En trevlig rom för vår Gio

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av bborn, 6 aug 2012.

  1. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej alla,
    Jag kör nu den här rom:en:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1654317

    Den är baserad på stock rom för de nordiska länderna, men tweakad och debloatad så att den känns - och är - betydligt rappare än vanlig stock rom. Hittills har jag inte märkt några buggar alls - inga frysningar, inga random reboots, inga force close.

    Rekommenderas!
     
  2. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!

    Jag blir väldigt sugen eftersom jag har wifiproblem och tycker att min stockrom är seg..

    Vilka program använde du för att flasha?
     
  3. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    De nada :-)

    Om du bara har rootat din lur är det enklast att lägga zip-filen i roten :) överst i filhierarkin, root-katalogen) på sd-kortet och flasha den från recovery.

    Kan meddela att jag bara blir nöjdare och nöjdare... en dum grej är dock att rom:en inte verkar tillåta att vissa appar sparar saker som de ska... exempelvis får jag ange om jag vill synka Facebook- kontakter med telefonboken eller inte varje gång jag loggar in. Kan iofs vara FB-appen som tycker att jag väljer fel (synka inte), men är den verkligen så tjatig? Går snart över till att facebooka i webbläsar'n...
     
  4. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter ju enkelt och bra.. jag antar att alla inställningar och annat som inte ligger på minneskortet försvinner. Hur startar jag recoveryläget.. är det slå på med volym ner och mittenknappen?
     
  5. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nope, enbart mittenknappen ("home"), om man även håller in volym ned hamnar man i "nedladdningsläget".
     
  6. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    backup

    Fortfarande inga bekymmer?

    Förlåt om jag missbrukar tråden nu.. men hur tar jag enklast backup på min nuvarande rom ifall det skulle gå åt h-e under uppdateringen.

    Vad det gäller kontakter antar jag att det bara är att exportera nuvarande kontakter till Sd-kortet för att sedan importera dom igen.
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du gör en Nandroid-backup i recovery-läget som tar en komplett backup på hela romen. Det bör man alltid göra innan man börjar experimenta med att flasha in nya rom.

    Svaret på fråga två är ja, altnativt att du synkar kontakterna med ditt google-konto så har du dem alltid där.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  8. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack, Bjarne. Vad gäller frågan om eventuella bekymmer: nope, har inte stött på något. Och samtidigt är den betydligt mer responsiv än stock rom.
     
  9. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter lite googling verkar det inte som en så bra ide att göra en nandroid backup genom CWM på stockrom eftersom den är i filsystemet RFS.. konvertera på något sätt kanske..

    Bborn.. gjorde du nån backup innan du flashade in den nya ROMen samt gjorde du den genom CWM eller den som medföljer telefonen?
     
  10. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mm... en backup-app kan vara att föredra... jag backupade kontakter och sms, inget mer har jag för mig.

    Tror att jag flashade romen med CWM 5.0.2.6, men jag tror att det funkar med stock recovery. Se installationsanvisningarna, vad står det om recoveryversion där?
     
  11. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, hittade inga installationsanvisningar... det borde innebära att det bara är att flasha den på enklaste sätt, med valfri recovery. När du installerat romen har du CWM recovery v5.0.2.6. Rekommenderar för övrigt att välja att installera Adrenaline Engine vid installationen, vad jag läst mig till ska det förbättra prestanda rejält.
     
  12. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänkte börja med att köra in CWM 5.0.2.7 från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1421650

    Lurar bara på vilken version jag skall köra in..
    Jag antar att enchanged kör ext4 men borde väl ändå flasha in signed_cwm-5.0.2.7-flashablezip-ext4+rfs.zip (Flash from Recovery) eftersom min nuvarande stockrom kör RFS?

    Sorry om frågorna verkar dumma.. vill bara försäkra mig :-)
     
  13. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Rekommenderar att du flashar den från den recovery du har, rom:en innehåller CWM Recovery v5.0.2.6.
     
  14. Hyena

    Hyena Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej.. det är så enkelt alltså... det får testas!
     
  15. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har nu kört en custom install av senaste Enhanced236 och valt att även installera Adrenaline Engine... ännu rappare nu faktiskt. Rekommenderas.
     
  16. kotz

    kotz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, mitt första inlägg här :)

    Slängde in Enchandced236 och tyckte mig se Adrenaline finnas med i installations prompten? kan det vara 2.0?
     
  17. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gissar att han lagt in den version som var aktuell när han publicerade senaste versionen (6 augusti)... men fråga honom gärna på xda.

    Du väljer att installera Adrenaline Engine i custom install, så jag antar att du måste välja custom install för att kunna få med den.
     
  18. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bump

    Hej alla,
    vill bara ”bumpa” den här tråden lite... det här är fortfarande Den Bästa Rom:en för Galaxy Gio.

    Det finns förvisso många försök att porta ICS eller CM9 till den, men hittills har jag inte funnit någon som verkligen är OK att använda i det långa loppet.

    Jelly Bean/CM10 är alltför minneskrävande för Gio, jag tror inte att det någonsin ommer att kunna funka på den.
     
    robnil gillar detta.
  19. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hmm jag får "cant copy meta-inf" när jag försöker installera zippen via recovery

    edit
    jag la in CWM och sen gick det fint!
     
    Last edited: 5 nov 2013
  20. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag la filen på mitt externa minneskort och skulle installera via recovery men får då följande meddelande:E:short write of /tmp/sideload/package.zip (No space left on device),hur gjorde ni?
     
    Last edited: 6 jun 2014