Övertygat din omkrets?

Diskussion i 'Allmänt' startad av PatrikS, 20 apr 2010.

  1. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hur många har ni lyckats få att köpa en androidtelefon?

    Jag känner mig nästan som någon sorts evangelist då jag införskaffat inte mindre än 3 magic till min fru, min mosters man samt ytterliggare en kille i min vänskapskrets.
    Därtill har jag övertygat 2 till i kompiskretsen...
    Jag hoppas inte jag kör med fula metoder men närhelst jag visat telefonen så har det blivit "kan inte du skaffa mig en sån där!", eftersom jag nämnt att de går att få tag i för 2000-2200 från tyskland :D

    Har ni lyckats få någon att köpa eller fixat en androidtelefon till någon?
     
  2. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag försökte få en kompis att köpa Android och jag trodde att jag var nära att lyckas. Men så kom han på besök och visade upp sin nya iPhone. Jag är nog inte så bra på detta som jag trodde : (
     
  3. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Samma här, har måånga kompisar som har iphone, vi gnabbas en hel del vilket bara är kul :D
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo en del har fått upp ögonen. T.o.m de som har iPhone. Även om de inte vill erkänna det så snabbt :)

    Flickvännen har ju beställt en Liquid nu men jag vettifan om det var för att jag "övertalade" henne. Hon visste att hon ville ha en "trycktelefon" och när den vart så billigt så blev det en sådan.
     
  5. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har fått två att skaffa Androider, Desire & Legend.
    Men jag har däremot avrått desto fler. Jag har rekommenderat dom att skaffa iPhone istället.
    Anledningen är att med en iPhone funkar ALLT och det finns massa spel och snygga program som är bra.
    Med Android får man en beta (RC iaf), en värdelös Market och apparna är skitfula jämfört med apparna till iPhone.

    Jag är skitnöjd att jag gått från iPhone till en Desire och älskar allt pillande man kan göra men till en ointresserad och oteknisk människa rekommenderar jag iPhone alla gånger.
     
  6. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    alla som jag skaffat telefonerna till är tekniska "idioter" och har fattat hur man ska göra direkt.
    Det med android 1.5...
    Jag är redigt trött på "jag skulle inte rekommendera en...."
    jag har dessutom aldrig fått ett _riktigt_ svar på varför iphone skulle vara bättre.
    Ge mig gärna en user story exv.
    En användare ska ringa,
    klickar på kontakter, väljer mamma, ringer... lätt....
    Något annat som är svårare med android än iphone?
     
  7. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag rekommenderar alltid Android. Vi ska hålla ihop mot fruktlurs-fåren... :)

    Åt de i bekantskapskretsen som inte är så tekniska att de hört talas om Android utan (ev) bara det där äppelskrottet säger jag att smartphones är så krångliga att handha för dem att de inte ska köpa nån sån över huvud taget. Då har jag iaf sett till att de inte köpt Iphone... ;)
     
    Last edited: 20 apr 2010
  8. M-Dawg

    M-Dawg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tror inte man ska gå in med inställningen att övertyga.
    En mycket bättre metod är att diskutera och snacka för att själva få dem att förstå.
    För om de själva kommer till insikten är det packat och klart :)
     
  9. leetsweden

    leetsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla vill vara en iFån användare... pga främst 2 saker;
    1. Genomtänkt och snabbt gränssnitt
    2. Appsen

    Själv ser jag iPhone mer som en underhållningsmaskin än arbetarmobil när det e mest apparna man vill åt och leka runt med...


    Dock fattar jag inte google varför de ska ha vit text på svart bakgrund i deras system. Jag gillar att HTC gjort som de ska vara; svart text på vit bakgrund. Väldigt mycket snyggare och trevligare. Se bara hur mycket snyggare o trevligare Market blev när de valde en ljus bakgrund!...
     
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Dessa bör ändras till;
    1. OMG!!! Det är ett äpple på den!!
    2. Men alla andra har ju en!
     
  11. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En kompis ville ha musik i sitt växthus så jag hjälpte han att skaffa en iPod Touch. Han håller sakta men säkert att lära sig hantera den, han är inte riktigt vän med touch skärmen och pinch-to-zoom osv ännu.

    Men iaf så frågade han hur han skulle göra ifall han ville lyssna på webbradio samtidigt som han surfade XD. Han vart lite chockad av att det inte gick, men lättad att det skulle fungera senare i sommar med OS 4.

    Angående touch skärmar och mindre teknik kunniga så tror jag att touch skärmar är lättare faktiskt, tex så har min Mamma väldigt svårt att förstå det här med att det är texten som visas i neder kanten på skärmen som representerar vad knappen gör just nu.

    Lite on topic så är det en klass kamrat som kör android nu och snart en till som antagligen har blivit lite mer övertygad efter att han sett min Nexus. Och sen har jag även en iphone användare i klassen också som har erkänt att han kanske går över till Android vid nästa byte om inte nyare iphones har något nytt som lockar då när han tröttnat på sin 3G.

    Fast Andrdoid är inte speciellt kännt bland otekniska som jag mött, ovan nämnda person som köpt ipod och även andra bekanta har misstagit min Nexus för en iphone XD
     
  12. Alerion

    Alerion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag övertala ex-sambon att skaffa en Huawei U8220, hon är helnöjd. Klagar lite på batteritiden bara och att kameran suger men jag varna henne för bägge delarna innan.

    Har en annan kompis på väg att skaffa en Desire efter att ha lekt med min gamla Magic lite.

    Jobbar på en annan kompis att välja en Android telefon framför Äpplet när han ska byta ut sin hemska X1:a men han lutar nog rätt hårt åt iphonen tyvärr.

    Men, men allt man kan göra är ju att sakligt argumentera för och emot. Jag älskar Android men jag tror många kan bli rätt nöjda med en iPhone med, jag hade aldrig blivit det dock eftersom jag älskar och pilla med telefonen, byta rom osv.
     
  13. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    en av mina polare har sålt sin iPhone och köt en Hero

    en har nyligen beställt en Desire

    finns väl någon enstaka iPhone kvar i min kompiskrets, men det är fler Androids nu iaf
     
  14. deville

    deville Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min dotter köpte sig en iPhone samtidigt som jag och maken köpte oss var sin Hero. I början var hennes telefon det bästa som hänt henne, men nu sneglar hon alltmer på våra telefoner. Hon vill kunna byta bakgrund, ändra ikoner, andra ringsignaler mm mm. Jaja den som lever får se, men igår stod inte hennes telefon så högt i kurs. :)
     
  15. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har både en HTC och en iPhone i nuläget, men den senare ligger uppe på Tradera :)

    Jag brukar snacka mobil med de flesta av mina polare, men den enda jag lyckats övertyga att skaffa en HTC skaffade senare en iPhone ändå...
     
  16. Susanna

    Susanna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En kompis behövde skaffa en ny telefon och funderade på en iPhone, sa att hon inte kunde lyssna på spotify och surfa samtidigt, så hon blev lite skeptisk. Fick över henne till android-sidan och hon skaffade en Huawei U8220.

    Sen behövde min mamma en ny telefon och ville gärna ha en touch, men tyckte att android verkade för mycket pill med, så hon hade tänkt köpa en "vanlig" touch, men ändrade sig och skaffade även hon en Huawei U8220. Dagen efter köpte mig syster en också :) Så där satt jag, den som först av oss upptäckte android, nu den siste att skaffa! Haha, jag var inte lite avundsjuk när mamma och syster satt och pillade på sina och jag senglade ont mot min gamla nokia. Men nu är jag också en i gänget!

    Mamma har lite svårt ibland med den, mest att hon missar att man kan trycka på menu-knappen för att få upp fler alternativ, men hon laddar ner appar och är jätteglad för sin telefon! Så även om man inte är jätteteknisk eller jätteintresserad av att sitta och pilla i oändlighet med telefonen så fungerar android fint!
     
  17. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag kanske var lite hård tidigare i mitt inlägg men en sak jag tänkte på som gör android-telefoner (inte alla) överlägsen iphone är att du INTE behöver ha en dator också, det är långt ifrån alla som har det.
    kravet på att du ska aktivera din telefon via en dator är ju helt hål-i-huvet.
    samt att uppdateringar osv ska skötas den vägen...
     
  18. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    När min sambo var redo att ta steget från feature till smartphone, rekommenderade jag (efter 1 års Androidande) henne faktiskt att köpa en iPhone. Hon vill bara att allt ska fungera, och tappar tålamodet direkt vid minsta strul, lagg eller problem. Är komplett ointresserad av att pilla med och tweaka teknologi.
    Hon kör Windows. Jag kör Linux. Hon har iPhone. Jag har en Android-telefon. Hon har inte körkort. Jag gillar bilar.
    Vi är alla kort sagt olika, och det finns saker som passar oss bra eller mindre bra. Att blint rekommendera det ena eller andra "bara för att jag tycker så" är meningslöst.

    /Mats
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tänkte lite på det när min flickvän ville köpa en Liquid. Men jag kan verkligen inte motivera priset för det som det ger. Plus att om man ger fan i att, som jag, flasha telefonen varje helg så funkar de ju ganska perfekt i de flesta fall :)
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo, kände samma sak då morsan fick sig en iPhone ifrån jobbet här om dagen. Jag trodde inte det var sant att man var TVUNGEN att installera iTunes för att ens få den att fungera. Det är ju tamejfan helt sjukt!

    Om man inte har en dator hemma, eller internetuppkoppling för tillfället, går det alltså inte att starta sin iPhone. Smart!