Android browser som sparar chache på sd kort

Diskussion i 'Allmänt' startad av mjoha, 21 aug 2012.

  1. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tog ner en browser som jag stortrivs med men den sparar chache på sd kortet e det bra eller dåligt? Hur ofta ska jag rensa chache minnet? Ska man ta ner nån app och exempelvis ställa in att den rensar efter en veckas surfande?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du behöver inte rensa cachen för browsern alls. Låt den sköta sig själv så mår den bäst.

    Har du någon annan anledning till att rensa cachen? T.ex. att du inte vill att flickvännen ska se vad du surfat på ;)
     
  3. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nej det beror inte på henne :) på två dagar har jag 30mb i cache på sd korter.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Cache är för att telefonen ska slippa ladda ner allt varje gång du besöker en webbsida då det istället sparas och lagras lokalt, och det är därför rätt dumt att radera den då det kommer att göra ditt surfande långsammare.
     
  5. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    det är väl enbart positivt att cachen sparas på SD kortet då det brukar rymma ett antal GB:s och är större än internminnet på telefonen

    sen är det väl oxå så att då stör inte cachen internminnet och man riskerar inte att få slut på internminnet vilket kan leda till att det är svårt att emot sms och liknande

    cachefiler är inte det bara tillfälliga filer som skapas av olika program för varje session och när den är över så kan man ta bort dom för dom återanvänds inte eller har jag fel nu?

    som webläsare i mobilen så använder jag Dolphin mini och där finns alternativ när man stänger ner programmet att den rensar cachen och det gör den varje gång för mig och jag har inga som helst problem att webläsaren är slö
    om jag väljer att inte bocka i alternativet för cacherensning i Dolphin så skapar den nya cache filer för var gång jag använder programmet....
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Cachefiler är bilder, javascript, hela webbsidor med mera. Låt webbsideskaparna bestämma hur länge de ska cachas istället för att styra det själv.
    Det blir oftast inte någon märkbara slöhet om man kör utan cache, men det belastar servern i onödan. För stora bilder så bör det märkas om det är cachad data eller inte.
     
  7. Gadget

    Gadget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Cachen kan du nog låta bli.

    Vissa kakor kan dock smula till andra hur ditt skafferi ser ut, så det kan vara bra att slänga gamla kakor i papperskorgen emellanåt så att inte elaka spindlar kryper in i skafferiet.

    tappa talk två