Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Visst går det. Precis som att alla datorer kan läsa ett USB-minne. Men sen beror det ju på vad man har lagrat... lägger du en EXE-fil på ett USB-minne så lär en Mac-användare inte ha så stor glädje av den, men en JPEG-bild är mer portabel.

    NFC är ju å andra sidan ett kommunikationsprotkoll, det kan användas för en massa saker. En RFID-tag kan ju ha en massa olika funktioner: Enbart ID, minnesutrymmet, krypterat minnesutrymme osv.
     
  2. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Inne på SLs forum så frågade jag om det skulle vara möjligt att fixa en app för NFC mobiler och slippa plastkortet. Jag fick då detta som svar:

    Nu vet jag dock inte om detta redan har varit uppe tidigare i tråden.
     
    Last edited: 31 jul 2012
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det där svaret är ju lite goddag yxskaft. Telefonen kan ju, i alla fall i teorin, simulera ett accesskort. Problemet är väl att appen kommer att behöva innehålla krypteringsnycklar och det blir ju svårt att "dölja" dem då. (På kortet ligger ju de nycklarna i chipet och kan inte läsas ut på nåt sätt, men i en app går det ju antagligen att mha t.ex. sandbox-teknik få ut nycklarna.)

    Det vore skillnad om kortet bara hade en identitet och själva biljetten låg på SL:s server bara, men i och med att biljetten ligger på kortet så tror jag inte att det går att lösa på ett "säkert" sätt med en app.
     
  4. encmac

    encmac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nyckelproblematiken skulle kunna lösas med hjälp av ett secure element i mobilen typ ett secure microSD med stöd för secure key injection. På så vis kan du skicka nycklar säkert over the air till mobiler. Nycklarna unwrappas och lagras i SE.
    Det kräver en del infrastruktur och lär kosta en del att utveckla skulle jag tro.
    Jag tror SL nöjer sig med semi-säkra Mifare-kort tills vidare ;-)
     
  5. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med om att svaret är minst sagt flummigt.

    Men varför kan de inte ändra så att systemet fungerar med mobiler? Eller måste alla läsare på stationer och i bussar också bytas ut då?

    Den som vill kan ju förresten själv skriva i tråden på SLs forum.
     
    Last edited: 1 aug 2012
  6. encmac

    encmac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Som tidigare talare påpekade så skulle det rent teoretiskt gå med en app i telefonen med befintliga läsare på bussar mm. Problemet är att appen måste innehålla läs och skrivnycklarna för att fungera med läsarna, då dessa förväntar sig en godkännd autensiering mot kortet för att se kortet som ett äkta SL-kort.
    Skulle nycklarna finnas i appen, utanför ett secure element, så skulle det vara som att skriva ut dem i klartext... det krävs ingen raketforskare för att plocka ut dem ur appen ;-)
    En lösning skulle kunna vara att ha kända nycklar och lägga säkerheten utanför kortet....
    Jag tror att bussbolagen avvaktar och ser vilken väg de andra tar för att slippa göra alla missar...
     
  7. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det här kanske är gammal information, men har ni sett att Yubikey är på gång med en "dongel" med NFC-stöd? Här kan ni se den. Den är inte satt i massproduktion ännu, men man kan redan nu köpa ett exemplar (ej helt färdig produkt dock).

    Den borde ju möjliggöra användning av kombinationen Lastpass + Yubikey på mobilen, för 2-faktorsautentisering.

    Edit:

    Här kan man se hur det är tänkt att funka i mobilen med LastPass.
     
    Last edited: 3 aug 2012
  8. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Har precis testat NFC funktionen med "NFC Task launcher". Det fungerar utmärkt när telefonen är upplåst

    Dock så ser jag ett problem med "BusinessCaset" för NFC

    Jag kan läsa av en tag om både 1&2 nedan är uppfylda:

    1) Skärmen är på, dvs jag trycker in powerknappen
    2) jag måste låsa upp telefonen.

    Det gör då att jag redan där har 2 "knapptryckningar"

    Min förhoppning är att NFC fungerar utan 1&2.

    Antar att NFC inte kan vara igång hela tiden pga att det kan dra batteri, men skulle man kunna få "NFC Task launcher" att fungera utan att punkt 2 uppfylls, dvs att det räcker att jag "väcker" telefonen via att trycka på power-knappen & sedan kan använda "NFC Task launcher"?

    /Mvh
     
    Last edited: 16 aug 2012
  9. Lrnflk

    Lrnflk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    I de senare AOKP-ROMarna för ICS går det att ändra polling mode för NFC så det fungerar även om skärmen är släckt och telefonen är låst. Hur det funkar med S3 är jag osäker på, men det funkade finfint med min Nexus.
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    På min lur (Xperia Sola) funkar NFC när skärmen är tänd, även om den är låst.
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det kanske har att göra med vilken typ av låsskärm du använder? Har du möjligtvis PIN eller mönster?
     
  12. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Använder inte pin el mönster
    Jag swipar bara för att låsa upp skärmen.

    Som sagt, businesscaset för NFC är ganska meningslöst på S3:an enl. mig om man inte kan få telefonen att funka utan att behöva slå på skärmen&låsa upp den.

    Jag använder tag:en för att endast toggla mellan wlan&3G,och efterssom jag måste göra ovan moment kan jag lika gärna toggla "manuellt" via vanliga knapptryckningar efterssom jag redan gjort 2st tryckningar

    Vet att det är ett I-landsproblem, men det skulle vara ypperligt om S3:an kunde fungerar som en vanlig passerbricka
     
    Last edited: 17 aug 2012
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder Widgetlocker och det funkar bra. Provade dock att inaktivera Widgetlocker och slå på den vanliga låsskärmen och då blev jag också tvungen att låsa upp för att få det att funka.

    Provade sedan att använda ett mönster som låsskärm och sedan Widgetlocker ovanpå. Jag behöver alltså först låsa upp Widgetlocker och sedan skärmen med mönster. Då funkade inte NFC förrän jag hade låst upp.

    Slutsats: Widetlocker inaktiverar den vanliga låsskärmen om du inte använder någon typ av PIN eller mönster och detta gör att du kan använda NFC även om skärmen är låst.

    Jag rekommenderar verkligen Widgetlocker men det finns säkert gratisappar som åstadkommer samma restultat.
     
    Galaxys3 gillar detta.
  14. Galaxys3

    Galaxys3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt!

    NFC funkar bättre nu (med WidgetLocker)
     
  15. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  16. dwe_DHD

    dwe_DHD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu köpt Widgetlocker men får det inte att funka, lyser inte skärmen funkar/läser inte NFC. Och sen måste jag stänga av grafisk lösenord skydd för att NFC ska läsa, och det vill man ju inte :(

    Edit:
    Är en Xperia SOLA

    /D
     
    Last edited: 14 sept 2012
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tror dessvärre att du måste ha skärmen på och grafiskt lösenord av för att det ska funka.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  18. guldvixen

    guldvixen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag bodde i Australien så var det grymt att betala allt med mastercardet bara genom att toucha en terminal, Handlar man för under 100 dollar så behovs det ingen kod/sign, allt gick så smidigt. I sydkorea så använde man mobilen för att betala för bussresan lr drickan på 7-11. Synd Sverige ligger så långt efter :(
     
  19. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    mastercard har avslutat försöket med nfc alla automater som hade nfc har blivet bort tagna från sina platser i tunnelbanan
     
  20. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fråga: Finns det ingen tråd där det bara snackas om VAD alla har gjort för lösningar med sina taggar även självklart hur om det skulle behöva förklaras.

    Har nu läst 13 sidor med mest allmän info om vad NFC är och vilka program man skall använda för att sköta sina taggar.

    Det vore kul med en tråd med bara ideer och lösningar. Iaf jag känner ju att det finns massor med saker som man säkert vill och kan göra men att man inte riktigt är tillräckligt fri i sinnet att komma på dem! :)

    Hoppas ni förstår hur jag menar.

    Vad säger ni?