Problem: Laddning fungerar inte när telefonen är på, och bara halvt när den är avstängd.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av swefse, 23 aug 2012.

  1. swefse

    swefse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Var på tredagars cykeltur med blandat väder (bl.a. tung regnskur) för ett par dagar sedan, med telefonen klämd mellan min svettiga rygg och en tung ryggsäck, och nu fungerar inte laddningen som den ska!

    Telefonen laddar inte alls när den är påslagen, och när den är avstängd visas strömsymbolen, sedan kanske tre-fyra rundor med det animerade batteriet, sedan svart en sekund och så börjar det om.

    Problemet är inte batteriet, jag har ett originalbatteri liggandes hemma som jag testat på med samma resultat.

    Min fråga är: Vad är det som har hänt och kan jag på något sätt försöka fixa det själv eller måste jag skicka in den på reparation (är det ens värt det/fungerar det?), alternativt börja leta efter en ny telefon?

    Tack!
     
  2. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=69224

    Det är tydligen dålig MicroUSB port på våra Nexus (inget jag märkt av än). I tråden har en användare bytt sin MicroUSB port. Ta dig en titt!

    Tapatalke'd from my G Nexus.
     
    swefse gillar detta.
  3. swefse

    swefse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Efter att ha blåst och sugit lite på porten fungerar det att ladda igen, fast bara när telefonen är på. En omstart med sladden i tar dock tillbaka problemet, men när jag tar ur sladden, startar om igen och sedan, efter inloggningen, sätter tillbaka sladden fungerar det.

    Jag antar att det måste vara någon skit i porten; någon som har någon huskur för sådant? Kan jag använda en fuktad trasa, eller dammsugare, eller vad?
     
  4. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Minns inte riktigt i vilken tråd jag läste detta, men någon hade först använt en liten datordammsugare och sen en tryckluft burk och fått det att funka.

    Tapatalke'd from my G Nexus.
     
  5. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 572
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ta en tandborste, det funkar bra.
    Egentligen skulle man ha lite Isopropanol eller t-röd att doppa tandborsten i för att få det riktigt rent.

    Men det är inget jag rekommenderar om man inte tar isär telefonen och har usb porten löst vid rengöringen.
     
  6. swed72

    swed72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade sama problemet och testade lite: ladningen funkade inte endast med ladare, funkade med dator (usb från ladare satte i dator) men mine i dator var borta, ladade ner en batteri app som hade möjligthet att ordna laddningen (det var något med synk) och allt började funka. Samtidigt märkte jag att luren restartar sig efter samtal. Återställde luren och nu funkar allting.
     
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Sorry, men det är bara en tidsfråga. Har det väl börjat så blir du tvungen att byta USB-port förr eller senare. Har haft detta på både min Note och Nexus nu. Lämnade tyvärr in den 6 månader gamla Noten för massa pengar och tid, de vägrade ge det på garantin. Fixade dock Nexusen själv på en halvtimme.

    Tips: Beställ ny kontakt på ebay, så har du den liggandes när den väl behövs. Kostar < 50 SEK.
     
    swefse gillar detta.
  8. LaZe

    LaZe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur lyckades du med konststycket att byta usbkontakten själv? Hade du nån guide eller är du bara allmänt van med att mecka elektronik?
     
  9. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER