Finns det Spica som INTE brusar under samtal?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Qvo, 20 apr 2010.

  1. Qvo

    Qvo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Många verkar ha problemet att Spica brusar under samtal, men inte när man t.ex. lyssnar på musik. Det blir särskilt tydligt om man använder handsfree.

    Det finns de som säger att deras Spica inte brusar men har ni då provat med handsfree i tyst miljö? Brusandet börjar direkt när man ringer upp någon så det borde vara svårt att missa.

    Har skickat in två telefoner för tredje gången och väntar nu på att få tillbaks dem, troligtvis med samma fel. Om det nu inte finns någon som har Spica utan det här problemet känns det meningslöst att fortsätta skicka in telefonerna om och om igen eller försöka få nya av samma modell.

    Skriv gärna här om ni har en välfungerande Spica så man vet att de existerar.
     
  2. zofo

    zofo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag upplever inget nänmvärt brus på min spica. inte värre än min gamla lur iaf :)
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Min brusar inte. ;)
     
  4. jan_k

    jan_k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig reagerat för att min brusar.
     
  5. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Alla brusar, det är jag helt säker på. Om man sedan lägger märke till det eller inte är nog olika ifrån person till person.
    Jag har iallafall aldrig haft en mobiltelefon som inte brusar eller har något knas för sig under samtal.
    Tror att det har att göra med tekniken att sända och ta emot signaler.
    Säg till om du hittar någon mobil som är helt utan bakgrundsljud, skulle vara intressant att testa.

    /J
     
  6. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    det är inte så att det är romberoende 1.5 kontra 2.1

    jag hade "dåligt" lud med 1.5 men har bra med 2.1
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är klart att man hör bakgrundsljud, men brus är en annan sak. Visst hör jag brus också, om det är tyst runt omkring, och jag lyssnar efter det, men det är absolut inget man stör sig på. Så jag ska väl rätta mig från föregående post och skriva att jag hör brus, men det är väldigt lågt, så man märker det knappt.
     
  8. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om jag inte minns fel så går det att göra mobiltelefoner brusfria men att det är vi kunder som en gång i tiden ville ha bakgrundsbrus för att det skulle låta som den fasta telefonin gör, dvs man ville höra att man är uppkopplad, det kan ju dock vara en skröna men ...
     
  9. Equinoxe

    Equinoxe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter som en skröna, men man skulle inte bli förvånad heller. Det är trots allt 2010 och fortfarande låter vissa sportkommentatorer som om de ringde från en nordkoreansk by medan sändningen är i HD och övriga ljudet i Dolby Digital.

     
  10. Qvo

    Qvo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Motorola Motofone F3. Om det är helt tyst så hör man lite men inte alls samma typ av brus som jag hör från Spican, utan normalt telefonljud. Illa om en telefon för 300kr låter bättre än en för 2600.


    Nej, med uppdateringen till 2.1 fixades volymproblemet (för hög volym även på lägsta) men bruset fanns kvar.
     
  11. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har alltid varit uselt ljud i mobiler och kommer säkert vara det ett bra tag framöver.
     
  12. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Testade just min spica nu. Hörde absolut inget brus.
    Testade till och med att koppla in mitt headset som jag har till datorn och kan inte höra någon antydan till brus.
    Sitter i en "normal" miljö med en frysbox ett antal meter bort och en panna som sprakar i rummet bredvid (med stängd dörr).

    Om jag skulle slita på mig testutrustningen som företagssjuksköterskan hade för hörselkontrollen sist så kanske jag kan höra nått, men då pratar man ju inte längre ett normalt läge.

    (Däremot hör jag faktiskt ett brus vid hörseltesterna på jobbet, örat/hjärnan har ju ett "tomgångsljud", som blir högre vid ökad ålder.)

    Qvo, har du testat med några andra lurar en just dom medföljande? Det är ju inte RR-kvalité precis :-)
     
  13. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    När jag inte använder något headset så hör jag knappt något brus alls, det beror ofta på vad den jag pratar med har för telefon, vanligt telefonbrus alltså. Däremot med headsetet i så hör jag brus, och detta gäller också när det tillexempel ska komma en notifiering, eftersom den slår på ljudet innan själva signalen, om ni fattar. Men i övrigt är det inget som stör mig alls.
     
  14. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det absolut lättaste sättet att kolla om ens Spica brusar eller inte är och slå på ljudet på standardtangentbordet och sen trycka på en knapp. Med brus så hör man då under ca. 2s efter ljudet ett tydligt brus eller rättare sagt så är det nog mer ett "susande". Trodde först att det var själva ljudfilen som var kass men om man lyssnar noga så är samma problem överallt där ljudet aktiveras. Svårt och höra utan lurar. Det går också och höra tydligt när man ringer ett samtal efter man tryckt på ringknappen men innan signalerna börjar. Det låter mer som det ständiga missljudet som fanns i det gamla marknätet innan dom digitala axeväxlarna togs i bruk för och nu göra en dum liknelse.
     
  15. wick1985

    wick1985 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatera till 2.1
     
  16. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder 2.1 sedan ett bra tag tillbaka och problemet kvarstår. Jag är rätt frekvent mobilbytare och det här är den första telefonen som jag reagerat på att den brusar i alla fall på den här sidan av sekelskiftet. Till telefonens försvar så får man väl säga att man använder en mobil något annorlunda idag än för 10 år sen. Hur sen telefonerna låter när man ringer är nått helt annat för där är det ju alltid ett visst mått av missljud. Med tanke på att det är en "billig" telefon så hade man väl accepterat problemet om det nu var så att alla telefoner lät likadant men så är det ju tydligen inte.
     
  17. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eller så låter alla lika men olika personer är olika känsliga?
    Jag stör mig inte det minsta på bruset (suset) om jag inte tänker på det.
    Jag har nog iofs. en ganska "laidback" approach till mobiltelefoner i allmänhet och "billiga" lurar som Spican i synnerhet.
    Jag räknar kallt med dålig ljudkvalité och tar risken att bli positivt överraskad.

    /J
     
  18. Wrathian

    Wrathian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hör bruset, ibland stör jag mig otroligt mycket på det när man ligger i sängen och det är knäpptyst annars. Sen har jag lite konstiga knäppanden och "elektriska" ljud när jag lyssnar på musik... :/
     
  19. d71

    d71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Nexus Player
    Använder du standardmusikspelaren från Samsung i 2.1? Jag har också rätt stora störningar i den och lade in den här istället:

    http://forum.samdroid.net/threads/213-Music-Player-for-2.1

    Inte helt perfekt integrerad i telefonen, men bättre ljud och snyggare widget.