Problem: Hjälp min nexus 7 är semibrickad?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av havretigern, 22 aug 2012.

  1. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kom hem från jobbet tidigare ikväll och i vanlig ordning tänkte jag sätta igång min nexus7. Jag brukar inte stänga av den utan laddar den lite nu och då. Hur som helst märkte jag att den var död.
    Slut på batteri tänkte jag och plugga in laddaren. efter en stund tänkte jag att nu kan jag nog köra igång paddan.

    Då jag som den multitaskande nörd jag är sneglar bort mot min ögonsten och bort från det Diablo3-gamandet som jag för närvarande var fast i ser jag att den fortfarande bootar upp.
    En sekund senare ser jag nexusloggan träda fram och tänker att den kanske bara är lite seg idag. Ytterligare en sekund senare börjar hela skärmen flimmra i regnbågens alla jävla färger och nu undrar jag vad jag ska ta mig till.
    Då jag startar om den så händer samma sak igen och igen.
    Den är rootad om det kan hjälpa.
     
  2. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag är absolut ingen expert, men kan du komma in i Bootloadern? Tror det var On-knappen och volymknappen ner samtidigt som tog dig in dit. Det borde ju gå att återställa den till fabriksinställningarna på något vis, men det får du nog surfa vidare om för jag har inte satt mig in i det. Men på forum som XDA och Android Central finns det ofta mycket hjälp att få.
     
  3. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jo alltså jag har kollat runt lite och vad som händer är att jag fastnar i en bootloop. Detta problem har även andra användare och den vanligaste lösningen är den att gå genom adb och tvinga in den i recovery och sen wipa den.

    Jag är heller ingen expert och det här med adb känns lite svårt för mig även då jag är en van flashare. Någon som vet lite mer på det ämnet kan ju höra av sig.

    Utöver detta problem med boot loopen så upplever jag även ett annat. Nämligen att hela skärmen flimmrar till i konstiga färger. Detta problem har jag inte läst att någon annan har haft.

    Jag har dock lyckats wipa den nu såg jag. men den är fortfaranade fast i bootloopen och flimmrandet är kvar. Jag tror att jag måste ändra min bootloader version, hur fan jag nu gör det. Någon som kan berätta?
     
  4. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Last edited: 23 aug 2012
  5. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    ja har gjort exakt detta men min skärm håller fortfarande på att flimmra. Dessutom är bootloopen fortfarande där. får väl ringa ASUS eller nåt?
     
  6. Mandrag

    Mandrag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flimmret kan tyvärr bero på något hårdvarufel, och kan behöva reklameras.
    Bootloop borde du dock inte ha, och bootloops beror i de allra flesta fall (när rootning är inblandat) att allting inte är wipat ordentligt. Se till att du clearat allt du kan (wipe, cash, dalvik cache etc.). Låter dock märkligt om du återställt till factory enligt guiden, och att din bootloop uppstod då flimret började?
    Du bör nog kontakta ASUS, men du ska nog utelämna det här med root...
     
  7. havretigern

    havretigern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    hehe är alltid ett steg före. Jag ringde precis Asus Sverige. Mupparna där kan ju dock inte hjälpa då Nexusen inte lanserats här än och de har inga delar att hjälpa mig med. Jag ringde då upp Asus i England där den är inköpt och snubben där förklarade att jag kan få hjälp om jag skickar den till en adress där. De kan sedan komma och hämta enheten och få den lagad. Därefter retuneras denna till adressen och så kan jag få tillbaka den hit.

    Vilket jävla krångel bara för att man ska vara först med allt. Ajja det verkar ju kunna lösa sig iaf. Skulle dock ta typ 5-10 dagar för dem där borta att laga den så det dröjer väl kanske en två veckor eller nåt.

    Tack för all hjälp, uppdaterar så fort jag vet något.:)