad av allt "hårt" och som går att "mixtra" med.
    Har bl.a en par Raspberry Pi som väntar på att bli "ompysslade" :-)
    Har även mera som hobbyverksamhet lite försäljning av ett restlager av pc-prylar samt linux-distributioner på dvd/usb.
    En "sån här" skulle passa utmärkt att ha i butiken samt några skulle väl hamna hemma också ;-) (Typ som nån tidigare skrivit 1 till varje TV)

    Så några hundratal upp till kanske 500 stycken skulle jag kunna vara intresserad av.
    Till att börja med iaf.

    Sen vore det ju väldigt intressant med att t.ex kunna skicka med ett SD-kort med lämolig Linux på för de som skulle kunna tänkas vara intresserade av det.
    Ihopkoppling med Arduino .... Möjliheterna är obegränsade ;-)

    /Thomas
     
  8. Sharkhunter

    Sharkhunter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja jag har kört senaste XBMC för Android på min XOOM (2 år gammal stock med JellyBean) och visst det crashar hejdlöst till å från MEN det funkar att tex streama utmärkt. Det verkar även som om nyare devices crashar mindre och funkar ännu bättre. Så att använda XMBC på en sån här sticka är iaf helt klart ett mål som jag har personligen. SKulle förlänga livet på tvn med minst 5 år samt tom få frugan å bli nöjd. Jag har hackat lite android (sök på mig så hittar ni ngt). Funkar ok på min XOOM och BRAVIA. Med XBMC som media plattform behövs ju i princip inget hack.
    Hur är det med sladd på de där? En del har ju bara wifi och det är inget vidare att streama film på (iaf inte typ 1080 krävs trådat då). Så möjlighet till tråd är ett måste från mig...
     
  9. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Nu har jag en HTPC men min nästa lösning blir garanterat en kompakt androidsticka med XBMC.

    När vi talar att svenskanpassa mjukvaran så finns det ett riktigt trevligt plugin till XBMC för web-tv som heter XOT:Uzg som skrapar de flesta svenska tv-leverantörernas sidor för web-tv men blockar reklamen.

    Ställer gärna upp som testare också. Har kört Android i snart 3 år nu och haft mediacenter i olika versioner (XBOX / HTPC) 8 år nu..

    Angående styrning så tror jag att en fjärrkontroll är det som går hem bäst hos svensson, så något liknande boxee-fjärren borde väl gå att hitta? Det lär ju iofs trissa upp priset en smula..
     
  10. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns ju Google TV som förr eller senare kommer porteras till svenska förhållanden om lanseringarna lyckas så långt.

    Alternativet att hacka ihop en egen box kan bestå av att importera en kina-box och övertala tillverkaren att tillhandahålla root-access så du kan jobba friare med att bygga från källkod. Men tillverkarna brukar inte vilja sälja så pass öppna boxar. I dagsläget vill de bara sälja färdiga slutna boxar.
    Jag har sett olika intressen från folk att anpassa sådana Kina-boxar för att kunna säljas som TV-boxar till konsument i t ex afrikanska länder och då talar vi stora volymer. Men det har fallit på att kina-tillverkarna inte haft stöd för DRM i boxarna och som TV-box måste den kunna stödja diverse premiumkanal-leverantörer som kräver DRM. Det finns ett än så länge defunkt ekosystem i detta där inte alla spelare i innehålls-kedjan kan se sin del av kakan och då uppstår bromsklossar som förhindrar en realisering. Själv är jag en Google-TV-fan och vill se den produkten lyckas. Det finns otrolig potential i att tillverka appar som representerar streamade TV-kanaler. Men Google och box-tillverkarna måste få styr på alla de negativa punkter som produkterna drabbats av i recensioner. Annars kommer GTV-boxar inte ut i stugorna i volym och plattformen kommer inte överleva om så mkt fler produktgenerationer blir en flopp.
     
  11. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Hoj!
    Är också riktigt intresserad av att betatesta en sådan här produkt!
    Har sneglat väldigt mycket på Ouya, som verkar vara ett schysst projekt!

    Men en androidsticka för 2-300:- finns det nog inte många hushåll i Sverige som kan tacka nej till!

    Har dessvärre inga större kodningskunskaper, men betatestar gärna så mycket det går. Mixtrar en del med att lägga in custom-roms och rootar mina mobiler + tablets, men det är nog det närmaste jag kommer:cool:

    Kollar ofta filmer och dylikt via min WDHDLive härhemma och har fått mixtra för att få in bla. SVT-play i den, men hade gärna provat ett smidigare alternativ till den. Så en HDMI-out port + wifi (som någon nämnt redan), känns för mig som ett måste för att produkten skall slå!
     
  12. Sharkhunter

    Sharkhunter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    gunnar-medial - google tv håller på att bli ifrånsprunget av det som den här tråden tar upp. Dvs. billiga android stickor som du trycker in i hdmi ingången på tvn. En google tv kommer aldrig att kunna tävla med en säg 300 kr sticka som kör tex. XBMC. Dessutom har GTV problem med just den utvecklingsbarhet som en sticka har. GTV har tex. inget NDK vilket gör att man tex får svårt att göra en riktigt bra spelare som klarar fler videoformat.
    Fö. kan jag ju meddela att det är lätt att göra "appar" som streamar tv kanaler. Har själv gjort det som en plugin till PMS/UMS (googla lite) och att porta det till Android är ju inte jätte svårt. Men nu kommer ju XBMC och det är ju mkt enklare....
     
  13. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Mycket intressant att se hur detta utvecklar sig. Här har vi folk med olika erfarenheter av liknande produkter och personliga kunskaper. Kan med säkerhet säga att ett community projekt som detta kan blir riktigt grymt. :P
     
  14. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det finns ingen Ethernet plugg pa nan av stickorna jag testat, finns ju liknande boxar som pa bliden nedan, men sjalv tror jag inte pa en box. Poangen med en stick ar ju att den ar sa liten, den sysns inte baken TVn kan latt stoppas ner i fickan att ha pa resan eller att pa med till en kompis, den drivs pa 5V och kan enkelt kopplas till TVs USB for strom, sa man slipper annu en stromadapter.

    Det skulle sakert ga att anvande sig av en USB to Ethernet adapter om drivrutiner finns inbakade.

    [​IMG]





    Min ursprungliga ide ar att ta fran en Android stick som ar riktat till "vanliga" svenska annvandare for att na en bredare marknad. Jag tror fa "vanliga" ens vet vad en HTPC eller XBMC ar for nagot, forsta mig ratt, denna product ar perfekt for just detta men om man ska fa en mormor eller nagon som ar helt ointeresserad att lara sig nytt gransnitt sa bor detta vara sa linkt som att anvanda en TV eller som en Android mobil.

    Pa detta satt skulle fler vara mottagliva for en sadan enhet, tror jag.

    Sen kan sa klart anvandaren annpassa den till deras egna behov, som att kora Linux, XBMC, Plex, osv..

    Jag tror att utgangspunkten maste vara en bred anvandarbas och inte en nish produkt. Ratt fjarr borde vara enkelt att hitta.




    Jag haller med det mesta du namner om DRM och GTV. Dock sa ser jag denna enhet inte som samma kategori.

    Denna sa kallade miniPC bestar till 99% av en kretskort som ar tillverkat direkt utav "sollution provider" alltsa tillverkeren som tar fram kretskortet/plattformen, dom ar bara interesserade att salja sa manga kretskort som mojligt, just denna plattform har oppen kallkod och kan darfor modifieras.

    Se inte detta som en Apple TV eller GTV dar tillverkeren forsoker lasa in annvandarna och pressa ut sa mycket pengar pa betaltjenster som mojligt.

    Jag ser denna enhet mer som en PC som du kopplar till TVn, dar du kan konsumera precis samma innehall som du har pa en PC och Android mobil.

    Btw, Netflix kommer nu till Sverige, varfor krangla med laptop, mobil, PC till TVn? Har du inte PS3, Xbox, Apple TV eller GTV, varfor inte enkelt koppla in en miniPC ist.
     
    Last edited: 18 aug 2012
  15. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är utvecklare bland annat för Android och har testat ett gäng olika media spelare och inte nöjd med många av dem.

    Jag är väldigt intresserad av att vara med och testa denna produkt om du lyckas få ett bra pris på ett par hundringar, då kan jag garanterat nog få med ett gäng polare att köpa ett par stycken.

    Har även planer på börja sälja datorprylar mm på nätet i webbshop framöver kanske och kan tänka mig sälja sådana här produkter.
     
  16. Sharkhunter

    Sharkhunter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Vanliga" svenssons behöver inte veta vad XBMC är för ngt. Om/när XBMC för Android väl kommer/funkar. Det är det som så att säga blir GUIet till stickan. Ev kan man ju ladda in lite svenska plugins typ svtplay alt. så kan man skriva en separat. Det sistnämda är snabbt portat från PMS pluginen...
     
  17. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Lite så tänker jag, är det någon som testat "big launcher" har för mig att den heter så, är till för äldre som har synproblem typ, tänkte er metro ui med dedikerade knappar för Spotify, video spelare, radio etc etc. Vill man ska man kunna ändra vilka appar som visas. Ta mig jag använder songza dagligen men gemene man har nog inte hört talas om det. (grym "radio" app btw) ui (imo) borde vara simpelt men lätt konfigurerat. Nu vet jag inte om det funkar men skulle kunna ta både tabletappar och vanliga telefonappar, nya chameleon ser inte helt illa ut men ändå inte rätt.......
     
  18. err0r

    err0r Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har kollat upp olika enheter och dessa ar dom vanligaste pa marknaden just nu:

    MK802 Allwinner A10 1GHz - 290 KR
    Uhost Allwinner A10 1GHz - 260 KR
    CX-01 Telechips TCC 8925 800MHZ - 250 KR
    iPPea TV Dongle MIPS - 250 KR

    Priserna ar styckpriser sa det kan bli billigare vid storre volymer.

    Vilken tycker ni man ska sattsa pa?


    Jag kan ordna med testenheter och fa dom skickade med post from China, men all far sta for kostnaderna sjalva.
     
    Last edited: 21 aug 2012
  19. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min fråga till dig är, kommer du att få/köpa dessa som företagare eller privatperson?
     
  20. Sharkhunter

    Sharkhunter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De flesta verkar säga att MK803 och uhost e samma sak. Om man kollar verkar mk803 på en del siter ha cortex a9 vilket förstås e bra. Så helst den som har det. Fråga ingår swipe fjärr om inte så vad kostar det att lägga till en sån?