Övrigt: Uppdateringar från 3

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Enarmad, 12 sept 2012.

  1. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Tog och mailade 3 för att fråga om deras syn på uppdateringar....
    Vet inte om jag blev klokare....

    Så här blev konversationen:

    "Hej.
    Jag skulle bara vilja veta varför Ni är så fruktansvärt sega med att skicka ut alla mindre uppdateringar till Android? Jag har en Samsung SGS2 som jag köpte vid nyår. Den blev uppdaterad till ICS i våras...inte så långt efter att det släpptes för o-brandade lurar. Men...efter det har det släppts ett flertal välbehövliga buggfixar till ICS!! Var är dom?? När jag kopplar in mobilen till Kies så har jag inga uppdateringar att hämta. När jag följer eran beskrivning av hur man söker efter uppdateringar (klicka på "Uppdatering o initiering av programvara") så säger Kies "GT-9100 har inte stöd för initiering"...???
    Har haft mobilen inne på garantireparation, och enligt kvittot uppdaterades programvaran då, men det är samma som jag hade innan, så inte ens servicestället kunde uppdatera tydligen!? Det är buggigt fortfarande... Jag är väldigt nöjd med er som operatör, men jag kommer aldrig mer köpa en mobil från er webshop! Den här brandingen ni gör med dom lurarna är faktiskt inget som era kunder vill ha!
    Man köper en Androidlur för att man vill bestämma själv över sin lur! Annars köper man en iPhone... Nu är Jelly Bean tydligen på gång i november till SGS2, och jag hoppas verkligen att den skickas ut snabbt!!!
    Mvh/ Olle"


    Svaret:
    "Hej olle.
    Tack för ditt mail.
    Gällande mjukvara så släpps det en hel del mjukvaror som löser vissa problem men skapar andra problem. 3 testar all ny mjukvara innan den godkänns och kan laddas ner i telefonen.

    Det innebär att vissa mjukvaror kan komma senare än den generiska, det kan också medföra att en mjukvara inte blir tillgänglig alls pga att den skapar nya fel som anses vara värre än de problem den löser.

    Även om en mjukvara är godkänd så kan det ta längre tid för vissa innan de kan ladda ner den nya mjukvaran. Det beror på att man inte släpper mjukvaran till alla telefoner som berörs direkt, man portionerar ut ett gäng telefoner i tag för att motverka ev överbelastning (detta system kan man lura genom att ställa fram klockan i telefonen).

    Återkom gärna om det skulle komma upp fler frågor i framtiden och ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning,"


    Jag fortsatte:

    "Hej igen.

    Jag förstår i princip hur du menar.
    Men problemet är att Samsung har nu släppt minst 3 mindre uppdateringar till SGS2 sedan ICS släpptes. Jag ställde den här frågan på er Facebooksida förut,och då svarade en av dina kollegor att en uppdatering var släppt och en till skulle komma inom några veckor. Detta var i början av juni tror jag... Nu är det september, och jag har fortfarande inte sett till en enda uppdatering!?
    Jag är ingen nybörjare på Android.
    Jag håller stor koll på vad som sker inom den branschen. Uppdateringarna som släppts av Samsung fixar dom buggar som min mobil lider av. Utan att tillföra nya!
    Ingen av dom jag har kontakt med via forum som har 3-brandade lurar har fått dessa uppdateringar!
    Jag tycker ni har lite bristande information/koll när det gäller detta... Och ni "förstör" kundernas lurar genom att hindra dom från att själva sköta uppdatering. Jag har aldrig haft uppdateringsproblem med nåt annat mobilmärke jag haft som varit obrandat.

    Mvh /Olle"


    Och detta fick jag som avslutning:

    "Hej igen.

    Vad tråkigt att höra ,
    Tack för din feeback. Jag ska ta detta vidare så vi kan förbättra oss.
    Ha en fin dag och varmt välkommen åter om det skulle komma upp fler frågor i framtiden.
    Med vänlig hälsning,"


    Vad säger ni??? :)
     
  2. Fisherman.

    Fisherman. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Skönt att de tipsar om hur man kommer förbi deras "portionering" :D

    Tycker dock att de är jävligt sega, ringde och frågade när 4.0.4 kommer för någon vecka sedan och fick svaret "inom några dagar", har inte fått ett skit ännu.
     
  3. Boshak

    Boshak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problemet är nog att TRE till skillnad från övriga operatörer inte kör sitt nät "standard" utan har egna lösningar, det är detta dom måste justera uppdateringarna för.
    Och naturligtvis lägga in sina crapware.
     
  4. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Jo...men varför sitter dom och säger att det finns uppdateringar från dom när det uppenbarligen inte gör det?? Jag har inte fått en enda sedan ICS kom tidigt i våras. Eller märker man inte när man får en?? Trodde dom stängt av OTA oxå...!?
    Jag har wifi-buggen kvar än...den hänger sig i mellanläge när man ska slå på det...måste byta till flightmode o tillbaka för att få igång det.
    Fick "uppdaterad" programvara när jag skickade mobilen för att få ny usbkontakt, men märker ingen skillnad mot innan...
    Trist!!
     
  5. Boshak

    Boshak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Först. vad menar du med att du fick en uppdaterad programvara?
    Var det nyligen så att du fick 4.0.4?

    TRE har inte sagt att de har skeppat 4.0.4, utan de har under flera veckor sagt att den kommer "snart"
    Senaste beskedet jag fått från TRE är att den skulle komma i slutet av denna veckan och innehålla allt (dvs. inte bara orginal 4.0.4 utan också de updateringar till uppdateringen som kommit efteråt)

    Skall bli intressant att se om de håller vad de lovar denna gången, skeptisk...NÄÄÄÄÄ
     
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Jag gissar på att personen på support inte har något att säga till om när det kommer till uppdateringar. Utan denne försökte ge en förklaring till varför det kan bli såhär. (Jag personligen skulle ta en funderare om jag skulle tillhandahålla en uppdatering som kan hårdbricka kundernas telefoner om de gör en fabriksåterställning)

    På ditt svar var det inte mycket annat att göra för supporten än att just beklaga att du inte är nöjd o vidarebefodra din syn på saken.

    Sen om det ska vara brandade firmwares eller ej tål att diskuteras, det är dock mer eller mindre standard o många kunder kanske vill ha 3 TV o gud vet allt förinstallerat.. Majoriteten är ju inte powerusers.

    Och är man inte nöjd med telefonens mjukvara när man väljer att köpa en brandad, varför flashar man inte bara en ickebrandad med odin??
     
  7. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Det var nyligen, men det är samma 4.0.3 som innan. Det stod på kvittot jag fick tillbaka; "uppgradering av programvara"... Men jag har inte märkt nån skillnad. Och resten av versionssiffrorna är samma som innan oxå.
    3 sa på FB i somras att dom släppt 2 mindre uppdateringar...men dom har jag inte sett till. Det kommer ju inget OTA, och min Kies säger aldrig till nåt om ny programvara....
     
  8. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Jag har funderat på flash...faktiskt... Men jag är lite feg oxå. :P
    Jag är nämligen teknikintresserad, men ganska oteknisk.. :D
    Ang. brandingen så är detta den första brandade lur jag ägt, så jag visste helt enkelt inte hur "illa" det var med branding... Så jag får väl skylla mig själv att jag var snål o köpte den "gratis" från 3's site...istället för att punga ut x-tusen kontant på nån butik.
     
  9. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ok, synd jag missa det erbjudandet. Frugan skulle behöva byta ut sin ace. Fast var den gratis så kanske man kan stå ut med brandingen alt flasha en icke brandad firmware.
     
  10. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Mycket bra skrivet! Det är faktiskt så att dom "förstör" telefonerna när man själv vet att det finns en uppdatering som exempelvis kass batteritid (jävligt viktigt), så va fallet med GS3. Detta verkar dom inte gjort något åt ännu.

    I år när jag köpte ny telefon (GS3) så köpte jag den utan abonnemang och inte från 3 men jag ringer med 3. Visste att det skulle bli såhär med årets flaggskepp också, otroligt kasst av dom!
     
  11. mirr1337

    mirr1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har tre som fått 4.0.4 uppdateringen?
     
  12. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Ja de va längesen nu

    Edit: Såg inte först att det var Tre som menades
     
    Last edited: 14 sept 2012
  13. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är det någon som kan länka till en 4.0.4 att ladda ned som funkar på tre brandad SII så att jag kan flasha in den åt frugan? hon vill också slippa alla crapware.
     
  14. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Kolla klistrade trådarna i rom filer och utvecklingsdelen. Det är inget som skiljer en tre brandad s2 mot en ickebrandad hårdvarumässigt.. Du kan ta vilken ickebrandad version (nordisk stock) som helst o sedan uppdatera via kies eller ota.
     
    Khayman gillar detta.
  15. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Då gör jag som jag gjorde med min GNote och flashar in den tyska.
    Tackar
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det tar 5 minuter att flasha in Generisk stock och säkerställa att Kies och allt funkar. Då blir ni av med hela beroendet till Tre. Skulle verkligen rekommendera er att göra det. Dessutom har ju Tre tidigare sagt att garantin gäller även om man kör med Samsungs version. Så länge programvaran är Tre eller Samsung så är de inga problem.

    Det enda ni får läsa på om är HUR man gör detta. Det finns klistrade guider här i forumet. Dessutom så slipper ni gå runt och vänta på framtida uppdateringar och uppdateringarna efter dom.. Ni har alltid de senaste som Samsung har fått klämt ur sig.

    Det är ju inte som att köra Custom roms som är helt annat. Ni vill ju bara ha det stabilt. Så Go for it säger jag bara! :)
     
  17. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Om man flashar in en generisk 4.0.4 via odin, resettas luren då?
     
  18. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har en jobbtelefon som fick 4.0.4 för flera månader sedan. har fått runt 4-6 uppdateringar sedan ICS.

    Vi har 3 som operatör, men jag vet inte om telefonerna kommer från dom eller ej, så om den är brandad kan jag inte svara på. kan man kolla det på något vis?
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ligger det någon 3 relaterad app eller ej på telefonen? Typ 3Mobil-TV. Då som du inte inatallerat själv.

    Hur ser det ut när du startar telefonen? :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Inget sådant. Borde iofs ha kunnat lista ut det själv nu när du säger det, en logga vid start syns ju rätt bra :P

    Då är det rena lurar vi har då. tur det, det krävdes 2 buggfixar innan nån av våra lurar var användbara igen efter ICS's exchange-fiasko.