Tablet launcher: Chameleon

Diskussion i 'Applikationer' startad av dadilydoo, 3 aug 2012.

  1. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Hej!

    Den här har väl ingen missat?
    Chameleon verkar i mina ögon vara det perfekta komplementet till en Android tablet med sitt enorma utbud av funktioner och skräddarsydda widgets.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jag har följt (och stött) projektet via Kickstarter och är väldigt förväntansfull inför releasen.

    Samtliga med en Android tablet som inte sett detta lilla mirakel borde ta sig en titt här: http://www.kickstarter.com/projects/gaborvida/chameleon-a-better-home-screen-for-your-android-ta-0

    Igår kom en update som talade om att Betan kommer kunna laddas hem nästa vecka för samtliga som skänkt pengar till utvecklingen av appen. Med andra ord bör jag och säkert flera här kunna komma med input snart :)

    En kort filmsnutt som visar några funktioner i betan: http://www.youtube.com/watch?v=fNoO8hVKDjY&feature=youtu.be
     
    Last edited: 3 aug 2012
  2. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Det kommer även en version senare i år för mobiler men jag tror inte den kommer förändra, åtminstone min, användandeupplevelse lika mycket som versionen för tablets lär göra.
     
  3. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Den ska testas, tack för tips!

    «|Tapatalked|»
     
  4. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Fick i natt hem betan av Chameleon. Den är ännu väldigt funktionsfattig men grunden som lagts för applikationen ger verkligen förhoppningar om något stort. Jag har hunnit testa den några få minuter på en Acer A200 med Android 4.0.3.

    I just betan fanns bara fem widgets att nyttja:

    Instagram - Denna widget visar mitt flöde som den gör i appen; alltså antingen i en rullista eller i ett rutnät. Rutnätet består enbart av bilder emedan rullistan ger information om vem som lagt upp bilden samt hur många likes/kommentarer den har. Jag fick dock bara upp 18-19 feeds åt gången utan möjlighet att ladda in fler, men den verkar uppdatera som den ska och fyller kontinuerligt på med nya feeds. Just denna widget var nog mest buggig. Efter en stund försvann alla feeds och jag fick inte tillbaka dem förän jag roterade skärmen 90 grader. Om man klickar på en bild öppnas de upp i webbläsaren istället för i widgeten. Den har således enkom visningsfunktion i dagsläget och ingen like/comment-funktion.

    Twitter - Visar ett tjugotal tweets för mig. Likt Instagram verkar den uppdatera i realtid men visar väldigt få tweets och därtill har ingen svar-funktion här häller.

    News - Vad jag trodde var en RSS-läsare med stöd för Reader visade sig vara en RSS-läsare med stöd för en enda feed. Istället för att logga in på sitt Reader-konto skriver man in ett sökord och får upp en lista på flöden att följa. Ordet Android gav mig ca tio olika flöden, varav en var Skype for Android vilket kanske inte var riktigt vad jag eftersökte.

    GMail - Gör precis vad man förväntar sig efter att ha testat Twitter/Instagram-widgeten. Man kan alltså se ett begränsat antal mail, men inte svara på dem eller få upp dem större i launchern. Dock är de klickbara och öppnar upp dem i GMail-appen istället för i en webbläsare, som i fallet med Twitter/Instagram.

    Weather - En snygg och minimalistisk väder-widget som visar dagens väder med en stilig ikon, stor temperaturindikator och en adress som talar om vilken ort vädret gäller för. Under syns uppskattad vindhastighet och luftfuktighet följt av 5 ytterligare dagars väder. Denna har lustigt nog flest inställningsmöjligheter av all widgets med möjligheten att välja temperaturenhet och att den ska byta ort för väderavläsning beroende på var jag befinner mig (har inte testats). Då kan dock tilläggas att de andra widgetsen i dagsläget helt saknar inställningsmöjligheter mer än hur stor de ska vara.

    Appraden - Längst ned finns en liten rad för appar man vanligtvis använder. Dessa kan enkelt bytas ut men något jag reagerade på var att om man håller in fingret på en app och väljer att slänga den i papperskorgen frågar den om jag vill avinstallera den istället för att ta bort den från appraden i launchern. Vill jag bara bli av med den från tidigare nämnda rad måste jag slänga tillbaka den i drawern. Kanske bara en vanesak men jag tyckte det var lite underligt även om jag är van vid att vissa launchers har möjlighet för avinstallation.

    Design - Jag gillar stuket på launchern men den är inte på något vis (annat än val av widgets och bakgrunder) möjlig att konfigurera.

    Stabilitet - Att logga in olika konton var av någon anledning det ryckigaste i hela launchern. När jag skrev in mina användarnamn var det en kort fördröjning vid varje bokstav. Att just text var det som gick segt och inte när man skapade grafiska widgets eller bytte sida på launchern var tämligen oväntat men klart trevligt då just GUIn är det som verkligen måste flytta. Att rotera skärmen är inte smidigt i launchern. Animationen är så ryckig att den verkar bestå av fyra-fem frames. Osnyggt. Något som irriterande var att alla konton (Twitter, Instagram och Gmail) krävde att jag fyllde i alla uppgifter trots att både Google-kontot och Twitter-kontot ligger synkade redan tidigare i Android. Jag hoppas detta förändras när launchern släpps.

    Under användandet krachade launchern en enda gång för mig: när jag roterade skärmen 90 grader första gången. Klart godkänt för en beta då det inte upprepades för mig när jag väl startat om launchern. På XDA-Forum har användare klagat på att appen kraschat direkt vid uppstart eller varit "unresponsive" när de trycker på skärmen. För mig har det inte varit några bekymmer.
     
  5. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Spännande projekt, helt klart!
     
  6. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Någon som testat betan ?
     
  7. seblun1

    seblun1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    Vill ha till min Tab 8.9 men den har 3.1:( Men förhoppningsvis så kommer ICS snart<3
     
  8. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Dags att dra igång den här tråden igen tycker jag... Någon som kör launchern dagligen eller som har lite input nu när den har kommit som skarp version?
     
  9. krax

    krax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag är intresserad av att köra den på min transformer prime. Men det är ju ganska dyrt, vad ger den egentligen mer än några skräddarsydda widgets som man snabbt kommer vilja ändra på?
     
  10. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Sugen på att testa denna, är det bra flyt i grejerna? :P
     
  11. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kör den nu på min N7a.

    Tycker den är snygg! Inställningsmöjligheterna är dock väldigt begränsade än så länge!! Finns bara ett fåtal widgetar.

    Det bra är att man kan ha 7an i landskapsläge på sin hemskärm. Men man får nästan bestämma sig för att köra antingen eller då widgtarna blir konstiga om man byter.

    Egna bakgrunder är inte att det rekommendera därför att den beskär ganska konstigt och man kan inte välja själv vad som skall visas.

    Men jag gillar verkligen idén men det är långt kvar innan jag är nöjd. Sanningen är att i dagsläget kan man inte konfigurera någonting själv. Launchern är "färdig". Just nu känns det som take it or leave it.

    Dock finns hoppet kvar.

    Har jag fel?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Råkade köpa denna :P Det är som du säger, take it or leave it! Men jag känner samtidigt att den kan bli fruktansvärt bra och jag hoppas dom jobbar på mycket mer valmöjligheter
     
  13. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kommer troligtvis köpa denna till med asus infinity. Även om ni säger att den är lite fattig just nu då tror jag att dden kan bli hur bra som helst om dom märker att folk köper den och att det finns en stor efterfrågan på mer funktioner.

    Då kom igen nu å handla! 60 spänn har vi väl råd med? :-)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  14. Exoil

    Exoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER