Sony Xperia Tipo (ST21a, ST21i) & Sony Xperia Tipo dual (ST21i2, ST21a2)

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av holmen, 11 aug 2012.

  1. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  2. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  3. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    dubbel post sorry
     
  4. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    4.5 vadå?
     
  5. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering

    Medföljande musikspelare också. Jag tror det bara är Sony som inte har uppdaterat sina specifikationer eftersom de inte har släppt så många telefoner med Android 4.X tidigare. FLAC stöd kom med Android 3.0 eller 3.1.

    Jag har inga sådana problem med mitt exemplar. Android 4.0.4.

    Fortfarande ganska kort tid trots allt, tänkte återkoppla efter en månads användande :) ...inte så mycket mer att tillägga än tidigare inlägg i dagsläget. Det jag kan poängtera som irriterar mig är.
    1. Det finns ingen filhanterare. Om jag laddar hem ett program, en .apk fil direkt från t.ex. Humble Bundle och glömmer att installera från notifieringsytan så kan jag inte leta rätt på filen i telefonen. Antingen är det bara jag som inte hittat filhanteraren eller så finns den helt enkelt inte. Just nu måste jag ladda om filen för att kunna installera.
    2. Google Widgets fungererar inte (läs tidigare inlägg för bugglänk med mera). Att Googles egna widgets (gmail, calender och reader) inte fungerar på Android är katastrof och sedan att de inte har en lösning på buggen är ännu värre. Tidigast med Jelly Bean kommer en lösning och vissa som redan kör Jelly Bean säger att problemet fortfarande är kvar så jag siktar på att skapa någon enkel kopia själv när jag känner ett ordentligt behov.
    Förutom de två punkterna tycker jag fortfarande att Sony Xperia tipo var rätt köp för mig. Att gå upp en, två eller tre prisklasser skulle inte gett mig mer nytta eller nöje. Själv ser jag det som att antingen köper man en billig mobil som gör det enklaste eller så drar man på med en värsting (läs Samsung Galaxy S3). För mig finns det inga fördelar med "mellan" segmenten.

    Vad för buggar syftar du på?
     
  6. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Varför inte bara installera en filhanterare från google play?

    T.ex https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.android.pop&feature=search_result

    Widgets som inte fungerar, antar att det bara är på denna telefon då eller?
     
  7. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Självklart har jag funderat på det men anser att en filhanterare är något som borde följa med. Tack för länken, ska nog testa den filhanteraren vid tillfälle.

    Nej, inte bara Xperia tipo är drabbad. Detta verkar gälla främst för Galaxy Nexus, S2, Nexus 7...så lite olika modeller och dessvärre inte speciellt regelbundet...för vissa användare fungerar det och för andra gör det inte det. Jag är dock inte helt säker på att det är samma bugg jag har länkat till som jag är drabbad av men tills jag själv börjar debugga så verkar den beskriva just mina problem väldigt bra.

    Här är en till bugg rapport om samma problem där en mer teknisk förklaring finns med i kommentarerna. Kommentar #32 tror jag det var. Bara genom att söka på widgets och freeze får jag uppe en hel del buggrapporter.
     
    Last edited: 26 aug 2012
  8. Rallan

    Rallan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte en tipo i dag då jag totalt förstört min andra mobil.
    Och nu har jag stött på ett litet problem.
    Tipon har sitt vanliga internminne och ett extra minne inbyggt, samt den vanliga minneskortsplatsen.
    När jag började installera apparna jag vill ha i min mobil och ville flytta över dem till minneskortet, så finns inte de alternativet. Jag kan flytta mellan telefonen(internminnet) och de extra inbyggda minnet, men inte till minneskortet.

    Någon som vet hur jag löser detta?

    Har en gps app jag använder som laddar ner kartorna och de tar ca 2Gb, nått som varken telefonen eller de extra inbyggda minnet klarar av. Och kartorna och appen måste så klart ligga på samma minne.

    Uppskattar all hjälp jag kan få.
    Tack på förhand.
     
  9. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bra fråga. Jag har heller inte möjlighet att enkelt flytta över applikationerna till SD-kort. Gick enkelt att göra via inställningar på min ZTE Blade. Jag återkommer om jag hittar någon lösning på detta. Vet att det finns någon applikation för Android 2.X "App2SD", den kanske fungerar i detta sammanhang också.
     
  10. wdrsn

    wdrsn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    654
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Vad tycker du om den? Jag funderar på att köpa en.
     
  11. Rallan

    Rallan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar helt ok. Dock är den ju en budget mobil. Så den är seg ibland. Har ingen direkt skärpa i skärmen och kameran e ju inge vidare. Dock uppfyller den de jag behöver på en mobil. Ringa, smsa och lyssna på musik. Håller batteriet väldigt bra med (kan dock vara för att den e helt ny). Klara sig på en laddning en hel natt för mig. Sitter och ringer rätt mycket och lyssnar på musik när jag inte ringer (ca 3-4h timmars samtal och 4-5 timmars spotity stream).

    Iaf ångrar inte mitt köp än iaf :P och de är väl alltid nått.
     
  12. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    seg var den det från början eller var det efter installerat appar?

    sammt går det att installera ica to go appen i tippo?

    uppleves batterie tiden som ok?

    några problem med bilder tagna inte synes i gallery?

    ljud kvalite vid samtal inomhus / utomhus ??
     
  13. steno

    steno Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funkar WiFi som det skall?
    Har en Xperia Mini som man måste vara max två-tre meter ifrån routern för att den skall koppla upp, sjuk trött på det...
     
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Köpte en Tipo men den verkar vara DOA :(

    Fick igång den sen ändå när jag kopplade den till datorn för att prova uppdatera mjukvaran så hoppade den igång. Vet inte om det berodde på att jag använde en annan USB-kabel eller om den fick någon signal från datorn att starta ...
     
    Last edited: 6 sept 2012
  15. holmen

    holmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Utvärdering efter drygt en månad

    Sådär nu har jag haft mobilen lite längre och har en liten annan inställning till den sedan innan. Summering av en månads användande är iaf att jag är nöjd med produkten jag har fått för det priset (1179kr) dock var jag mer nöjd med min förra budgetmobil, ZTE Blade när det begav sig. Jag rekommenderar denna mobil till de som vill ha en billig mobil (runt 1000kr) och måste ha Android 4.0+.

    Problem med Google widgets
    Problemet kvarstår men är inte alls lika allvarligt som jag befarade efter en månads användande. Google Mail widget låser sig ibland men hoppar igång efter några timmar. Google calender och reader widgets fungerar utan problem.

    Dålig respons i touchskärmen
    Jag har aktiverat "Visa beröringar" under utvecklaralternativ och ser direkt när skärmen registrerar ett finger och här finns verkligen inga problem. Direkt när jag kommer nära så visas det på skärmen. Problemet jag upplever är med 99% säkerhet ett mjukvaruproblem. När jag trycker in en knapp så händer ingenting ibland och jag tvingas lyfta fingret för att trycka igen. Vissa knappar kräver några sekunder intryckning för att reagera. Jag vet inte om det är Sonys mjukvara eller om det ligger något problem i Android i botten, men irriterande är det och jag upplevde det aldrig med ZTE Blade som körde Android 2.3 tror jag det var.

    Detta problem kan framförallt märkas i låsskärmen när mobilen agerar som om den är lite nyvaken.

    Brus när jag lyssnar med hörlurar
    Som tidigare rapporterat från malte74 så brusar det mycket när man lyssnar på musik med hörlurar. Jag har inte märkt av det i gymmet men när jag lyssnar på avkopplingsmusik hemma så är det ohållbart så då lyssnar jag från mobilens högtalare. Om det är en musikspelare du är ute efter så ska du definitivt inte välja denna mobiltelefon.

    Vad är bra då?
    Det går att ringa, smsa, surfa och spela en hel del nya spel. För mig var detta rätt köp när min ZTE Blade tvärdog i somras. En billig telefon med Android 4.0.


    1) Nej, inte speciellt seg från början enligt mig. Mest responsen från touchskärm till att det händer något i appar som jag upplever irriterande enligt ovan.
    2) Vet ej
    3) Batteritiden upplever jag som riktigt bra. Behöver endast ladda denna mobil varannan eller var tredje natt.
    4) Alla bilder blir ganska suddiga hur mycket man än försöker.
    5) Ljudkvalité har jag inte märkt något problem med förutom det störande bakgrundsbruset, enligt ovan.

    Jag har inga problem med Wifi, varken hemma genom flera väggar eller på campus till publikt wifi.

    Har ni några mer specifika frågor så svarar jag gärna på dem nu efter dryga månadens användande.
     
  16. qwerty1911

    qwerty1911 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Beställde en sån här idag, så lär väl få den i veckan hoppas jag.
    Valde den för:
    1. En kompis visade mig sin (likadan), och jag var då imponerad av att spel funkade bra.
    2. Min nuvarande lur (Samsung galaxy i7500i, gammal som attan) börjar att ge up. Kan t.ex. inte lyssna spotify samtidigt som jag är på opera och kollar aftonbladet eller nåt..
    3. Billig

    Så ja, jag lär nog säga lite mer här när jag får den.
     
  17. ollesvensk

    ollesvensk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem med grabbens Tipo. Har testat att andra installationsmapp via android-sdk (set-install-location 2). Har också testat två olika app2sd-appar, men ingen funkar. De känner bara av de två interna partitionerna. Sugit att det inte går att använda SD-kortet, specielt med tanke på att det bara finns 2gb internt. Antar att det inte är tanken... eller hoppas det iaf.
     
  18. ollesvensk

    ollesvensk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har skrivit en fråga på Sony mobils svenska Facebooksida http://www.facebook.com/sonymobilese:
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Prova att gå in på inställningar > Appar > hantera appar > sen trycker du på dem apparna som du vill flytta så ska alternativet flytta till Sd-kort eller Telefonminne finnas där
     
  20. ollesvensk

    ollesvensk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kruxet är, som jag skrev att telefonen har två interna partitioner, och de är de enda som finns som alternativ. Man kan alltså inte använda den naturliga vägen genom apphanteringen.