Problem: Trasig Micro-USB på rootad nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Schpoon, 27 mar 2012.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  2. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Då har jag hämtat ut telefonen i Kista. Reparationen tog tre dagar vilket får ses som sjukt fort då de fick beställa USB-porten från Korea. Den gick även på garantin trots rootad custom ROM! Samsung Service i Kista rekommenderas starkt till alla Stockholmare.
     
  3. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Japp! Det är bara åka med telefonen till deras ställe i Kista så skapar de ärendet när du kommer. Jag behövde inte ens visa kvitto eller garantipapper från MediaMarkt, det fixade de själva. Perfekt service!
     
  4. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Så, då var kontakten bytt. 35 kronor och lika många minuter. Dock så fick jag vänta fem dagar på delen, men slapp lämna in, återställa till stock osv...
     
  5. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Grattis! Ser alldeles för pilligt ut för att jag skulle våga pilla med den själv om det nu behövdes. Trots att jag pluggat IT där vi fått hålla på och löda och pilla en hel del :)

    Tapatalke'd from my G Nexus.
     
  6. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jäpps, kan inte säga att det var svårt, däremot pillrigt som du säger. Inget löda, bara tre små kontakter. Man får se till att ha något av plast när man tar bort skalet från telefonen för att inte repa den, även om det frestar att använda skruvmejslar.

    De som aldrig fick Lego, utan bara stora Duplo-klossar som små kanske inte ska göra detta. :P
     
  7. swefse

    swefse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag tror att jag har samma problem, se här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=80680

    Det låter ju jättebra med alla de lösningar som ni skrivit här, ger mig hopp!
    Ett problem är att jag lämnar landet om fem dagar (två arbetsdagar). Jag kan därför varken lämna in telefonen på service eller beställa ett gör det själv-kit från USA. Enda möjligheten är att få ut eventuellt smuts själv.

    Laddningen har faktiskt fungerat en eller två gånger, när telefonen var på, därför är jag ganska säker på att det är smuts/felvända stift det handlar om.

    Vad kan jag använda för att ta bort smutsen/hur kollar jag om stiften är felvända? Likt Hassizle har jag också gått IT-gymnasium, jag gick dock programmeringsinriktningen så jag vet inte ens hur stiften ska vara från början. Kan någon vänlig själ ta kort på sin egen (fungerande) micro-USB-port, så att jag kan jämföra och kolla om det är just det?

    Tack!
     
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    En annan lösning torde vara att installera BootUnlocker från Play, och sedan köra in stock från CVM med bootloadern låst. Om man nu vill lämna in den vill säga.
     
  9. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Har en sån här ny USB kontakt liggandes om du finns i närheten av Stockholm.

    Jag beställde två, en av varje säljare för att vara säker på att få delen säkrast och snabbast möjligt.