Tips: Bilhållare till SIII med lite mindre sladdtrassel

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Tiny Turtle, 8 sept 2012.

  1. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Nu har jag (och frun) stört mig ett tag på trassliga sladdar till min Galaxy S3 från bilens 12V-uttag samt från aux-uttaget för ljud som Skoda av någon idiotisk anledning satt i lådan under armstödet mellan framsätena på min Octavia.

    Dessutom skulle det ju inte göra något om de bägge kontakterna stack ut så lite som möjligt från luren så det här gjorde jag:

    Först själva bilhållaren: Jag beställde en från eBay, men som resten av prylarna här finns den på DealExtreme också. - Bra pris (knappt 40 spänn ink. frakt), ungefär så smidig som den går att göra till en telefon med 4,8"-skärm och fastsättning i ventilationsgallret vilket passar mig bättre än med sugkopp på rutan.
    [​IMG]

    Sedan strömförsörjningen. Dels en liten USB-adapter från DealExtreme som t.ex. den här. Tjugo kronor inklusive frakt är inte mycket att bråka om. :)
    [​IMG]

    Därifrån till luren blir det en microUSB-kabel, men en vanlig rund kabel är inte helt lätt att få att sitta fast om man inte är beredd att antingen permanentlimma, dra genom inredningen eller fästa med saker som lämnar märken i instrumentbrädan.

    Dock hittade jag en trevlig platt kabel (26 spänn ink. frakt från DealExtreme) som hade potential att fungera bättre. Rätt snygg som vanlig laddkabel också faktiskt och den finns i flera färger om man gillar sånt.
    [​IMG]

    För att sedan få kontakterna att sticka ut så lite som möjligt så kompletterade jag med en sån här adapter från eBay (var noggrann så du köper en som är vinklad åt rätt håll!) samt en förlängningskabel 3,5 mm hona till 3,5 mm vinklad hane som jag redan hade från ett par gamla Sony-lurar.

    [​IMG]

    För att sedan fästa den platta kabeln så tog jag dubbelsidig mattejp från Tesa (kostade 75 spänn på Bauhaus när jag skulle tejpa golv senast) som fäster starkt samtidigt som den inte lämna några fula limrester när/om man plockar bort den.
    [​IMG]

    Bilhållaren fäste jag lite stadigare med en tunn ståltråd in mellan gallrets spjälor och runt basen och sedan var det bara att tejpa fast strömsladden med tejpen. Turligt nog var kanten mellan radion och resten av instrumentbrädan lika bred som sladden så den blev en rätt naturlig dragning där för mig. Den vinklade adaptern kopplade jag på och sedan drog jag den bara ett par varv kring fästet så det blev lagom lång bit kvar och lät änden gå ut i underkant av hållaren. När man sätter fast luren i hållaren så hamnar kabelns kontakt av sig själv alldeles under luren och det är bara att trycka upp den i telefonen.

    3,5 mm-kabeln var ju alldeles för tunn för att tejpa så jag lät den bara gå upp exakt samma väg som för strömförsörjningen och "hänga" på den för att sedan sluta i en knut runt hållarens fäste.

    Tyvärr har jag ingen bild med luren på plats eftersom jag använde kameran i den för att ta bilden, men förhoppningsvis går det att se hur det blev ändå.

    [​IMG]
     
  2. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Blev ju riktig snyggt det där! Verkar smidigt med en platt kabel.

    Nu vet jag inte riktigt hur lätt eller svårt det är att få ur stereoenheten på din Skoda men kan du lura ut det så borde det ju inte vara några problem att hitta en 12v-källa du kan sno ström ifrån för att sedan mata ut via knappen bredvid "info" knappen. Sen har ju faktiskt även Skoda enheter med Bluetooth i vilket jag, personligen, tycker är väldigt smidigt. Vet inte vad modellerna heter men kolla på skoda.se och försök att hitta en begagnad enhet på Blocket eller signalen så får du bort AUX-kabeln med.

    Annars tycker jag att din lösning var väldigt tjusig, blev lite sugen på en platt kabel helt plötsligt!

    //W
     
  3. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Ström ut borde gå att till och jag skulle gärna byta ut min "Skoda Stream MP3" mot en "Skoda Bolero" med bluetooth-modul. Tyvärr blir det snabbt lite komplicerat eftersom jag då måste byta CAN-bus eftersom Bolero som kom med faceliften 2008 har en nyare version än min 06:a. Sedan använder bl.a. backsensorn och AC:n samma display (och sänker ljudet när man backar) vilket tvingar mig att byta ut de enheterna också om jag vill att de skall fortsätta fungera. :-(
     
  4. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Okay, tanken har funnits där hör jag. :) Ja det blir lätt mer krångel så fort bilarna är lite nyare med mer teknik. Tycker att din lösning funkar utmärkt iaf. :)
     
  5. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    :)

    Tack!
     
  6. Eawo

    Eawo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6
    Riktigt välplanerat :D ska testa göra något liknande har en audi a3 så finns inte mkt platts på instrumentpanelen Men hållaren går de ha skal på telefonen och fortfarande kunna använda den?
     
  7. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Har aldrig provat, men jag *tror* inte att det går. Samtidigt kan det ju vara värt 35 spänn att prova.
     
  8. SpeedSurfer

    SpeedSurfer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    LG G2
    ROM:
    Cyanogen
    Platta:
    nVidia Shield Tablet K1
    Platta 2:
    Nexus 7 2nd gen
    Övrigt:
    nVidia Shield TV
    Snyggt!

    Ett tips som jag hittade i den stora tillbehörstråden är att använda vanliga buntband, och lämna 15-20mm av den bit som "blir över" och trycka in den mellan olika delar av instrumentpanelen. Funkar riktigt bra, och blir hyfsat snyggt! (även om det nog var snyggare med den platta kabeln)
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Den hållaren kommer inte fungerar om du har skal på telefonen. Jag har köpt en hållare som är lite mer universal som man bara klämmer ihop, finns både på Mediamarkt och Elgiganten och på ett antal ställen på Ebay. Det följer med sugproppsfäste till vindrutan och en fäste för luftutblåsen på det jag köpte på Mediamarkt .

    Skickat från Tapatalk 2