Massiv beslutsångest - Galaxy Nexus, Note eller S3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Xlator, 18 jul 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Xlator

    Xlator Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    EDIT: Jag vet, jag är en jävel på att producera halvt ogenomträngliga textmurar. För den som vill bilda sig en uppfattning om mina behov och komma med ett intelligent och motiverat svar utan att läsa en smärre novell först så har jag kletat dit en liten sammanfattning längst ner. :)

    EDIT 2: Efter att ha hört med lite kunniga vänner plus läst det enda svar jag fått här hittills så verkar det som att HOX går bort pga undermålig kvalitet och spärrad(?) mjukvara - tack och lov för ångerrätt. Däremot tagit en extra titt på Note, och den börjar kännas lite mer aktuell igen, nu när de uppdaterat den, och en kompis talade varmt om den.

    Efter ett antal år som tämligen nöjd kund hos Tele2, först med en Sony Ericsson T700 som jag påprackades av en förmodligen jävligt nöjd Phone House-försäljare en vacker dag i Nordstan - min flickvän var med också, vi tecknade varsitt abonnemang med varsin likadan telefon - och sedan en iPhone 4 köpt på eget bevåg, så har det åter blivit dags för ny telefon.

    Efter all frustration med Apples inmurade ekosystem (jailbreak i all ära, men som Linuxanvändare och utvecklare så föredrar jag öppna plattformar, men beundrar hackeretiken hos de som utvecklar jailbreaks, och de som ger ett fett finger till Apple genom att få ut sin mjukvaru trots att den inte duger för salige Jobs och hans drönare) så beslutade jag mig att försöka finna lite frihet med en trevlig, hackervänlig Androidlur. Egentligen skulle jag helst vilja ha en med fysiskt tangentbord, men dessa tycks ju inte ens figurera på den europeiska marknaden bortsett från den fula "Facebookmaskinen" HTC(?) har. En kompis har nån Sony Ericsson-sak, modellnamn kommer jag inte på för stunden, men jag tror han köpte den begagnad. Får väl nöja mig med endast petskärm då...

    En tids träget Googlande i våras ledde mig fram till tre favoriter: HTC One X, Samsung Galaxy S3 och Samsung Galaxy Nexus. I slutändan vann One X, jag minns inte riktigt varför, men har för mig det hade nåt att göra med den kraftfulla processorn, plus att jag haft många vänner som haft HTC-mobiler och bara haft goda saker att säga.

    Då jag tackvare mina väl stora labbar haft vissa besvär med iFånens förhållandevis pluttiga skärm har jag varit på jakt efter en stor telefon, varför Galaxy Note också har figurerat i mina tankar. Har dock avskräckts något av den utdaterade firmwareversionen plus en rädsla att den kanske inte är så praktisk. Har en kompis (medlem här har jag för mig) som har en Galaxy Tab, som han, hör och häpna, använder som telefon, en tanke som inte är särskilt lockande för mig. Inte sett de båda enheterna sida vid sida, men det känns ju som att Noten är en bra bit på vägen dit.

    Till min stora förtret kunde jag tackvare min bindningstid inte utnyttja lanseringserbjudandet för Tele2 Maxi, annars hade jag troligtvis redan varit ägare till en One X.

    Blev uppringd av en Tele2-försäljare igår som skulle "berätta om" (läs: sälja) Volym Låg, just det abonnemang som jag haft ögonen på en längre tid. Jag sa som det var: jag ville vänta ut bindningstiden (en och en halv månad kvar typ) och sen bestämma mig, men då drar han i med "första månaden gratis" och annat som är svårt att tacka nej till.

    Jag sa som det var: jag är kluven mellan One X och Nexus, fast jag lutade mer åt Nexus för att den har Android i standardutförandet och det är Google som styr uppdateringarna. Han envisades med att S3 sopar banan med båda två. Jag velade en bra stund, kollade specifikationer och annat på Tele2s site. Gick till slut med på hans säljsnack om S3:an, men ångrade mig igen i sista sekunden innan han skulle starta avtalsinspelningen och gick i panik tillbaka till mitt förstaval: One X.

    Informerades om min ångerrätt, vilken jag kanske kommer utnyttja. Jag lutar mer åt Nexus igen, på grund av tidigare nämnda faktorer: Stock firmware och snabba uppdateringar. Läst att den har något vassare kamera också, och att kunna byta batteri själv utan att vinka adjö till farbror Garanti är ett stort plus. Något annat som intresserar mig är såklart hur modifierbart allting är på mjukvarusidan, potential för custom ROMs eller mindre gränssnittstweaks eller whatever; vilken mobil är mer lekvänlig för en nörd som jag? Att skiten blir rootad så fort jag plockat upp den ur kartongen känns som en självklarhet. ;)

    Medan jag ändå är här kan jag kanske passa på att fråga om någon vet nåt praktiskt och enkelt sätt att överföra kontaktdata från iPhone till 'droid, antingen via Mac OS X eller Linux, eller "over the air". Halvskeptisk till att synka upp allt med Googles tjänster - de har redan all min epost, schema för studierna och fan vet vad mer - men inser att det kanske är ofrånkomligt med en Android. Flickvännen (numera Comviqkund) kommer få ärva iSaken, så om ni har tips på vettiga videochattapplikationer och liknande som är cross-platform och funkar över 3G så mottages det tacksamt. Jag ämnar söka på information om dessa ämnen själv såsmåningom, men tänkte att det inte kunde skada att passa på att fråga, så jag betackar mig för kommentarer i stil med "sökknappen är där, noob" eller "LMGTFY".

    TL;DR Beslutsångest! Kandidater: Samsung Galaxy Nexus/S3/Note, eller nåt helt annat - tacksam för andra rekommendationer, bara det finns hos Tele2. Viktiga faktorer: Modifierbart/hackvänligt, stor skärm, praktisk, skaplig batteritid. Lutar åt Nexus för snabba uppdateringar. Inte rädd för att roota. Butter att man inte kan få fysiskt tangentbord i vårat hörn av världen.
     
    Last edited: 18 jul 2012
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vill du roota och pilla med custom-roms bör du nog undvika HTC och specifikt One X tyvärr. HTCs bootloader-upplåsning har tyvärr fortfarande en del jobbiga begränsningar (du kan inte flasha boot-partitionen, dvs. kernelen samt ramdisken från recovery). Nvidia är också väldigt dåliga på att open sourcea sina drivrutiner och matchande framework-ändringar. Pga. detta har de flesta seriösa utvecklare valt en annan telefon. Vill du snabbt ha senaste versionen är det som alltid senaste Nexus-telefonen som gäller men då flera i CM har olika varianter av SGS3 så finns det hyfsad chans att få uppdateringar ganska snabbt. Fördelen med den är ju att hårdvaran är lite vassare än i GN.

    EDIT: Om du skaffar Note är det ju nästan krav att installera CM då Samsungs gamla TouchWiz är en skymf mot ICS och dess design. Finns bra stöd för den då bl.a. Steve Kondik (cyanogen) gillar den. TouchWiz på SGS3 är ju klart bättre än föregångarna och faktiskt inspirerat av ICS, inte GB. JB till den i form av CM10 är på gång till den. Samsung är ganska snabba med kernel source nu på senare tid.
     
    Last edited: 18 jul 2012
    DrLaban och Xlator gillar detta.
  3. Xlator

    Xlator Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får tacka för svaret. Kul att någon gjorde sig mödan att hjälpa till. Det blev en Note då Nexus, som jag egentligen hade bestämt mig för, var slut. Efter att ha läst här på Swedroid och lite andra ställen om S3 så var jag inte så värst imponerad av den.
     
  4. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    satan i gatan jag står inför samma beslut..men jag tror jag lutar åt nexus, kamerna är väl inte för äcklig på den va? :O
     
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Kika på Xperia V, det blir min nästa mobil i all fall 4.3 är perfekt :D
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kameran på Nexus är tyvärr ytterst medioker. Bilderna bli skapliga i fullt dagsljus men riktigt dåliga i något mörkare förhållanden. Den gamla Xperia Arc tar betydligt bättre bilder. Hoppas att Google prioriterar en bra kamera i nästa Nexustelefon.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om du kan vänta lite med köpet föreslår jag att du gör det. Google har ju en ny Nexus-linje på gång (jag säger linje eftersom mycket indikerar att det blir mer än en Nexus) och sedan går det rykten om en ny 5-tummare från HTC. Slutligen har det ju landat diverse nyheter, t.ex Galaxy Note II.

    Är du inställd på att köpa av "dagens generation" s.a.s är mitt förslag att du har lite is i magen och inväntar utförsäljningarna. Jag rekommenderar Noten varmt, det är en mycket bra modell på alla sätt och har bra utvecklarstöd.

    Dock hade jag som sagt inväntat utförsäljningsreorna som kommer att dyka upp i skarven mellan leverans av de nya modellerna och tömningen av lagret för de gamla.
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Detta får du ett stort tack för, speciellt ordvalet "skymf".
    I övrigt håller jag med om det blunden lyfter fram.
    Att det kommer en "Nexus-serie" ska man nog inte dra för stora växlar om kan jag tycka, det luktar en del rykteskarusell.
     
  9. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    När skulle Htc släppa nytt? Motorola vet vi ju 18 september som datum

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag funderar också på att köpa en Nexus, finns det något deklarerat release date för de nya nexusarna?
     
  11. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Är det ens officiellt att det ska bli flera?

    My Nexus tapatalked!
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det finns inget/knappt något officiellt alls om det kommande släppet, men självklart får någon gärna överbevisa mig.
     
  13. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag gjorde en liten jämförelse av kameran på nexus, Desire och Xperia s åt en annan medlem här. Kika du med:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1092079

    My Nexus tapatalked!
     
  14. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Efter att läst om din situation skulle jag nog faktiskt rekommendera S3. Just för att du vill hålla på och leka lite med den, roota, fixa rom osv. Mitt val när jag funderade på ny telefon föll på Nexusen för att jag ville undvika det. Hade tidigare HTC Desire och där blev man ju tvingad till att roota och saker för att få uppdateringar överhuvudtaget, detta ville jag slippa nu.

    Till dig som verkar gilla att krångla med telefonen tror jag mer på S3 som har lite bättre hårdvara och är en grym telefon om man undviker touchwiz (min personliga tanke).



    My Nexus tapatalked!
     
    Last edited: 14 sept 2012
  15. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Läs gärna datumet på första inlägget. Denna tråd är gammal och överspelad sedan länge då Xlator redan köpt en Note för någon/några månader sedan (2012-07-20 18:02). :)
     
  16. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Host, ja de var ju en liten miss ifrån min sida :)

    My Nexus tapatalked!
     
  17. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Tanken var god och trådskaparen e nog tacksam ändå att du engagerade dig :)

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.