Fråga: Någon till som fått en DOA? :)

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av easycure1974, 3 apr 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, du kan inte räkna DOA som en reparation. Reparationstillfällena återställs ju när du får en ny enhet, vilket du får vid en DOA.

    Att man sedan behöver DOA en telefon flera gånger för att sedan lämna in telefonen på service, är inte helt rimligt. Lyckas inte verkstaden åtgärda problemet så tycker jag att du ska göra en reklamation för att ta upp att den varit inskickad flera gånger.
     
  2. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Okej, men vissa verkar ju fått byta ändå trots att samma lur inte varit inne på reparation 3 ggr? Ska ringa konsumentverket och fråga om råd imorg tänkte jag, återkommer med resultat!
     
  3. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    DOA är ett försök att fixa ett fel. Reparation är också ett sätt att försöka fixa ett fel. Man ska inte behöva genomleva mer än tre försök att fixa samma fel. Efter det ska man kunna få sina pengar tillbaka. Det spelar alltså ingen roll om det är DOA eller reparation om det är samma fel.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En verkstad har tre reparationsförsök och eftet det så ska enheyen bytas ut. Eftersom den byts ut direkt vid en DOA så börjar de försöken tyvärr om. Sen är det ju en annan sak hur många gånger man ska behöva DOA en telefon utan att få byta modell.

    Jag har varit i kontakt med konsumentrådgivaren här med samma fråga och fick det svaret.

    Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 28 aug 2012
  5. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    OK, jag får ändra mig lite. Omleverans är inte samma sak som avhjälpande enligt konsumentköplagen. ARN har sagt att man inte ska behöva acceptera mer än två reparationsförsök (avhjälpande) av samma fel. Jag kan inte hitta något avgörande på hur många omleveranser man måste acceptera. Utgångspunkten vid omleverans är dock att man ska få en ny felfrivara.

    Det avgörande som finns betyder inte att man måste acceptera hur många omleveranser som helst eller att säljarens reparationsförsök "nollställs" efter en omleverans (om det rör sig om samma fel). Snarare talar det för att man inte heller ska behöva acceptera mer än två reparationer eller omleveranser pga. samma fel. Skriv till ARN så att vi får ett avgörande estiswe :).

    Om det finns något avgörande om många omleveranser från ARN eller domstol får ni gärna upplysa mig.
     
  6. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Pratade med konsumentvägledningen idag. Han var övertygad om att jag har rätten på min sida men hade svårt att få fram det i lagtexten på ett bra sätt. Han beskrev det likt det du säger Andresin.

    Jag ringde till TREs kundtjänst idag och de bad reklamationsavdelningen ringa upp mig under dagen (de verkar inte ha något nummer dit?) så jag skall se vad de säger. Annars får jag göra en anmälan till ARN enligt konsumentvägledarens råd. Återkommer när jag vått veta något mer. //Estiswe
     
  7. Swediord

    Swediord Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem med Tele2. DOAt fram och tillbaka sedan maj månad och nu ligger den 4 försändelsen hos Posten men är riktigt otaggad på HOXen och Tele2/Brightpoint verkar vara handlingsförlamade när det gäller att byta ut skiten mot en annan modell. Har jag rätt att reklamera och få en ny modell eller inte? Enligt Brightpoint är det en omöjlighet.
     
  8. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Tre:s Reklamationsavdelning ringde upp mig. Tyvärr vägrar de ändra åsikt, trots att jag upplyste dem om vad konsumentvägledaren sa. Jag har därför gjort ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden. Det lär väl dröja innan detta är klart men då får vi iaf svart på vitt vad som gäller vid DOA. //Estiswe
     
  9. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Häv köpet då, och för pengarna du får så köper du den mobil du vill ha.
     
  10. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tyvärr är det ju inte lika kul att häva köpet när man har köpt från en operatör. I alla fall inte om man har fått en bra deal (alltså mobilen typ gratis) och/eller inte vill byta till någon annan operatör. Man hamnar i ett lite sämre utgångsläge som konsument. Sen är det kanske lite halvkrångligt när man köpt telefonen tillsammans med en tjänst, abonnemanget, också (jag vet inte riktigt).
     
  11. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Idag har jag lämnat in min HOX för service pga klappande wifi/BT antenn.
    Någon som har lämnat in sin för detta och vet vad den kom tillbaka med för resultat/hur lång tid det tog på en höft?
     
  12. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Kom igen, gratis? Nog har du en "förhöjd" månadskostnad? Jo, den klumpas ihop och betalas ut till dig om du häver köpet. För du lär ju inte slippa betala abonnemangsavgiften och den "förhöjda avgiften" under bindningstiden. Men slå ihop den förhöjda delen, gånger alla månader du skulle betala så får du se vart du hamnar. Så häv köpet, få pengarna, och för dem köper du en ny mobil, antingen hos din operatör eller annan, men fortsätter att använda det abonnemang du betalar för.

    Jag fick göra så hos Telia, för en Satio. Och fick tillbaka 5500:-, 11 månader efter köpet då jag valde att häva köpet pga. fel på telefonen.
     
  13. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Ursäkta OT men jag fick en Xperia S mot att binda upp mig i 24 mån hos halebop (nollan till alla 189 kr/mån) utan förhöjd månadsavgift. Många här nappade på Tele2/Tres erbjudande om fastpris 350 kr/mån och fick telefon på köpet.
     
  14. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vad är det för fel som förföljer er?
    Tänkte det måste ju vara extrem otur att få enheten utbytt och få precis samma fel igen.
     
  15. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Skulle reklamera / byta ut min HOX igår efter att ha varit inne på reparation fyra gånger, som butiken tidigare lovat att lösa, men stötte nu på problem för att TPH hävdar att HTC inte byter ut enheter om inte dom är omöjliga att laga..

    Jag informerade herrn bakom disken att jag har inte ingått nåt köpeavtal med HTC när jag köpte mobilen utan med er TPH därav är det ni som ska stå till svars gentemot mig och gå efter konsumentköplagen, jag har inget med HTC att göra som sådant. Killen skulle i sin tur kontakta TPH huvudkontor och kolla med dom.

    När jag söker på nätet så hittar jag inget i klartext om det här med att man har rätt till likvärdig produkt efter man haft vara inne på reparation x antal ggr. Nån som vet var jag finner den informationen?
     
  16. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag förstår verkligen inte säljare idag. Det är 2012 för fasen!! De flesta kunder VET vilka rättigheter de har som konsumenter! Att inte säljarna bara får lite kunskap om fakta ec inför sitt jobb är för mig oförståligt.

    Du gjorde helt rätt ang att det är TPH och inte HTC du gjort affärer med. För så är det. Självklart kan man få häva ett köp (och reklamera=påvisa fel såklart!) om en vara ej lever upp till förväntningarna och är bristfällig, ej gått att använda som sig bör.

    Jag förstår verkligen inte vilket race mobilåterförsäljare etc kör med. Verkar många ggr som de sätter upp sina egna små interna regelverk och hoppas kunderna sväljer det bara.... Tröttsamt.

    Lycka till med ditt ärende åtminstone! ;)
     
  17. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  18. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tack för länken och stödet ;-)

    Jag har vart inne och läst på den sidan innan, men jag finner inget om antal reparationer innan utbyte av varan. Jag behöver liksom nåt att skriva ut och ha med in i butiken, det står förvisso :

    Om det är något fel på din vara kan du:

    kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

    Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet är ju att de har valt att, typ, utföra en omleverans/avhjälpande. Att du sen har haft oturen att få samma problem på dina nya enheter också är ju illa.

    Skicka in den på service tror jag är det enda som hjälper just nu. Kommer drn tillvaka med samma problem igen borde du ju ta det vidare på något sätt!

    Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2
     
  20. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Men jag har ju redan haft inne den på service 4ggr hittills.. Ska inte det räcka för att räknas som att the bottom is nådd?

    Enheten har aldrig varit utbytt utan muppAnovo har "åtgärdat" felen, dessutom har nya/andra fel uppstått vid varje inlämning. Helt sjuka saker som att tex volymknappen knäcktes på mitten, touchen funkar halvdant efter reparation osv

    Jag har asså haft enheten inlämnad 4ggr på ca 4månader a 2 veckor per reparation, det är asså halva tiden jag ägt telefonen som den har legat på verkstad. Jag är glad över att jag aldrig hann sälja min Galaxy Note..
     
    Last edited: 29 aug 2012