Hjälp en switcher

Diskussion i 'Allmänt' startad av rky, 9 sept 2012.

  1. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, jag har efter ett antal år med iPhone nu sålt min iPhone 4 och köpt en Android-lur (Xperia Active) för att på riktigt se båda sidorna av smartphone-myntet.

    Har lite frågeställningar som jag hoppas att ni Android-anhängare kan hjälpa mig med. Jag har sökt efter svar på egen hand, men ofta är det svårt att hitta rätt då det skiljer sig mellan mobilmodeller och OS-versioner. Jag är också intresserad av att få lite mer av en diskussion som svar, då jag tycker att det ibland kan ge mycket mer än bara ett rakt svar.

    1. Mobilen kom med Android 2.3.4, men ska gå att uppgradera till 4.0, men det jag hört om den versionen för just min mobil är att den ska bli betydligt slöare. Hur kommer det sig? Allt jag läst tidigare om ICS och även Jelly Bean är att det ska vara ett stort lyft, med betydligt bättre flyt. Är det Sony Ericsson som inte sköter sitt jobb, och vad kan man göra åt det?
    Att många mobiler blir efterlämnade på uppdateringskedjen verkar vara ett stort problem i Android-världen (sett från iOS världen). Men är det så egentligen? Hur gör ni? Kör ni Nexus-vägen för att alltid få det senaste? Bryr ni er inte om nya versioner? Byter ni mobil när det känns som det är dags för en uppdatering, eller tillhör ni Hardcore-kategorin som rootar och kör senaste CyanogenMod?

    2. En favorit-funktion på iPhonen jag hade var AirPlay, alltså att kunna skick ljud/bild till högtalare och TV-apparater runtom i huset. Jag vet att samma funktion inte finns till Android (doubleTwist verkar innehålla liknande funktionalitet, men har nästan uteslutande läst dåliga recensioner om den), men hur gör ni hemma? Bluetooth, Squeezebox, och Sonos verkar vara några alternativ, även om det krävs ny hårdvara. Att använda sladdar till det här är jag inte så sugen på.

    3. Nästa grej känns som något jag bara har missat hur man gör. Hur gör jag för att styra Spotify från låsskärmen? Eller för den delen från en annan app? På iPhonen är det bara ett dubbelklick på hemknappen så har jag alla kontroller jag behöver framför mig. Jag har lagt ut Spotify-widgeten på en av skärmarna, men för att komma dit måste jag ju antingen låsa upp mobilen, eller stänga ner appen jag håller på med.
    Har även testat med hörlurarna som följde med, och då kommer jag iaf åt play/pause med knappen. Kan även hoppa till nästa låt genom att dubbelklicka på knappen, men jag verkar inte kunna välja föregående låt (trippelklick på iPhone)?


    Har fler frågor/funderingar, men tycker att det här inlägget blev tillräckligt långt som det är. Hoppas ni kan bidra med er kunskap!
     
  2. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    För att ge ett halvt svar på din första punkt:
    Xperia Active har rätt så utdaterad hårdvara, därför blir den slö med nyare androidversioner. På telefoner med bättre hårdvara är både ICS och Jelly Bean ett stort lyft!
     
    Last edited: 10 sept 2012
  3. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du borde få en widget på din låsskärm för Spotify så fort du uppdaterat till ics.

    Sent from my Xperia S
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    1. Active är inte gjord för att vara snabb, den är gjord för att vara liten och stryktålig. Ville du ha prestanda valde du helt enkelt fel modell. Är du ute i skogen, tappar den i raviner eller råkar släppa hammaren på din telefon har du valt rätt.
    Själv kör jag Nexus och är mycket van rootare/flashare, men går inte Nexus för att flasha kanske utan just för att man ska slippa allt skit som tillverkare skickar med. Köper jag en laptop laddar jag direkt hem Windows från Microsoft och installerar helt cleant av precis samma anledning. Köper jag en bil tittar jag alltid förbi alla med vinge eller stora avgasrör. Samma tänk

    2. Jag kör DLNA. Det kräver hårdvara som stöder DLNA. Min TV, receiver, PS3, datorer (såklart), mina telefoner stöder alla DLNA och jag har uppgraderat produkterna hemma just efter ett sådant krav. Jag kan i TVn välja en fil på sambons dator och spela upp i min telefon. Oftast används det dock telefon --> receiver, eller telefon bläddrar på dator --> skickar till receiver. En nackdel är att man inte kan spola i MP3-filer, en annan att videostödet är sådär. Jag använder det uteslutande till musik och bryr mig inte alls om spolningsfunktionen...
    Sonos är grymt annars, men något kostsamt om man väl har ett "fungerande" DLNA-system.

    3. Använder inte Spotify och har bara erfarenhet av Nexus... Lättaste lösningen som fungerar på alla enheter är appen Widgetlocker. Denna ersätter helt låsskärmen och har mängder av inställningsmöjligheter. Finns på Play.
    I JB finns knappar i notifieringsfältet på de flesta spelare, de flesta (alla?) skickar även upp knappar till låsskärmen. Men det hjälper ju inte dig... kolla in Widgetlocker ist!

    Knapptrycken på headsetet måste appen koda för själv. Finns ibland inställningsmöjligheter i appen, kolla! Använder du ett iPhone-headset (AHJ-pinout) fungerar förresten inte alla funktioner på knapparna då Apple har ett eget system för att skicka kommandon via knapptryck, trots att det är samma pinout (AHJ som sagt) som många moderna telefoner använder
     
    rky gillar detta.
  5. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag hänger på en egen fråga om det är ok; Jag har både en (ny) Android och en iPhone. Finns det något tangentbord som ser ut (och fungerar) som iPhones - med svenska tecken? Det finns ju sjuttielva stycken och jag orkar inte riktigt testa mig fram...
     
  6. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Varför hålla kvar i iPhones kassa tangentbord med sin värdelösa autostavning, när det finns så mycket bättre alternativ? Skaffa Swiftkey, du kommer inte ångra dig! :)
     
  7. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!

    Ska ta en titt på WidgetLocker, men det lutar nog åt ICS inom en snar framtid tror jag. Skulle ju även vilja komma åt kameran utan att behöva låsa upp, och det verkar väl lösa sig i ICS med.
    Förresten, varför måste jag uppgradera genom datorn? Trodde OTA-uppdateringar var standard sen ett antal år tillbaka?

    @otto: Kör man DLNA är man tvungen att ha materialet helt på mobilen va? Alltså Spotify och Youtube går helt bort där?


    Ny fråga:
    4. Det följde med en app "Dataräknare" med tillhörande widget som visar pågående månads dataförbrukning, jättebra! Dock visar widgeten ibland när jag kollar på den 0.0MB. Då måste jag klicka på den för att starta appen, och sen stänga den för att siffrorna ska uppdateras. Det är lite omständigt och kan väl knappast vara meningen? Jag har också sett att jag inte kan avinstallera den här (och flera andra) appar. Måste jag roota mobilen för det? Trodde jag skulle få mer frihet med Android, inte mer bloat.
     
  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    SE brukar uppdatera majorversioner av OS:et via sladd. Kan vara ompartitioneringar osv.
    Xperia S fick väl ICS OTA om jag inte missminner mig.

    I övrigt tror jag du får det mesta OTA på Active. Jag hade - om jag var du - uppdaterat och sen factoryresettat telefonen. En bekant kör active med ICS och gjorde så. Funkar finemang.

    // A
     
  9. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om jag gör factoryreset, betyder inte det att den går tillbaka till Gingerbread?

    Men att köra en så "ren" installation som möjligt låter väl vettigt. Alla bilder och sånt jag har borde väl ligga kvar på SD-kortet?
     
  10. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Testade Widgetlocker, men jag verkar inte kunna lägga till några play/paus-knappar, mer än Spotify-widgeten jag har. Jag vill ju ha generiska knappar som kan styra det som spelas just nu, oavsett app.

    Sen verkar det inte finnas något kodlås på Widgetlocker, så antingen får jag lämna den olåst, eller så kommer vanliga låsskärmen upp efteråt, vilket blir väldigt bökigt.
     
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vissa stora nedladdningar kräver dator... Sony vill vara säker på att telefonens batteri inte dör mitt under uppdateringen. Alla är inte lika duktiga som du och jag... :)

    DLNA är bara lokalt innehåll, eller ja, allting på den server/mediaenhet du bestämmer. Tills Spotify fixar detta i deras app kan jag omöjligen köpa det. Appen måste stöda DLNA, ja.

    Det där med dataräknaren måste vara en bugg. När hemskärmen ( = launchern) ritas om (om tex minnet måste rensas upp) kan detta ev. ske. Blame Sony då det är deras launcher

    Systemappar går inte att ta bort utan root. Köper man Nexus får man ingen bloat alls... och det man själv uppfattar som bloat (Google Talk tex) tar man bort som vanligt när man har root. Root på Nexus är tre kommandon, på andra tillverkare går det ibland inte. Sony är dock snälla och låter dig låsa upp bootloadern: http://unlockbootloader.sonymobile.com/instructions . Här verkar man kunna "roota": http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1351309

    Factory reset = nollställning av allting till den version du nu är på. Uppdaterar du först till ICS kommer en FR nollställa ICS, inte till GB. FR rensar normalt sett inte /sdcard/

    Det finns inga universala mediakontroller. Alla normala mediaspelare har dock kontroller i notifikationsfältet i o m ICS(?)/JB. Vissa ROMar lägger till "universala" kontroller på låsskärmen, annars kan du testa en separat widget som försöker täcka in flera mediaspelare i samma widget. Körde själv med Phantom control innan ICS/JB: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.jhg.musiccontrolwidget

    Den köpta versionen av Phantom control verkar kunna styra de flesta spelare som finns. För mig räckte gratisversionen..
     
  12. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Verkar ju lite konstigt att det skulle dröja ända till 4.0 innan det kom några universella mediakontroller? Som det är nu i GB är det ju extremt jobbigt att lyssna på saker.

    Phantom Music Control ville inte styra Spotify eller någon annan app jag använder, däremot hittade jag Media Buttons som verkar fungera, dock är det oerhört fult nu på låsskärmen då jag har plats för fyra knappar i bredd, men jag har lagt ut tre st (Prev - Play - Next).
    Ser ut såhär: http://img217.imageshack.us/img217/1897/screenshot201209120820.png


    Om jag vill köra ICS men med root, vilken är gången för att få det då?
    Uppgradera -> FR -> Lås upp bootloader -> Roota?
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    I 4.0 kan du inaktivera appar om du inte vill se bloat.
    Alltså behöver du inte hålla på att roota, bootloaders etc.
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ja jävlar ja, det har jag inte sett! :D Detta sker genom Settings --> Apps för den som vill veta. Kör bara och endast Titanium Backup för all programhantering, så har helt missat! Bra feature!

    rky: ja, i den ordningen. Bootloadern kan låsas upp när du vill och den hålls upplåst tills du själv låser den igen. Har aldrig hållit på med Sony/E, men när man låser upp bootloadern formateras normalt sett hela enheten (inkl. /sdcard/) för att skydda ägarens filer i händelse av stöld, dvs samma som factory reset + format /sdcard/. Synca alltså över alla bilder, filmer, musik osv innan upplåsning, om du nu väljer att låsa upp.