Varför inte landskapsläge på appar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dexter303, 30 aug 2012.

  1. Dexter303

    Dexter303 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet varför så många appar görs idag utan landskaps läge? Går det inte? Jag vet absolut inget om utveckling och undrar nu detta, då jag kör en platta i en landskapsdocka.

    Tex så är Spotify och SR apparna på fel håll i dockan som vi kör musik på och det hela känns lite löjligt. Har man glömt detta?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är inte problem att göra appar som kör i landskapsläge. Problemet uppstår när man tillåter att användaren byter mellan dem medan appen kör.
    När användaren vrider telefonen för att byta orientation så startas aktiviteten om. När det sker mitt i något (synk, trådar som hämtar data, uppritning av gui etc.) så händer det en del smärtsamma saker i appen vilket kan ställa till rejält med oreda.

    I min första riktiga app som jag lanserar nu i helgen så försökte jag verkligen att tillåta att användaren vrider telefonen fram och tillbaks, men jag gav till slut upp. Det blev för mycket data som skulle sparas undan mellan omstarterna av aktiviteter och sedan populera de nya aktiviteterna som startades upp att det blev ohållbart.
    Jag kom ganska långt, men så kraschade appen lite då och då eftersom jag hade missat något litet och det var grymt svårt att hitta och lösa allt. Loading-dialoger orsakade stora problem. De ligger framme när data hämtas och om användaren då vrider telefonen så saknas helt plötsligt den aktivitet som startade dialogen vilket gjorde att appen kraschade hej vilt.
    Därför så låste jag appen till porträtt och lade landskapsläget till backloggen.

    Det finns en "fuskväg" man kan gå som förhindrar att aktiviteten startas om, men i min app så blev det inte alls snyggt eftersom jag bland annat vill att texter ska dyka upp i actionbaren när man är i landskapsläge och sedan försvinna i porträttläge vilket inte fungerar om man använder den tekniken.
     
    Last edited: 30 aug 2012
    ruva gillar detta.
  3. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Kolla i Nexus7 forumet. En vänlig kamrat där hittade Ultimate Rotation Control.
    Den kan tvinga alla appar till landskapsläget. Funkade kanon! :-)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  4. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Man kan inte ha det som ett option så man kan ställa in om man vill ha appen landscape eller inte ? Får man en lite mer kontrollerad miljö att jobba med.
     
    e7andy gillar detta.
  5. Dexter303

    Dexter303 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man inte tycka då att Spotify med flera då gör en alternativ app för HD och landskap? Eller att man får välja vilket mode man ska starta köra den i?
     
  6. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är meckigt att få till rotationen (dvs att få appen att fortsätta fungera som den ska även om den tekniskt sett har startats om pga rotationen) men man tycker ju att de större bolagen/studios borde kunna få till det i sina appar?
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, det är en bra lösning. Kan bli mitt nästa steg för att få till ett fungerande landskapsläge.
    Min app fungerar perfekt i landskapsläge och i porträttläge, men inte när man vrider mellan dem :)
     
  8. MaZk

    MaZk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta letade jag oxo efter, speciellt till Spotify då tabben är dockad i bilen.

    Hittade "set orientation" som löste mina problem.
    Bara att söka på Google play.

    / MaZk