App store, sälja dyr app. Hur ska jag komma runt att Apple tar massa pengar av mig?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Cee, 30 aug 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Gissar att en del personer här har lite koll på App store med så jag hoppas att jag ska kunna få svar på min fråga.
    Funderar lite på distribution med tillhörande betalning. Sitter på ett case till en branchorganisation med en mängd anslutna företag. Appen i sig skulle gå på ett antal tusen för respektive företag som är intresserade av att använda den.

    Det smidigaste för båda parter vore om kunden betalar direkt till mig, får de kontouppgifter de behöver, laddar ner appen gratis från App store och loggar in och använder den så som de beställt. Nu är det ju bara det att vi har en mellanhand inblandad, Apple. De vill ju givetvis tjäna pengar på sin tjänst. Det har jag absolut inget emot, det är en av grundpelarna till att tjänsten ens ska kunna leva. Är det en app på 7 eller 15 kr så är det helt ok för min del. Men nu pratar vi om många tusen för varje köp. Jag är inte helt sugen på att ge Apple den summan.
    Hur löser man det på bästa sätt?

    Finns ju exempel på de som inte gör sina betalningar genom App store. Tänker tex på Spotify som vad jag vet är gratis att ladda ner även där, för att sedan själva ta betalat av användaren utan Apples inblandning. Hur går det till? Det måste ju finnas mängder med appar till företag som kostar långt över vad en privatperson kan tänka sig att lägga menar jag. Knappast så att mitt företag är först med att leverera något sådant.
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Är det inte fel forum? Det här handlar om Android.

    För att svara på frågan så kanske du behöver fråga dig om Apples låsta plattform är rätt för dig. Hade du istället valt Android så kunde du distribuerat appen själv, eftersom det går att installera appar från 3:e-partskällor i Android.
     
  3. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Håller man på med utveckling mer än som hobby så kör man antagligen båda plattformarna, finns nog de som är inne på WP med. Nämnde ju att jag antar att några kanske har koll på App store med.

    Som jag skrev så är det en beställning jag fått, de vill ha den både till iOS och Android. Market är det inga problem med, men med App store är det. Ideologi i all ära men med ett sådant tänk kommer man inte så långt i arbetslivet.
     
    Last edited: 30 aug 2012
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Du får nog tänka om när det gäller ios-appen i sådant fall. I spotifys fall så har de ju en tjänst som du abonnerar på. Och den tjänsten kan du komma åt via program för dator, ios, m.fl. Programmen är gratis att installera.

    Du kan också sälja en tjänst. Och sedan göra program tillgängligt gratis för dator, android, ios, eller vilka plattformar du nu vill stödja. Men misstänker att tjänsten behöver finnas på nätet och att programmet då används för att accessa tjänsten.
     
  5. Sleepwalker

    Sleepwalker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan du inte göra ungefär som Spotify och andra abonnemangstjänster? Applikationen går helt enkelt att ladda ner gratis. När man betalar till dig får man antingen inloggningsuppgifter eller en simpel kod man anger.

    När man angett koden i applikationen så bekräftas denna hos dig och sedan går det att använda applikationen.
     
    Last edited: 30 aug 2012
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Precis. Borde inte vara så svårt att ordna. Appen låser upp sig själv när den ser att koden stämmer
     
  7. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det är ju inte så svårt att tekniskt få till en sådan lösning. Frågan är ju vad Apples villkor säger om det. Jag har ingen aning... Vill minnas att Google var rätt kinkiga till sådana lösningar då folk försökte använda sig av det innan betalmarket fanns i Sverige.
     
  8. Sleepwalker

    Sleepwalker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är absolut inga problem så länge man inte skickar vidare användaren från applikationen till en webbsida där man kan betala.
     
    Last edited: 30 aug 2012
  9. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Precis. Det är så jag helst skulle vilja göra. Kunden kommer ändå behöva logga in mot en server för att dra ner lite konf som är unik för just dem. Men jag är ganska säker på att Apple inte kommer att gilla det då de missar alla pengar.

    Jag ska säga att jag inte är helt stensäker på att det kommer bli så, men vi har haft ungefär detta problemet tidigare (även om det inte var exakt samma modell då). Verkar vara lite på chansning om de upptäcker en eller inte med, men jag vill vara på den säkra sidan för kundens skull.

    Ska lägga lite mer tid att läsa igenom deras avtal, tänkte om någon kunde det lite bättre än mig just nu bara :)
     
  10. Sleepwalker

    Sleepwalker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det kommer inte att bli något problem. Du måste så klart skicka med en demokod när du skickar in applikationen för "review".

    Återigen, det är tillåtet och du kommer inte få problem.