Fråga: Experter, era åsikter önskas:)

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Jmros, 7 sept 2012.

  1. Jmros

    Jmros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är helt ny på detta forum efter att ha varit flitig läsare ett längre tag men vill nu ha lite experthjälp eller rättare sagt råd från experterna här inne:)

    Jag är idag ägare av en tämligen nött och trött HTC Desire som jag haft sedan den släpptes på marknaden och känner nu att det är dags att förnya sig då det börjar bli mer och mer problem med den.

    Har varit i ett otal butiker och klämt och kännt på olika modeller, allt från HTC till Samsung, Nokia etc men kommer alltid tillbaka till att Motorola Razr är i en klass för sig.

    Inte bara baserat på innehållet i mobilen utan mer hur den ligger i handen, storleken på skärmen och så går det inte att komma ifrån att den är riktigt snygg.

    Nu till mina funderingar..

    Jag har som sagt en gammal HTC Desire idag och den fungerar egentligen för mina behov. Det riktigt negativa med denna är väl batteritiden som är usel samt ett lagringsutrymme som är under all kritik och då jag inte är någon "superuser" på allt detta tekniska så har jag inte velat mig på att roota och allt vad det heter.

    Som ni ser så är inte mina krav jättestora men det är klart att ska jag ändå köpa en ny telefon så har jag lite önskemål.

    1) Batteritiden måste vara betydligt bättre än vad jag har idag.
    2) Lagringsutrymmet måste också vara betydligt bätttre så jag kan ha fler en 10 appar installerade..
    3) Jag vill kunna titta på någon filmsnutt eller se på Youtube utan att det hackar.
    4) Vore toppen om det är så att det går att koppla in mobilen i tv´n för att visa lite bilder eller till och med spela upp en film.
    5) Har för mig att det inte finns plats för något minneskort men går det i så fall att via någon kabel/adapter ha ex mp3 eller en film på USB som man kopplar in och tittar på?

    Det är här er experthjälp kommer in:) Matchar Razr allt detta? Vad är era egna synpunkter på mobilen? Är ni nöjda/missnöjda efter ett tags användning? Har den blivit ytterligare bättre med ev uppdateringar som kommit?

    Jag vet att det kommer några nya modeller senare under hösten/vintern men jag behöver köpa en nu redan i helgen eller nästa vecka då min Desire går på knäna och ibland inte går att ringa till/från. Valet står således mellan Razr och Razr Maxx.

    Som jag förstår det så är dessa exakt samma telefon men Maxx har fått ett bättre batteri men är det värt att lägga mer pengar på denna då jag är mer än nöjd om batteriet klarar sig en dag med normalt användande (lite surf, synka emailen, lite musik etc)?

    Den andra funderingen jag har är att Motorola någonstans skrev (om jag inte kommer ihåg helt fel) att nästan alla modeller från 2011 och framåt kommer få "jelly bean" uppdateringen men som jag försår det när man läst på andra forum så är det tveksamt om vanliga Razr får den utan det skulle i så fall gälla Maxx-modellen och framåt, har ni någon info om detta? Vore så klart trevligt att få den senaste mjukvaran.

    Blev visst en halv bok skriven som det känns men....Ett Stort tack på förhand för er input.
     
  2. Klickman

    Klickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Man behöver inte vara Expert för att konstatera att det du söker finns i RAZR.

    Det räcker om man är en nöjd användare av den, vilket jag är. Har tittat på många olika smartphones, men ingen av dom kunde matcha denna. Bra skärm, vattentålig, bra batteritid, uppgraderingsbar till ICS, och så vidare.

    Ibland måste man stanna upp och andas i teknikracet, och RAZR gjorde detta möjligt för mig. 2499 kr kostade det, men jag har aldrig ångrat mitt köp. Nu har jag allt jag "behöver", och lite till.

    Det kommer alltid att komma bättre grejor, men man kan blunda för det och vara nöjd med det man har. Så är det för mig, hoppas detta svar var till någon hjälp. :)
     
    Jmros gillar detta.
  3. Jmros

    Jmros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att du tog dig tid att svara.

    Det är ju en djungel detta med mobiler så det är alltid trevligt att få tips och info från andra.

    Hur länge räcker ditt batteri, så klart så beror det på hur man använder mobilen men rent generellt? Visst var det "vanliga" Razr du hade och inte Maxx

    Har tittat runt lite idag och 2499:- var ju ett pangpris du fick. Verkar dock som om det är lite svårt att hitta just denna modell. Ingen av de stora kedjorna verkar ha den kvar på lager..
     
  4. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag gav 4500 för min obunden precis när den släpptes och är ännu idag grymt nöjd med luren (missnöjd på motorola som företag men det är en annan femma). Luren tillhör fortfarande de bättre presterande på marknaden. För mig låter det som att du kanske skulle skaffat en razr maxx pga det större batteriet. Standard razr funkar om man laddar varje natt och har normal användning. Med många installerade appar kan juicedefender göra stor skillnad då den annars gärna blir väckt för att synka hela tiden.

    Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
     
    Jmros gillar detta.
  5. premonitioner

    premonitioner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som nämnt tidigare så matchar Razr alla dina krav.

    Jag kollar mycket på film/serier i telefonen i HD (mkv) och det fungerar felfritt.
    Youtube likaså.

    Plats för minneskort finns.

    Koppla telefonen till tv'n via hdmi funkar finfint så den går ju nästan använda som mediastreamer ;)


    Om jag skulle köpt telefonen idag hade jag valt en Maxx pga batteritiden.
    Jag får ladda en gång om dagen (minst) men har öven klarat mig med 50% kvar efter en hel dag.
    Det är ju skärmen som slukar mycket batteri så det beror ju på hur mycket den är på och hur starkt den lyser.
     
    Jmros gillar detta.
  6. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Äger själv en desire och har övertalat min mormor att skaffa en razr maxx (lång standby tid, vattentålig, välbyggd och lätt). Den uppfyller alla dina 5 krav och jag håller med dig om att kvalitetskänslan är mycket bättre än tex galaxy s2, har nog en förkärlek åt det industriella hållet vad gäller design.

    En sak som jag personligen reagerade på när jag först kände på en razr var att den var tunn, väldigt tunn. Desire har väldigt runda sidor, ovala kanter där du greppar telefonen, razrn har en mer fyrkantig profil som inte känndes lika bekväm att hålla. Razr maxx däremot är lite tjockare och ger mer yta på sidorna så den skulle jag kunna tänka mig att byta till. Skärmen är som sagt pentile super ammoled så du är förmodligen van vid att det kan uppstå ett svagt schackmönster vid vissa färger om du köpte en av de tidiga desires som hade vanlig ammoled och inte SLCD.

    Motorola har lanserat ett anta nya Razrs vet du? Motorola M är i princip en Razr (4.3 tum) inklämt i ett chassi som är lika stor yta som våra desire (3.7 tum) fast tunnare (8.3 vs 11.9 mm). Dessutom går det rykten om att intel kommer stå för processorn i den europeiska M.
    Sedan kommer det en Razr HD som är lite mindre än razr maxx sett till volymen fast med en 4.7 tums skärm och prestanda i klass med One X och galaxy S3 samt ett batteri på 2500mAh (kommer en Razr HD Maxx med 3300 mAh, men skillnaden är inte lika stor som 1750vs3300 som hos de äldre razr)
     
    Last edited: 8 sept 2012
    Jmros gillar detta.
  7. Jmros

    Jmros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett stort tack för alla svar, trevligt med ett forum där man inte blir hängd bara för att man inte är ett teknikproffs:)

    En sak till som jag funderade över men som iofs inte är något problem då det finns otaliga sk launchers att välja på men hur är Motorolas gränssnitt jämfört med HTC´s Sense? Flyter det på bra? Finns det några inbyggda funktioner som ni uppskattar mycket etc..

    Är det några andra saker som man bör veta om innan man slår till? Empelvis som att vissa mobiler som jag testat där alarm inte fungerar om du har telefonen satt på ljudlös på natten mm, småsaker i det stora hela kan tyckas men sånt som ni tycker är positivt och förenklar i vardagen eller som ni kanske tycker är irriterande.
     
  8. premonitioner

    premonitioner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alarm funkar vid ljudlöst.

    "Smarta åtgärder" gör ju att du kan styra telefonen via egna profiler och åtgärder också.
     
  9. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Vad gäller motoblur (skinnet)... Nej... Vänta lite nu. Motorola har slutat kalla det för motoblur (undrar varför?) och deras nya skin är i princip samma launcher som stock fast med andra ikoner och på M & HD går skärmarna 1-2-3-4-5 istället för 4-2-1-3-5. Lägger du till en ny launcher så slipper du uplägget med hemma skärmarna, men menyer och liknande är fortfarande skinnade. Det som dom däremot har lagt till i dom nya lurarna är att om du gör en uppåtsvepning på en motorola app (typ meddelande, musikspelaren eller dialern) öppnas appen i ett mini fönster typ som touchwiz floating apps. Det kanske inkluderas i kommande jellybean, det är därför jag nämner det. Sveper du dessutom åt vänster från sida 1 i jelly bean så öppnas quickkontrols, typ en widget för att slå av och på wifi, gps, mobildata, skärmen ljusstyrka osv.

    Vad gäller smart actions så är det samma princip som tasker/llama, du programerar telefonen att bete sig på ett visst sätt vid när ett antal krav är uppfyllda. Jag brukar tex säga åt telefonen att meddela mig om batteriet sjunker under 25% efter kl 22:00 när jag är hemma så att jag inte vaknar på morgen med en telefon som nästan är tom. Tiden är lätt för telefonen att hålla reda på ochoch min position kl 22 fås med hjälp av mobilmasterna och styrkan hos deras signaler (som ändå uppdateras, drar inte märkbart extra ström). Kan användas till att slå på ljudlös medans man sover eller kör bil, slå på bluetooth för att koppla sig mot bilen när du lämnar wifi nätverket hemma osv.

    Puh varför blir alla post så långa när jag ska förklara saker:cry:
     
  10. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    motoblur är i princip vanilla android. sök på motorola razr ics så får du se hur det ser ut.
     
  11. nicke

    nicke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som andra redan skrivit, borde dina punkter 1-5 inte vara några problem alls.

    Det enda som är lite smådåligt med den är wifi - den är inte så känslig och på hotell etc. är det ofta lite för svag signal för att den skall kunna koppla upp sig, även fast min laptop inte har några problem alls!
     
  12. th0d

    th0d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej! Jag uppgraderade till en Razr (vit) från en HTC Desire i början av augusti. Jag köpte min för 2800 sek inkl. frakt från expansys.se. Den är bra mycket snabbare och har betydligt längre batteritid i jämnförelse med Desiren. Du kan göra mycket mer med Razrn på det hela taget. Som föregående inlägg nämner så måste du ladda den minst en gång per dag om du är en tyngre användare. Själv får jag ut kanske 40-50 timmar på en laddning vid sparsamt användande (ca 4-5h skärmtid, 30 min samtalstid). När det kommer till möjligheten att installera appar så är Razrn enormt mycket bättre, utrymme kommer vara ditt sista problem. Youtube och SD-film flyter på jättebra. Hdmi har jag ej testat. Med den senaste ICS läckan är all radiomottagning väldigt bra inklusive wifi, all radiomottagning är fö. bättre än på Desiren oavsett mjukvaruversion på Razrn.
     
  13. Jmros

    Jmros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som haft en Desire tidigare (alla övriga också för den delen) hur tycker ni den fungerar utomhus i dagsljus? Hur är bluetooth´n på den?

    Tack för svaren, det lutar mer och mer åt att det kommer bli en Maxx nu:)
     
  14. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Har inte haft Desire innan, men väl kört en massa lurar de senaste två åren. Den enda jag saknar, som jag fortfarande faktiskt har kvar är min Nokia N8. Men de är uteslutande för FM-Sändaren, GPS och Kameran.
    Sen har ju N8:an också aluminiumskal. Har nån kärlek till de, hatar alla plastlurar. Min Razr Maxx är verkligen kvalité!
    Vet inte hur många ggr den åkt i golvet men inte ett märke på den! I förra veckan stog jag i ösregn och snackade i telefonen, inga problem överhuvudtaget!
    Det största anledningen till att jag inte bytt bort den är batteritiden. De kan komma hur mycket kolla nyheter som helst, så länge alla dras med skit batterier så är de inte aktuellt.
    Som de flesta innan skriver så uppfyller den alla dina krav. Och jag har svårt att hitta nån annan mobil som skulle klara de
    Rekomenderar varmt en Razr Maxx
     
  15. th0d

    th0d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Razrn fungerar allderes utmärkt i dagsljus, jag har inget att klaga över. Hade jag köpt en Razr i dagsläget hade jag klart investerat i en Maxx, batteritid är verkligen kung.
     
  16. Klickman

    Klickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ingen orsak, vi är ju här på forumet för att få hjälp, och för att hjälpa till när vi själv kan. Ser att många svarat nu, så ett köp borde kunna genomföras utan oro. Lycka till!
     
  17. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag gick från Desire till Razrn och kan säga att det är natt och dag.
    Desiren känns som en leksakstelefon numera. Hade jag köpt en idag så hade jag dock valt en Maxx.