Jag tänkte prova Linux...

Diskussion i 'Off Topic' startad av bjoli, 19 apr 2010.

  1. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    ... och hittade en bra guide för dual boot, men det finns ju en hel uppsjö av Linux-versioner att välja på. Vad jag förstått är det Ubuntu som gäller men som sagt, det finns ju fler versioner än vad som är begripligt för en nybörjare så nu behöver jag Er hjälp.

    - Jag vill ha en version som fungerar vettigt (skapligt stabil) att surfa, se på svtplay.se, lyssna på musik och liknande med. Spelmöjligheter och grafiskt lull-lull är ointressant.

    - Den måste fungera med min halvantika Fujitsu-Siemens Amilo A3667G.

    - Måste fungera med svenskt tangenbord.

    Utifrån önskemålen ovan så kanske ni kan hjälpa mig med vilken .iso-fil eller liknande jag behöver bränna. Vart och vilken?

    Behöver jag tänka på något mer?
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ubuntu är en väldigt bra "Nybörjardist" och täcker alla krav som du ställer. Det är bara att ladda ner senaste .iso från www.ubuntu.com och bräna ut på en cd.
    Dock så släpps ubuntu 10.04 om några dagar, och det kan vara värt att vänta på detta.
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Tackar för ett snabbt svar! Jag väntar ett par dagar och provar då :)

    En fråga till: Vad jag har förstått så är Linux generellt väldigt resurssnällt. Gäller detta även dessa nyare versioner, så man kan köra dem på äldre hårdvara utan att den går på knäna?
     
  4. iNFiNiTY

    iNFiNiTY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan välja Xubuntu, som anvädner XFCE som skrivbordsmiljö, vilket är mycket mer sparsamt på resurser. Jag har lyckats installera och köra det på en gammal laptop med celeron 733MHz och 128MB RAM, fast det är rekommenderat med lite kraftfullare hårdvara än så, då grafiska miljöer upplevs rätt slöa på gammal hårdvara.

    Nya Ubuntu 10.04 släpps den 29e, om du inte vill vänta tills dess duger den senaste stabila utgåvan, 9.10, alldeles utmärkt!
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Är det lätt och problemfritt att uppgradera sedan?
     
  6. leetsweden

    leetsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    LinuxMint är ännu mer nybörjardist än Ubuntu..., då det e gjort på Ubuntu och har fler tillägg
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Vänta nu lite, är det här så enkelt som det verkar? Kan man installera allt direkt i Windows utan att krångla med Live-CD eller missar man möjligheten med dual boot då?

    Länk:
    http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-wubi
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    @iNFiNiTY
    Aj då.. var det så långt kvar?..

    Xfce är väldigt lättviktigt, ja. men gnome är inte heller någon riktig tungviktare precis, och (beroende vad du har för hårdvara förståss) generellt så flyter det på bra på de flesta datorer. fyi så har jag kört ubuntu (9.04) med gnome på en p3@800Mhz och 64mb ram. Visst var det ingen fartraket, men det var inte heller oanvändbart.

    Jag använder nu Openbox som fönsterhanterare på ett Archsystem, och är helnöjd med det.
     
  9. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Wubi är ett sätt att installera ubuntu utan live cd. det blir inte riktigt samma prestanda som i en vanlig installation, men det duger fint om man bara ska testa på.
     
  10. iNFiNiTY

    iNFiNiTY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @OliverG

    Jepp, 29e är officiellt datum för Lucid Lynx :D

    Canonical själva rekommenderar ju att man har åtminstone 256MB RAM eller något när man kör live-cd och installerar. Så det är ju alltid bra att ha lite kapacitet ändå :)

    Wubi är bra när man vill dualboota, utan att röra runt i partitionerna. Behåll partitionen som den är, wubi installerar ubuntu i en loop-file inuti windows-partitionen.

    Angående uppgradering, ja det ska gå rätt enkelt att uppdatera, dock brukar jag alltid göra en ren installation för att få bort alla gamla conf-filer i hemkatalogen. Men det är bara MITT sätt att göra det på, tror att jag är lite pedantisk av mig :)
     
  11. leetsweden

    leetsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja antingen det, eller så kan du använda en riktig virtuell maskin som ex; Parallels, VMWare. Senaste Parallels har då klått VMWare i hastighet, själv använde jag parallels för att installera windows o se om HTC Sync var nått bra, fast det var de inte.

    http://www.parallels.com/eu/
    http://www.vmware.com/

    (VMWare har även bra välledningar, då det installerar linux/windows nästan allt åt dig när du väl valt image-fil.)
     
  12. leetsweden

    leetsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör desamma på min gamla dåliga Pentium 4, min enda pc. Men det flyter på skitsnabbt (boot tar 9 sek) för att Archlinux blir vad du vill den ska vara för operativsystem. Dock är det mest för avancerade användare då du måste installera ex. den grafiska miljön själv.
     
  13. emil_äpple*

    emil_äpple* Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flash stödet för Linux är hemskt bara så du vet....:ehm:
     
  14. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    För mig funkar det på ubuntu utan större problem har även för mig att det funkar felfritt på opensuse men det använder jag inte lika mycket.
     
  15. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Flashstödet är helt okej imo..
     
  16. leetsweden

    leetsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Se bara till att du installerar Flash från Adobe och inte någon Fri mjukvara, annars kan det vara lite lamt när man spelar Youtube. Jag gjorde själv den tabben för ett par år sen.
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Själva grunden i operativet är resurssnål MEN kör man nån form av grafiskt system så kan det sticka iväg.

    Det finns "tunna" fönsterhanterare som man kan göra istället för Gnome/KDE.
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Kul att det blev sådant intresse för tråden!

    Har haft fullt upp ett par dagar så jag har fortfarande inte hunnit testa något. Jag tror att jag börjar med att ge mig på det som nämns i inlägg #7/#9.

    Tack allihop, jag återkommer garanterat. Om datorn startar förstås... ;)
     
  19. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Roligt! Håller själv på lära mig Ubuntu Server (utan gränssnitt alltså) vilket är jävligt roligt!
     
  20. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Har installerat och startat om några gånger nu. Nedstängningen är verkligen snabb!

    Problem har jag självklart. Förmodade att det skulle bli bekymmer men inte med wlan som är enda internetmöjligheten jag har i datorn just nu. Googlade lite i telefonen men blev inte så mycket klokare för det. Antar att det är drivrutiner som saknas. Det enda jag vet är att det är ett Broadcomkort. I Windows står det bara typ "Broadcom 802.11g nätverksadapter".

    Finns det någon generell drivrutin jag kan köra med?
    Går det i så fall att lägga den vart som helst på hårddisken i Windows och sedan plocka in den i Ubuntu?