Det är mindre mysigt när lärarna pratar om alla femtioelva miljoner saker du ska ha redan på i skallen. Höjden på bilen (skitnoga om du kör flak på lastväxlare), totalvikt, bruttovikt, tjänstevikt, axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck, hur många centimeter bakom drivaxeln som vikten ska stå om det är något som väger skitmycket.
Sen måste man ha koll på vad för kopplingsavstånd man har mellan bil och släp.
Sen också vad för vikt på lastbil och/eller hela ekipaget samt axeltryck för respektive axlar (sen tänka på boggitryck/trippelaxeltryck) för vad som gäller på just BK1/BK2 och BK3-vägar. Även om vi i Sverige mestadels har BK1-vägar så är just de andra procenten luriga, eller om man ska ta sig över en bro där BK2 kanske gäller
Sen om du har ADR så måste du förnya den kursen var femte år, sen måste du ha YKB om du ska köra, och den kursen ligger på 280 timmar och kostar runt 50-60 tusen kronor och måste förnyas var femte eller om det var sjätte år.
Ja, med andra ord, skitmycket. ^^
Click to expand...