Problem: Sms som "hakat upp sig"

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Larus, 19 aug 2012.

  1. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett mycket skumt problem dök upp igår kväll. Telefonen tog emot samma sms (samma text) från en kompis 26 gånger (!) på någon timme och trodde det var något problem i nätet. Till sist förstod jag att oavsett vem som messade mej så visade telefonen samma sms, alltså det messet jag fått 26 gånger redan!

    Det var alltså som om telefonen hakat upp sig, och jag hade ingen aning om vem som egentligen skickat vad. När jag flyttade över sim-kortet till en annan mobil så kom dock de riktiga sms:en fram utan problem. Jag uppdaterade samsungen igår kväll via Kies, och så verkade det som om allt funkade som det skulle. Men, i morse var det samma visa igen! Superirriterande!!

    Några tips från nån? Just nu är Samsungen oanvändbar, och sim-kortet sitter i min gamla Nokia.....
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Använder du någon annan sms app än den som är standard?

    Jag kommer inte på något som skulle kunna vara fel, men testa att rensa cache för Meddelande-appen du använder. Alternativt gör du en fabriksåterställning.

    Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2
     
  3. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder standard-appen för sms.

    Faktum är att om jag skickar ett sms till samsungen så kommer det igen och igen med 10 min intervall som i en loop, i alla fall under en period. Dessutom visas alltså alla riktiga skickade sms med samma text som det "upphakade messet". Har aldrig nånsin råkat ut för nåt liknande förut på nån mobil jag haft, superskumt!

    Ska se om jag hittar hur man rensar cachen. Har funderat på en fabriksåterställning också (hur man nu gör...).
     
  4. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ändrade cachenivån i meddelandeinställningar nu (hade den inställd på att inte radera gamla meddelanden alls). Trodde först att det löst problemet, men märkte att det istället berodde på att jag hade slagit igång wifi!

    Wifi på=inga problem.
    Wifi av=sms-strulet är tillbaks....


    Suck!
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Har du startat om mobilen?
    En omstart brukar kunna lösa de flesta nät-problem.
     
  6. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå, jag har tagit ut batteri, simkort, gjort flera omstarter. Har pratat med samsung support som så klart inte kände till problemet heller. Tipset var fabriksåterställning.

    Krånglar just nu med skitprogrammet kies, försöker ta backup, men det misslyckas hela tiden. Har ominstallerat kies också, men inte hjälper det....suck!!
     
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Om du har root så är Titanium Backup ett bra sätt att ta backup på.


    Sent from an awesome Galaxy SII, running all sorts of stuff.
     
  8. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen är inte rootad.

    Nu hittar kies inte min telefon alls, alltså kan jag varken ta backup eller uppdatera programvaran när jag fabriksåterställt den....jaha, vad gör jag nu?

    Testar hur långt jag kan kasta den?
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det är det allra sista. ;-)
    Mitt tips är att använda Odin för att installera en version du vet har fungerat bra. XWLPQ är en som fungerat för mig.
    Därefter kan du använda kies för att uppgradera till senaste versionen.

    Sent from an awesome Galaxy SII, running all sorts of stuff.
     
  10. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Igår lade jag ett antal timmar på att försöka ta backup utan kies (som ju inte fungerade). När jag kände mej nöjd fabriksåterställde jag telefonen, tömde hela minnet på allt och fick en fräsch telefon. Lyckades återställa även sms:en.

    Sen verkade allt frid och fröjd, inga konstigt upprepade sms, kontakten med kies funkade felfritt. Skönt!
    MEN, i kväll, efter en dag av normalt beteende av mobilen så började det plötsligt igen! Ett sms som kom 10 minuter tidigare ramlade in igen, i en exakt kopia. Jag testade att skicka ett sms till mobilen, och så klart visades bara det "upphakade" sms:et, som såg ut att vara från samma avsändare också. Precis som förut!!! Shit!!

    Flyttade över simkortet till min gamla Nokia igen, och då kom båda sms:en, det "upphakade" och det som jag skickat som test. Om jag skickar sms till samsungen med ett annat simkort i, så är det i alla fall det "upphakade" som visas.

    Börjar tröttna rejält nu, och önskar på nåt sätt att jag istället köpt nåt annat märke... kanske tom den där hemska som alla har, och tjatar om....I......p...h...o....n.........e......
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Har du ens prövat ringa din operatör och Samsung och faktiskt hört där om de vet vad problemet kan vara? ;)
     
  12. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Absolut! Jag har pratat med Samsungs support flera gånger, dom har aldrig hört talas om nåt liknande problem kunde bara råda mej att göra en fabriksåterställning.

    Har också pratat med telia så klart. Det skulle kunna vara fel på sim-kortet, men eftersom kortet funkar felfritt i min Nokia, och Samsungen beter sig på samma helskumma sätt med ett halebop-kort så är ju det uteslutet. Telia-supporten säger att felet måste ligga i mobilen.....
     
  13. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det låter ju väldigt skumt.
    Känner du någon bekant som kör en android (gärna en s2)? Prova byt sim och se om det uppstår något problem för någon av er.
     
  14. Larus

    Larus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag pratade med supporten igen, som rådde mej att skicka in telefonen på service. Men jag bestämde mej dock för att felsöka lite mer själv först, trodde inte på något hårdvarufel. Började misstänka att det kunde vara någon konflikt med någon app. Efter min första fabriksåterställning funkade den ju en dag, men började krångla på samma sätt på kvällen. Jag hade ominstallerat några appar under kvällen, och kanske hade det med dom att göra?

    Igår gjorde jag ännu en fabriksåterställning, men den här gången har jag väntat med att installera en massa appar, har inte heller återställt alla filer från min backup än. Och så här ett dygn senare funkar allt fortfarande som det ska, peppar, peppar.

    Pratade med supporten igen, och dom tyckte mitt testande var en bra metod. En app med behörighet att komma åt sms skulle ju kunna vara boven i dramat. Ska köra nån dag till så här för att känna mej lite säker, och sen lägga in en app i taget.

    En misstänkt app som jag la in på kvällen några timmar före att den började krångla igen förra gången är smsgrupp. Den har ju behörighet att skicka sms.

    Låter det långsökt? Borde många fler ha drabbats av samma jättekonstiga och fantastiskt jobbiga fel i så fall?

    Felsökandet fortsätter.....
     
  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Fortsätt som du gör! Hoppas du hittat felet :D
     
  16. NiChO

    NiChO Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre,Telia,Tele2
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia,Tele2
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Apple Iphone 14 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S21 Ultra
    Platta:
    Ipad 2022
    Har samma problem med inkommande SMS på min SGS2:a efter senaste uppdateringen(Telia abb.). SMS från andra opertörer än Telia verkar fungera bättre, blir oftast bara dubbletter.
    Skickar jag ett par SMS till telefonen från en annan mobil med Telia abb. så loopar det första i timmar sen kommer nästa SMS och loopar etc. Detta gör att "nya" SMS inte kommer fram....
    Kan skicka sms utan problem.
    Pratat med Telia och de ser att det ligger SMS i buffer men att telefonen inte hämtar de. Flyttar jag SIM-kortet till en gammal telefon så kommer alla SMS fram.

    Ex
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. NiChO

    NiChO Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre,Telia,Tele2
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia,Tele2
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Apple Iphone 14 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S21 Ultra
    Platta:
    Ipad 2022
    Problemet löst. Var appen "Vem ringde" som orsakade mina problem.
    Gick igenom behörigheter med hjälp av appen "RL Permissions", hade tur och det löste sig direkt efter avinstallation av "Vem ringde" vilket var den första appen som jag avinstallerade :)
    Dock konstigt att den orsakade problemet, körde aldrig appen aktivt utan sökte endast upp nummer manuellt i efterhand.