Widgets ex: väder. Hur lägger jag in egen grafik?

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av Wiruz, 18 sept 2012.

  1. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Okej jag undrar hur jag plockar isär en widgets för att lägga in egen grafik efter egen smak?

    På iphonen kunde man göra det efter man jailbreakade den men det verkar inte vara lika lätt i Adroid då allt helvete är inbakat i en .APK

    Börjar kännas som man skulle tagit en Iphone 5 istället så man kan leka lite fritt istället för att behöva kompilera Apk filer.

    Sen verkar det som att man måste kompilera allt till en .APK ? Varför? Finns det inga speciella mappar där saker ligger i telefonen? Typ widgets i en katalog osv... som det gör på Iphonen? Där kunde man ändra javascripts i notepad. Android använder? Hittar inget i telefonen man kan ändra!

    Jag är bara intresserad av att editera en väder widget. Så jag kan lägga in egen grafik.Nej jag är ingen kodare! Editera kod är en sak och skriva kod från grunden en annan.
     
    Last edited: 18 sept 2012
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    En apk är en zip fil. Så visst kan du göra det du vill.

    Kopiera till dator, zippa upp, modifiera och zippa igen. Byt namn till .apk. Skicka tillbaka till telefon. Klart!

    Visst kan du editera i telefonen direkt, men jag föredrar datorn jag.. :-)


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  3. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Men xml filerna ser ut som grekiska i ex notepad.Vad använder du för program?

    Skickat från min Galaxy S3a
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Notepad++ borde göra rätt radbrytningar om inte annat. Annars finns det ju alltid Vim och Gvim, men de ska man nog vänta med om man inte är redo för en rejäl utmaning.
     
  5. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    okej tackar men behöver man inte Konvertera XML filerna innan så dom blir läsbara?

    Tack !
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Nej det ska du inte behöva. Isåfall är filen sparad med någon konstig teckentabell, vilket låter märkligt. Antagligen inte omöjligt, men märkligt.
     
  7. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Okej för alla xml filer ser ut såhär.Spelar ingen roll vad jag använder för program.Här är notepad++ tex. Radbyte existerar inte tydligen :P
    Kan öppna vilken xml fil som helst och den ser likadan ut, Andra filer jag vill titta i är också oläsbara som

    .dex
    .arsc

    osv....

    [​IMG]
     
    Last edited: 19 sept 2012
  8. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ingen som känner igen detta? Svårt att tro! :P
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Du säger att du vill lägga in egen grafik, men att du inte är någon kodare. Sedan skriver du att du vill ändra xml och dex-filer. Vad är det egentligen som du försöker göra?

    De xml-filer som ligger i .apk-filen är inte längre i xml-format utan har kompilerats till ett databasformat. Om du vill editera xml-filerna behöver du källkoden till applikationen som du skall ändra.

    Om du bara vill ändra lite bilder ligger de sannolikt som png-filer under res/drawable/ i apk-filen. Png-filerna är fortfarande i riktigt png-format.

    Sedan bör du kanske fundera lite över vad applikationen har för licens innan du ger dig på det här. Om applikationen är opensource vore nog det enklaste och snyggaste att utgå från källkoden. Om applikationen har någon sluten licens kanske du kan roa dig med att hacka lite för husbehov, men då kan du absolut inte distribuera appen vidare.

    m v h Henrik
     
  10. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Precis men problemet är när man vill ändra layouten så är det källkoden som behövs! Nej jag är kass på kod. Enda jag kan är HTML tyvärr. Men ändra i java brukar heller inte vara några problem.

    Det är ju så att jag ska inte lägga ut koden på nätet, utan vill göra en ändring i koden samt byta ut bilder. Men man ska respektera andras slit helt klart!

    Då undrar jag om det finns kod för väder widgets som man kan pilla med utan att få skit för det?

    Sen klarar jag inte ens av att installera Androids SDK så det här verkar jävl..t besvärligt då man behöver lägga ner timmar dagar ut och in för att göra ett eget tema tex? Nu har jag gjort några ikoner men jag vet inte hur jag får in skiten i ett eget tema :(

    I Iphonen så fanns det öppen källkod och teman gjorde man hur lätt som helst. Verkar dock näst intill omöjligt i Android så länge man inte är både kodare och grafiker :(
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om du kan tänka dig att ändra java och xml är du hemma! Android-appars funktionalitet skrivs i just java och deras layout görs med xml-filer.

    På rak arm kommer jag inte på någon opensource väder widget. https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.gelin.android.weather.notification&hl=sv har GPL-licens, men jag tror inte den har någon widget utan bara använder notification bar.

    m v h Henrik
     
  12. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    okej tackar! Ja jag förstår vad koden gör i java men kan inte skriva egen kod så det är ett problem :)

    Tack ska kolla.Får inte igång Androids SDK bara! Fattar nada av det verktyget?Får inte upp emulatorn eller vad man kan kalla telefonen som ska finnas i SDK,n
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  14. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    @Wiruz, du har inte kollat något på UCCW?
     
  15. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nej, vart lite avtänd när man börjar se hur Android fungerar! Inte direkt så öppet som man först trodde! Sen allt man behöver lära sig för att sen använda på en widget! nja får gå mainstream som flesta android användarna.Lita på apps i playstore som fixar utseendet istället för att bygga ett eget tema!
     
  16. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack ja den har jag sett! Dock inte vad jag var ute efter.Jag vill ha öppen java,xml kod som jag kan ändra för hand.Inte någon editor med begränsningar.