Sammansatta ord

Diskussion i 'Allmänt' startad av peppo, 20 apr 2010.

  1. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    (ber om ursäkt för cross-post från Desire-forumet, men insåg att detta förmodligen var en mer generell fråga)

    Har någon en lösning på det här med sammansatta ord?

    Ett enkelt exempel är "Soffpotatis". Jag skriver Soff, och det känner ordboken igen. Men lägger jag sen till potatis så blir det genast obekant. Jag kan acceptera att det exakta ordet inte finns, men tangentbordet borde vara intelligent nog att se att jag skriver ett sammansatt ord.
    Är detta på grund av systemets omistliga engelska rötter?

    Om nu inte full förståelse för sammansatta ord kan kräver/rimligt förväntas, då borde tangentbordet i alla fall inte ge upp när jag uttryckligen väljer "Soff" och sen fortsätter direkt efter med ett eget "potatis". Som det är nu slutar det arbeta med igenkänning om följande/nästa ord sitter ihop direkt (som det ska).

    Ett lite svårare men i svenskan helt vanligt exempel är ju det här med "s" emellan. T.ex. Hembygdsförening. Hopplöst med tangentbordet som det är.

    Har ni nån lösning på detta eller är det nåt som vi får hoppas Google eller HTC fixar framöver?
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag antar att du använder sensetangentbordet. Det är bara att skriva "soff", trycka på ordet i listan med förslag, och sen skriva potatis. ;) det är inte det smidigaste sättet men det fungerar.
     
  3. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Det är det som inte fungerar. Den gissar/bearbetar "soff" men slutar sen med potatis. Samma sak händer inte om man särskriver.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag känner inte igen problemet. Om man vill skriva t.ex. Soffpotatis så skriver man det en gång, lägger till det i ordlistan, och nästa gång finns det där som ett igenkännt ord.

    MEN jag missuppfattar kanske allt.
     
  5. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Mjo, men man kan ju inte lägga till alla världens sammansatta ord i ordlistan.

    Har ett svagt minne av att det har funkat på något tangentbord om man efter första delen av ordet trycker space och sen backspace och fortsätter skriva. Men jag testade precis på AnySoftKeyboard och det blev precis som problemet du beskrev :(

    Ett alternativ är ju att särskriva med flit och efteråt pussla ihop orden. Men det känns verkligen inte bra.

    Sammansatta ord har ju varit ett gissel sedan SMS:ens begynnelse. Jobbigt för oss språkpoliser och farligt för det svenska språkets framtid! Nån kanske kan modda ett befintligt tangentbord för att bättre stöda korrekt svenska?
     
    Last edited: 21 apr 2010
  6. dvdk

    dvdk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med, det borde inte var för klurigt att fixa detta.
    Det är ett stort problem med alla rättstavningsprogram, ett annat är att folk inte lär sig stava.
     
  7. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Använder du ett tangentbord med svensk ordlista så behöver du inte lägga till alltför många saker, i alla fall inte baserat på egen erfarenhet.
     
  8. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Det hela beror väl på ens språkbruk och hur pass anal
    man är :)
     
  9. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Baserat på tips från malexin i systertråden ( https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9805 ) så installerde jag det modifierade HTC_Ime och denna ger en i alla fall möjlighet (efter inställning) att fortsätta ordkorrigering direkt efter tidigare ord. Tack malexin!