Snart går Windows om Android

Diskussion i 'Off Topic' startad av simpleminds, 19 sept 2012.

  1. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Eller, i alla fall enligt analysföretaget Trendforce.

    Deras största anledning är att Windows-paddor kommer att ha Office, och därmed kunna fylla något viktigt tomrum - superportabla arbetsmachiner. I jämförelse anses Android-paddor inte ha något sådant och uppfattas därför som "leksaker".

    Vad tror ni?
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Anledningen till att, i alla fall jag, fortfarande använder Office är för att en eventuell mottagare förväntar sig det. Om mottagaren struntar i filändelsen och bryr sig om det konkreta innehållet så skulle jag skippa Office för andra alternativ. Då skulle Windows-plattor inte längre ha den fördelen.
     
  3. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Windows kommer med all säkerhet att gå förbi Android. Android (liksom andra Linux distributioner) behöver få de stora mjukvaruföretagen på sin sida. Tänk er desktop versionen av Photoshop på en platta, det kommer vi knappast att få se på Android men däremot kommer det säkerligen till Windows 8 plattorna.
     
  4. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Man kan dock tycka att det är tråkigt ifall Android förblir ett "leksaks"-OS. Rent spontant känns det som att Android är bättre för att det är gjort nyligen - Microsoft måste tänka på bakåtkompatibilitet vilket jag kan tänka mig hindrar en hel del utveckling.
     
  5. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Utvecklingen sätter väll sin press på alla företag, Android, windows iOs alla kommer behöva förändra sig för att hålla fart med konkurenterna.. Nåt windows saknar är appar. Jag vet att dom kmr kunna köra vanliga program. Men appar är ändå appar för de flesta personer :)
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    dom saknaer eg inte appar heller tycker jag... dom saknar ett fåtal appar som är populära säg tex instagram och lite sånt. Dom saknar eg det som lockar barnen men resten finns mer eller mindre.

    Android market har sjukt mycket apps men jag skulle ju lätt kunna kapa 99% av det som finns där för det är ju bara skit det mesta av det. even worse hos apple.
     
  7. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Varför skulle inte Androind kunna kontra med en version av open office istället? Det här är ett tillfälle att börja ge sig på den fronten och konkurans kommer antagligen be den androidfrälstes vän. Går om....vet ej, tror inte det. Hur många känner man som har en windows lur? Och hur mågna som inte har skulle lockas av just office?
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det är för tok för låg kvalite på Androids OS jämfört med iOS samt kommande W8-plattor.

    Den stora majoriteten vill ha något som bara funkar och Androids plattor är inte bra, Jelly inkl appar har en lång väg kvar till stabilitet.

    Sen för "nörden" så passar en Andoid-platta utmärkt men det är ju bara ett fåtal % av befolkningen.

    Nya iPad är helt lysande och W8-plattorna blir helt säkert likadant.

    Så det är bara för Google att betala några utvecklare till och bygga ännu bättre !

    (EDIT annars blir det troligen samma utvecklingen som för RMS-junket)
     
    Last edited: 20 sept 2012
  9. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Gå om och gå om. Jag tror personligen att Windows 8-plattor blir mer etablerat än WP8. Eftersom som ni säger, Windows ser mer ut att vara tryggt val som portabel arbetsmaskin. Kolla bara på Samsung Ativ. Deras PC och surfplatta. Med transformerseriens modell, fast också Notepennan. Plattor har helt klart bättre batteritid och jag tror surfplattor och de tunna laptops e de som tar över helt vår konsumtion av dator. Antingen för arbete, företag. Den som använder dator väldig lite eller den som använder stationär mycket och vill komplettera. Alltså verkar man få in stora populationer.

    Telefonen däremot.. Den kommer nog domineras av Android. Äpplet har starkt varumärke i Norden och USA. Så vågar inte riktigt säga hur de ser ut om 15 år. Men Windows phone tror jag inte riktigt har lika stor potential som på plattan. Om jag skulle ha en Windowplatta så ökar min sannolikhet att köpa WP8, men oftast så köper man smartphone före sin platta.

    Sen är jag själv så pass intresserad av teknik att jag skulle nog föredra att ha båda operativsystemen. Så jag skulle nog ändå ha en androidmobil om jag går på mitt sug efter Windowsplatta.

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  10. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Surfplattor är väl i grund och botten ett bekvämare och coolare sätt att öppna dokument och filer av olika slag, egentligen. Och att surfa mobilt. Åtminstone så länge de inte innehåller ett desktop- operativsystem eller desktop- läge som kan användas när man kopplar in mus och tangentbord, då får de dessutom ungefär samma användningsområde som en laptop. Och som jag har förstått det är det just vad som kommer finnas på windows- surfplattorna, vilket gör dem bättre än de som saknar det. Så om androidsurfplattorna ska kunna fortsätta vara ett hållbart val måste de inkludera Linux eller något åt det hållet.
    Men som jag förstått det kommer ju surfplattorna ha windows 8, samma os som datorerna, och telefonerna windowsphone 8, vilket ju är olika saker (?). Och android har ju aldrig varit så jättestort på surfplattor i alla fall, så borde de inte som helhet fortsätta vara störst?

    Vad jag känner mig mest sugen på i nuläget är en windows- surfplatta och en android- telefon.
     
  11. droidmaker

    droidmaker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Windows kommer inte vara nära android när det gäller mobiltelefoner närmaste 2-3 åren iaf. Men längre fram än så vågar man inte gissa
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men om du läst topic samt topics länk så handlar det här om surfplattor.

    Android HAR kört fast och måste ta sig framåt, tyvärr så har vi nu en massa GNU-nissar som bromsar utvecklingen isf open-sourcetänket där man kan göra pengar på sina investeringar. Så jag ser ganska svart på framtiden om man inte kan göra sig av med GNU-nissarna !
     
  13. droidmaker

    droidmaker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    ah, missade att det var plattor...

    Men personligen tycker jag inte Galaxy tab 2 är dålig
     
  14. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag är rätt sugen på W platta känns som några nämnde mer kvalite och fler används områden lite mer som en dator...
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo min "boss" frågade mig om vilken platta han skulle välja och jag kan inte rekommendera en annan än "Nya Ipad" idag. (eftersom han vet att jag är nörd)

    Android är för junkigt både operativet och speciellt alla appar....:P
     
  16. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog snarare vänta på windows- surfplattorna. Vad jag sett verkar de bli ett ganska stort steg bättre i alla fall mjukvarumässigt än både iPad och androidplattor. Dessutom tycker jag Microsoft verkar schysstare än Apple. En ganska stor del av Bill Gates inkomster går ju till olika former av välgörenhet, och de ska också bli koldioxidneutrala under nästa år.
     
  17. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Bill Gates inställning till filantropi är helt klart en annan än Job's.
     
  18. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jobs och nu Cookes inställning var och är vedervärdig. Sälja stämma exploatera skryta. Det är vad som gäller. Och inemellan tillverka utmärkta produkter.
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Samtidigt som Jobs predikade om att göra en bättre instats genom att leva ett liv utan förbindelse till materiella ting. Sedan skapar han det största företaget som gör så att en bisarr mängd folk världen över vill det motsatta.

    Snacka om skitsnack.