Transformer Infinity knäckt skärm. VARNING!!!

Diskussion i 'ASUS' startad av 857, 1 sept 2012.

  1. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Ok, här är en varning till er som köpt Transformer med docka.

    Köpte plattan för 2 veckor sen, så jag behandlar den fortfarande med silkesvantar. I går lyfte jag upp plattan/dockan med en hand, vilket rimligtvis måste anses vara normal användning. Förmodligen blev då spänningen i glaset för stor och den sprack. Min teori är alltså att minsta lilla påfrestning, särskilt i hörnen av enheten, riskerar att knäcka glaset.

    Detta beror på utformningen av dockan (specifikt; placeringen av de gummidistanser som ska skydda skärmen från att ligga an mot dockan) kommer skärmen utsättas för påfrestningar, vid normal användning, som riskerar att knäcka skärmen. Det som händer är att när hörnet av plattan trycks ihop mot dockan böjs skärmen vid distansen och brister. Varför ingen satte en extra distans i hörnet är ett mysterium.

    Andra har råkat ut för samma sak (transformerforums.com/forum), så rimligtvis är detta att betrakta som en ren designbrist. Någonting jag dessvärre misstänker att ASUS inte kommer hålla med om... Har loggat detta, men med tanke på ASUS rykte har jag inga förhoppningar om att de kommer ta det på garantin.

    Var medvetna om problemet och hantera enheten som en fågelunge.
     
    filur93, Sandis och Watson gillar detta.
  2. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
  3. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Detta var ju för jävligt. Kan du inte ta kontakt med Allmänna reklamationsnämnden om inte Asus vill hjälpa dig? De har ju också en viss skyldighet och kan egentligen inte bara skita i problemet och säga att det är ditt fel.

    Har du några tips för att undvika att få sprucken skärm, annat än att aldrig stänga plattan?
     
  4. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Ha ha, ja mitt tips är som sagt att under inga omständigheter utsätta hörnen för tryck när den är i dockan. Om du klämmer ihop hörnet på plattan mot dockan, kommer den böja sig vid distansen. Var försiktig.

    Jag har inte ens loggat det med ASUS ännu - de har inte telefontid på helger, men jag har loggat det med Inet där jag köpte den. De lär dock skicka mig vidare till ASUS i slutändan i alla fall. Jag vet med andra ord inte om ASUS kommer ge mig garanti på detta, men oddsen är nog inget vidare. Jag avvaktar i varje fall deras svar innan jag ser hur jag ska ta det vidare. Rimligtvis borde det finnas ett case för konstruktionsfel om man skulle ta det till ARN/KO.

    Jag postar vidare här om mina öden och äventyr med ASUS-support.
     
  5. dOtlich

    dOtlich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Konsumentköplagen gäller. Du ska lämna in den hos Inet (om det var där du köpte den) och så får dom göra en bedömning om den ska lagas eller bytas ut. Värt att komma ihåg är att dom har rätt att laga befintlig produkt tre gånger innan du kan kräva en ny eller annan produkt/pengar tillbaka. Kommer inte kosta dig något men det är fruktansvärt att en ny pryl för 7000 är så bräcklig. Har en likadan, så tack för varningen.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    857 gillar detta.
  6. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Har kollat runt lite nu och är rädd att jag får bita i sura äpplet den här gången. Jag kan visserligen fortfarande tycka att det är en brist i designen, men uppenbarligen var ASUS medvetna om detta och varnar i manualen (sid 81 i engelska manualen) för att man enbart får hålla i enheten från botten(!)

    Därmed kommer ASUS hävda att det är uppenbart att jag inte följt instruktionen och själv orsakat sprickan. Surt som fan, men förhoppningsvis slipper ni andra råka ut för samma sak.
     
  7. Sandis

    Sandis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Trist :( Men tack för varningen iaf, har förvisso en TF300T men antar att de e liknande konstruktion ändå.. (kör med docka)

    Ta de på hemförsäkringen kanske?
     
    857 gillar detta.
  8. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Ja, vi får kolla vad de säger först. Har nu loggat med ASUS, så nu ska den iväg med UPS till Tjeckien(!), för bedömning. Jag vidhåller att det måste varit nån defekt i glaset. Det kan fan inte vara tanken att Gorilla Glass ska spricka bara för att man håller i det! http://www.youtube.com/watch?v=uZMnfbNRKvg

    Det sjuka är att iom att jag skickar iväg den till ASUS förbinder jag mig att betala om de bedömer att det inte täcks av garantin. Annars skickar de helt enkelt inte tillbaka den...

    I så fall får jag ta ett snack med försäkringsbolaget.
     
  9. ogren

    ogren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det kan gå kräva att ASUS/Inet står för reparationen ändå, dels för att det kan gå kräva att manualen är på svenska och dels för att kravet på handhavandet är orimligt och informationen är svår att se (sida 81).

    Jag skulle föreslå att du lämnar in plattan till Inet och hoppas att Inet eller ASUS står för reparationen och om inte lämnar du in en anmälan till ARN (det är enkelt och gratis) och hoppas att de ställer sig på din sida.

    Här är ett beslut från ARN gällande manual på engelska, som du också kan hänvisa till i din ev. anmälan.
    http://www.arn.se/Vanliga-fall/Kop/Fel111/Fall-1/Fall-1211/
     
    857 gillar detta.
  10. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Tack för all assist. Nu väntar jag på fraktsedel från ASUS, sen får jag avvakta tills de gjort sin bedömning. Efter det får vi se hur mycket energi jag orkar lägga på det här.

    Ett problem är som sagt att, om jag läser rätt (Kap 5.5), skickar jag in enheten på reparation. Huruvida ASUS bedömer att det inte täcks av garantin eller inte är bara en bifråga. Som det är skrivet ger det ASUS rätt att kräva att man betalar, om de bedömer att det inte täcks av garantin. Betalar man inte får man helt enkelt inte tillbaka plattan. Därmed uppstår ju situationen att alla konsumenträttsliga åtgärder bara drar ut på tiden till man får tillbaka enheten. Och som vi alla vet åldras inte den här typen av teknik med värdighet, varför incitamentet att "bara betala" för att få saken ur världen är ganska stort.

    Dessutom, och det kanske är någon som vet vad som gäller, förbinder man sig att (enl 10.3) vid dispyt "respektera den nederländska rättsystemet som första instans". Hur påverkar det möjligheterna att anmäla till ARN? De behandlar ju enbart ärenden mellan svenska konsumenter och företag.
     
  11. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    Liten rättelse. Fick precis fraktsedeln från ASUS.

    Jag kommer få möjlighet att tacka nej till reparation om ASUS säger att det inte täcks av garantin, ock få den tillbaka i samma skick som jag skickat iväg den. För det behöver jag bara betala frakt och "hanteringskostnad" @ 1.100:-(!)

     
  12. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket för informationen - att inte lyfta i hörnen är knappast något man tänker på (och vem har väl läst manualen?).

    Det konstiga är, som nämns ovan, att Gorilla Glass 2 ska ju gå att böja riktigt mycket innan det spricker (en YouTube-video från dem visar runt 30 graders böjning!).
     
    857 gillar detta.
  13. 857

    857 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Yoga Book
    OK, nu kidnappar jag min egen tråd för en rolig anekdot som kanske kan vara till hjälp för nån som ska skicka grejer till ASUS i framtiden.

    När jag registrerade felet på ASUS visste jag inte att ASUS autogenererade fraktinformationen till UPS från den informationen. Detta betyder att jag nu har en upphämtning på min hemaddress att vänta. Eftersom jag inte befinner mig i hemmet 9-19 på vardagar, kontaktade jag UPS för att ändra upphämtningen till jobbet. Där fick jag beskedet att jag antingen:

    a) Kontaktar ASUS och ber dem skicka en ny fraktsedel till UPS, eller
    b) kontaktar UPS efter första upphämtningsförsöket.

    Eftersom ASUS har en fördröjning på minst 24h för att skicka ut en ny fraktsedel, är det med andra ord snabbare att låta UPS åka ut helt i onödan, för att sen kontakta dem direkt. Jag kunde under inga omständigheter ändra addressen innan de hade gjort ett försök på addressen som de fått från ASUS, trots att jag garanterade att ingen kommer vara där. Efter det är det dock inga som helst problem att ändra. Jag undrade om han hörde hur konstigt det lät, och fick en trött suck tillbaks "Det är inte jag som har bestämt det"...

    Jorå, någon logik finns kanske, men jag har inte listat ut den än.

    Med andra ord - addressen ni anger på rma.asus.se vid felanmälan ska vara upphämtningsaddressen till UPS.
     
  14. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Otroligt! Det låter som skrivet av en amerikansk byråkrat...
     
  15. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Detta gäller ju även när du ska få leverans via UPS. Dom kommer ALLTID till din hem-adress. mitt på dagen, då troligen 80% av befolkningen inte är hemma. Detta går INTE att ändra.
    Sedan får du ett meddelande/lapp att du kan hämta upp på närmaste UPS-ställe. I Stockholm finns det ett (1) ! (ligger i Bromma). Så mycket för den otroliga servicen att köra ut ditt beställda paket. Om leverans sker med Posten, DHL, Schenker eller liknande så har du troligen ett antal upphämtningsställen att välja mellan (och dom ringer inte på din hemdörr i onödan mitt på dagen...)
     
  16. jrj

    jrj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis haft min platta ivägskickad till Tjeckien för garantireparation. UPS var de som hämtade plattan hemma hos mig. De föranmälde sitt besök via min mobil så jag kunde hålla mig hemma då hämtningen skulle ske.
    Returen tillbaka till mig sköttes av DHL Express. Jag fick ett mail då leveransen påbörjades, och plattan levererades dagen efter. Dock visste jag inte när på dagen. Givetvis var jag inte hemma, så plattan hamnade hos DHL. Fick ringa dom för att få den utkörd ytterligare en gång samt få en ungerfärlig tid för leveransen så jag kunde vara hemma. Kunde även fixat en fullmakt att de lämnade den på något annat ställe.
     
  17. Denvall

    Denvall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur har det gått för TS? Jag har själv exakt samma fel, och när jag var inne idag och kikade på repair-status så stod det mycket riktigt Out Of Warranty. Ringde direkt supporten, men eftersom de inte har någon som helst funktion så kunde de inte hjälpa mig, och jag kunde bara få en email-adress till repair / customer services avdelningen.

    Jag som så många andra hävdar att detta är ett designfel, och att det således skall gå på garantin. Hur har det gått för er? Jag har även fått två på telefonsupporten att erkänna att felet är känt av ASUS (eller som en sade, ASUS vet om det, men det är inte känt av ASUS...).
     
  18. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Kan inte swedroid skriva ett repotage om detta för att sätta lite press på Asus.. de rör ju android i stor del
     
  19. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Bra idé. Jag har faktiskt varit rädd att sätta min platta i dockan efter att jag läst vad som hänt.

    Jag har en TF700, men jag antar att TF300 löper samma risk (och jag gissar att den senare sålts i fler ex?).

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. typ0

    typ0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER



    Hade gärna sett en uppdatering på det här, samma hände här idag... *suck*
     
    Last edited: 3 okt 2012