Köpt platta - första intrycken!

Diskussion i 'Sony' startad av sparriskrigaren, 13 sept 2012.

  1. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Så, köpte en platta på Sony Center idag! Detta är min första platta och jag har bara testat en Transformer Prime tidigare, samt någon Galaxy Tab. De hade tyvärr inte det vertikala stället eller fodralet med tangentbord i butiken så det får köpas senare.

    + SNABB. Mycket snabb, bra flyt. Smooooth.
    + Grym skärm, skarp och med fin svärta.
    + Bra storlek
    + Gedigen, skön baksida i aluminium, skönt grepp. Känns lyxig.
    + Fjärrkontroll-appen

    - Det tycks inte gå att få vibrationsåterkoppling när man skriver etc?!?! Jag är helt förkrossad och förfärad. Det kanske inte går i regel på plattor, men det gör att jag verkligen hatar att skriva på den.

    - Det sitter en plastlucka som måste tas bort när man ska ladda plattan/sätta den i en docka. Den plastluckan lär vara riktigt lätt att tappa bort..

    Det är mitt spontanta intryck efter att ha testat en stund! Frågor på det? :cool:
     
    Kirk242 gillar detta.
  2. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter grymt! Testat något macro på fjärrkontrollsappen? Funkar fjärren bra? Hur flyter surfningen? På måndag...då får jag min äntligen!
     
  3. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Har bara testat fjärren som hastigast men den verkar funka hemskt bra. Har en Sony-TV så det funkade liksom direkt. Inte testat något macro! Surfningen flyter väldigt bra tycker jag, både i Chrome och i standardwebläsaren.

    Likvärdigt med TF300 skulle jag säga.
     
  4. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Läst lite om plattan och berättade för en vän som är en skogsmänniska och han blev väldigt intresserad i.o.m vattentåligheten. Hade varit väldigt nice om du hade tiden att lägga upp en liten videorecension.
     
  5. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jo, det kan jag absolut göra! Hinner dock inte inte idag, kanske imorgon :)
     
  6. H3rr4n

    H3rr4n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire
    Hur är det med vikt och yttermått? Kikar runt på både en TF300 och en djävulsmaskin(iPad:D) och det skulle vara kul att jämföra.

    Hur är skärmen? Blev besviken på TF300:ns skärm, den kändes urvattnad och lite tam.

    Hur fungerar uppspelning av filmer i 1080p? Har många i det formatet och orkar inte konvertera flera 100 Gb.

    Återkommer gärna med fler frågor om det går bra :innocent:
     
  7. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har en Asus Transformer TF101 med IPS panel och jag upplever en del bleeding i bakgrundsbelysningen. Hur är det med Sonyn, har den också bleeding?

    Videouppspelning i HD format 720p fungerar inte speciellt bra med min TF101 som har Tegra2, men då Sonyn har Tegra3 så skall det inte vara ett problem längre...

    Min främsta anledningen till att skaffa en Xperia Tablet S är IR stödet.
    Du får gärna testa IR funktionen och makron. I en del recensioner som jag sett ifrån USA så följer det med en app som visar vad som går på TV och där man kan byta kanal på TV:n/boxen genom att välja program i appen. Finns det någon sådan app i din platta?
     
    Last edited: 15 sept 2012
  8. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    http://www.youtube.com/watch?v=jDrjJ3BIAEg <- Här är min lilla recension! Den är vad den är :cool:

    Yttermåtten tycker jag är jättebra, vikten är okej. Har inget att jämföra med riktigt, men det kanske vore lättare att hålla den i en hand om den var lite lättare.. dock lär det väl vara få plattor som är så himla mycket lättare, utöver Nexus 7 kanske?

    Skärmen tycker jag verkligen är super. Skarp, bra svärta. Jag testade att lira ett par filmer i 720p/1080p och det gick utmärkt, men ljudet funkade inte alla gånger. Gissningsvis var det DTS-ljud, så...

    Har inte sett till någon bleeding än! Jag ska utforska fjärrkontrollsfunktionerna mer, får återkomma om detta.

    Det gick för övrigt väldigt lätt att koppla in och använda en PS3-kontroll trådlöst till plattan. Koppla i med sladd, para enheterna, klart. Spela.
     
    Last edited: 16 sept 2012
    krester, Vwirstam och Kirk242 gillar detta.
  9. srg

    srg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Haha underbart med lite Commander Keen och Jazz Jackrabbit :D. Ser ju ut att vara en riktigt nice platta överlag.
     
  10. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Tack för videon, den ser trevlig ut.
    Dessvärre verkar det bara vara Sony Center som har den i lager.
    De flesta verkar få in den i lager den 27 september, även Sony som först kan leverera mellan den 21-27 september...
     
  11. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Yes! Kul att någon annan minns dessa gamla guldkorn.. :)

    Kan tänka mig det, lite märkligt tycker jag. Det var även lite si och så med tillgängligheten på tillbehören. Det finns t ex ett fodral med inbyggt tangentbord, det går inte att köpa än. Skulle också komma in den 27 september hos Sony Center.
     
  12. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Någon som vet ifall den stödjer SD-kort över 32GB?
    Dvs, SDX istället för SDHC?
    Jag hittade bara att den stödjer följande enligt Sonys webbsida: SD, SDHC, SDHC
     
  13. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Mitt största minneskort är tyvärr bara 32 gig, så jag kan inte testa för att svara på din fråga där uppe. Jag har inte sett till någon sån app som du nämner, men jag avinstallerade en massa appar i början som verkade ointressanta. Har du länk till klippet?

    Jag har testat IR-funktionerna lite mer med fjärrkontroll-appen, har än så länge inte klockrent resultat. Kan självklart bli bättre efter mer fix och trix, och sen beror det säkert på vilka enheter man vill styra.

    Min Sony-TV fungerade föga förvånande direkt att styra, helt automatiskt. När plattan ska styra andra enheter får man "lära" plattan varje knapptryck.

    Man registrerar en enhet, t ex en AV-receiver och väljer vilja knappar man är intresserad av att imitera, sen sätter man plattan i "learning mode, riktar sin vanliga fjärrkontroll mot den, trycker på knappen och låter plattan ta emot IR-signalen så att den lär sig motsvarande knapps signal. Så att säga.

    Det fungerade lite si och så, vissa knappar tog den direkt och vissa knappar har jag inte lyckats få till även efter många försök. Den tog de flesta knapparna på min Denon-receiver direkt, men när det kom till digitalboxen gick det inte av någon anledning.

    Så det kan nog bero ganska mycket på vilka enheter man vill styra, och deras respektive fjärrkontroller.
     
  14. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, det uppskattas.
    Synd att IR blastern inte fungerar perfekt, det är den stora anledningen till att jag funderar på att skaffa plattan...
     
  15. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Ja, jag förstår det! Dock vet vi inte om det beror på

    1, Plattan
    2, Mig och min knappteknik
    3, Mina olika enheter

    :)

    Tror att det krävs lite mer försök och efterforskning, jag har t ex inte läst några noggranna instruktioner eller så.
     
  16. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för videorecensionen! Synd att höra att du inte riktigt fått till det med IR. Jag tror dock inte att det är plattan som är problemet då det även på logitech kontrollerna kan vara djävulskt att få till knapparna när man lär in dom manuellt. Ska bege mig till Regeringsgatan imorgon och hämta upp min. Det första jag kommer göra är att programmera IR till mina enheter. LG, Sony, Humax och en HTPC. Kan återkomma med hur det gått när jag är klar med det.
     
  17. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det är säkert som du säger. Eftersom det gick enkelt med vissa knappar och dåligt med andra, så beror det nog inte på plattan :)

    Gör så!
     
  18. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER


    Tackar för videon, plattan ser riktigt rapp ut :)
     
    sparriskrigaren gillar detta.
  19. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Nu har jag beställt en Xperia Tablet S ifrån Sony Center i Stockholm som är påväg... :)

    För er som vill skaffa en Xperia Tablet S men som inte har något Sony Center i närheten så kan ni maila Sony Center i Stockholm så kan de skicka mot postförskott. Förövrigt verkar de vara de enda som har den i lager.

    Jag mailade även Phonehouse och de skulle få den i lager i mitten av oktober...
     
    Kirk242 gillar detta.
  20. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jag fick en tanke och mailade Sony Center angående skärmskyddet med inbyggt tangentbord. Frågan var om det kommer att finnas i svenskt utförande!

    Svaret blev nej, det kommer bara att säljas som engelskt, utan svenska tangenter. Däremot ska det gå att trycka på motsvarande tangent och få fram å, ä och ö.. trist.