Lista på roms - vilken ska man välja?

Diskussion i 'Xperia pro' startad av flexbusterman, 4 jun 2012.

  1. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    FreeXperia finns till för att anpassa de officiella CM-ROMarna till Xperia Pro, men nu verkar det alltså som att det stöds officiellt! Härligt, och tack för informationen! :D

    Den sidan du länkar till är till Xperia Arc, vill bara lyfta ett varningens finger för att flasha något från en annan telefon. De gånger folk har fått sina telefoner förstörda verkar det nästan alltid vara för att de flashat något som är gjort för annan hårdvara, så det ska man bara göra om man är HELT SÄKER på att man ska göra det.

    Jag har haft lite olika baseband men aldrig upplevt några problem med det, så prova det folk (med bättre koll än mig : ) tipsar om och se om det funkar bra.
     
    isso gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Skillnaden, har du redan fått svar på från Flexbusterman.

    Vad gäller Kernel så finns som jag nämnt tidigare två "typer" ftf-filer och img-filer. Visa laddas ner separat, andra som du själv hittade finns i zip-filen för ROMen, i det fall den finns i zip-filen så extract/packa du upp endast själv kernel-filen till din datorn/korrekt flashtool-mapp. Och zip-filen med ROMen som den är till SD-kortet på din telefon.

    Båda typer kan flashas via verktyget Flashtool, så börja med att ladda ner det. Lättare att använda det verktyget än att hålla på med commando prompten.

    ftf-filer flasha i "Flashmode" och img-filer flasha i "Fastboot mode", kommer som val i verktyget när du klickar på flash/blixt-symbolen.

    Guide för Flashtool
    : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=928343

    I guiden finns oxå instruktioner hur du Roota och gör låser upp Bootloader men den beskrivning funkar inte på PROn (vad jag vet iaf, kanske någon som har en annan åsikt). Men har du kommit så långt att du vill flasha så antar jag att du redan låst upp Bootloadern. Och Root om jag förstår det hela rätt får du via Kerneln.

    Baseband vet jag inte mycket heller om, men jag la in CM9 FXP igår och har inte haft några problem med baseband.
     
    isso gillar detta.
  3. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Så nu kör jag CM9 från get.cm. Hittills verkar allt funka mycket bättre än stock. Tack så mycket för er hjälp!

    Ett tag trodde jag att hade brickat telefonen men det löste sig :P
     
  4. klimtatjakka

    klimtatjakka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag får in CM 7.2 men när jag startar den så står det nåt i stil med "SIM network unlock pin". Jag har Telia och telefonen var olåst men nu verkar den vara låst till något. Någon som vet hur jag får bort det?

    Provade även med CM9 men då kom det upp en ruta med nåt om att inställningsguiden hade kraschat. Gick och trycka OK men den kom upp igen. Hur får man bort det?
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har inte själv stött på det här men gå in på xda forumet och sök efter ditt problem där, verka finnas en hel del trådar om det.

    Hittar en hel del olika svar dock.
    • Trycka Cancel upprepade gånger
    • Inte låst upp bootloadern
    • Beror på fel i nätverket, försvinner av sig själv.
    • Installera om custom ROMen
    • Ta ut batteri och SIM

    Tror dock inte det beror på un/locked bootloader, operatörslås beror på något helt annat. Funkar inget kanske du ska starta en separat tråd då det är lite utanför denna trådens ämne, fler ser och kan hjälpa dig då :)
     
    Last edited: 14 aug 2012
  6. H(.)(.)ters

    H(.)(.)ters Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Faen... fick samma problem som klimtatjakka... :(

    Verkar som något är riktigt skummt, har ju gjort dett innan på min Arc å det gick fint.

    Först låste jag upp bootloadern vi sonyericsson sidan, sen flashade jag den boot.img som fanns i cm9 rc2:an för Xperia Pro.
    När jag då bootade fastnar den på trebuchet en crasch, men en ok knapp å trycker jag ok så kommer rutan tillbaka å jag e fast.

    Då provade jag att läggga ingoogle appsen å då fick jag i stället "unfortunately setup wizard has stopped" å trycker jag ok där så får jag tillbaka samma ruta igen med en ok knapp.....

    Vad som e värre e att cm7.2 som jag lyckades lägga in knapp accepterar gapps installen, krashar mitt i å jag får i princip bara in market ingen gmail m.m.

    Någon som vet hur jag får in Sonys 4.0.4 igen ? eller kommer förbi detta å får in cm9 ?
     
  7. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tankade du romen från get.cm?

    Om du gjorde det så byt ut den medföljande kerneln mot en av FreeXperias och flasha om. Då funkar det.


    I övrigt är jag riktigt nöjd med CM9. Hästlängder bättre än stock och LED fungerar.
     
    H(.)(.)ters gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kör oxå på CM9 FXP sedan 2 veckor tillbaks och den är sjukt stabilt. Inga problem alls!

    Det enda jag hade velat ha fixat är HDMI men det kommer väl...
     
  9. H(.)(.)ters

    H(.)(.)ters Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    nu tar jag ner denna: http://hotfile.com/dl/167918882/4e8a528/FXP134-cm-9-20120817-UNOFFICIAL-iyokan.zip.html

    flashar booten med den boot.img som finns i, lägger sen hela zippen på mitt sd å flashar via recovery menyn.

    Då skall det väl bli rätt ????

    Tack för hjälpen so far ! !
     
  10. H(.)(.)ters

    H(.)(.)ters Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    när man e i recovery å har lagt in t.ex. fxp 134 måste man boota en gång innan man kastar in gbappsen ?
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Verka rätt, ja.

    Bättre att göra så, efter du flashat ROMen via CWM recovery starta du telefonen låter CM9 konfigureras (första uppstarten burkar ta längre tid) sen starta du om och lägger in gappsen
     
    H(.)(.)ters gillar detta.
  12. H(.)(.)ters

    H(.)(.)ters Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    NU funkar det !



    nu fick jag igång det, verkar som att mitt 16GB Samsung MicroSD e kass, så jag satte i ett annat å då gick allt såååå mycket bättre.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nice, kul att du fick till det och njut av en riktigt schysst rom ;)
     
  14. Rower

    Rower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Måste man installera ny kerner för ny FXP verison

    Hejsan!
    Har version FXP134, skulle nu vilja installera senaste versionen FXP145.
    Borde jag flasha in den nya kerneln som följer med eller gör den det själv, det kanske inte ens spelar någon roll?
    Har tidigare flashat in kerneln ifrån FXP134.

    källa: http://code.google.com/p/freexperia/
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag tror att du kan flasha romen men det är stor risk att allt inte funkar som det ska, har det släppts en ny version av romen som innehåller en ny kernel så hade jag definitivt flashat den nya kernel också.
     
    Rower gillar detta.
  16. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört officiella CyanogenMod-7.2.0-iyokan några månader och tror egentligen inte att jag hade behövt starta om mobilen sedan flashningen : )
    Så grymt stabilt!

    Men snart är det juletider och när jag har lite för mycket tid till övers blir det lätt att flasha något. Är det någon som hängt med i ROM-utvecklingen och provat något intressant?
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag har övergivit pro till förmån av S3:an men innan dess körde jag på PauseBreak-romen men det är tyvärr strul efter senaste uppdateringen. Jag bytte då till PACman, har dock inte senaste versionen. Men båda dessa fungerade kanon, jag kör med nova launcher som jag känner gör att det flyter på extra bra.

    Ps. Saknar fysiskt tangentbord
     
    flexbusterman gillar detta.
  18. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Läste lite om PACman och det verkar intressant! Blir nog att prova flasha den, får testa Nova då också. Tack för tipsen!

    P.g.a Swiftkey 3 använder jag i stort sett bara fysiska tangentbordet när jag kör spel genom emulator (t.ex. SNES) men då är det guld värt : )

    Lycka till med nya mobilen! Har funderat på någon ny jag med men det dröjer nog ett tag.
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Som på alla custom rom finns det buggar, men hur det påverkar en beror helt på hur man använder telefonen.

    Ja, jag kör oxå med swiftkey, dock grattis versionen. Väntar på att den nya versionen där man kan skriva med dragningar kommer ut innan jag köper den. Körde mycket med det i stock SW tangentbordet och det var det som gjorde att jag vågade mig på en telefon utan HW tangenbord men det ersätter inte känslan och framför allt inte snabbheten med det fysiska :P

    Tack! Försvinner nog inte helt, kommer hålla ögonen öppna på vad som händer i denna tråden. Ska nämligen ge Pron till lill brorsan och med tanke på att han är "custom rom"-analfabet så vet jag att det är jag som kommer få fixa sådant till honom. Gå tillbaks till stock är inte aktuellt, speciellt när S(E) sagt att det inte kommer uppdatera xperia 2011 familjen till jb.
     
  20. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER