Allmän religionsdebatt (tråden utvecklats)

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 23 sept 2012.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja gör gärna det :) Skulle vara kul att se de bevisen!

    En annan sak jag gärna dragit mig ifrån att fråga min nära släkt (som sagt, kan bli dumt om det blir fel till svärföräldrar) är hur man tacklar att det finns olika gudar?

    Jag menar som såhär. Om jag kommer ihåg bibeln rätt så skall man tro på guden i bibeln. Gör man inte det så åker man till helvetet. Eller inte himlen i alla fall. Något i den stilen.

    Det blir ganska snabbt problem med logiken att man bara skall hava en gud framför alla andra och så vidare när det bor nio miljarder människor på jorden med femtielva olika religioner. Vem har rätt?

    Eller finns det bara en gud?

    Och om det nu bara finns en gud, säg att det är den du tror på för exempel, hur gör man med muslimer? Eftersom gud skapat människan till sin avbild and whatnot (vilket också är kul eftersom det gör honom till en neandertalare ifrån början) så måste väl alla få en rättvis bedömning?

    Jag fattar helt enkelt inte hur logiken hänger ihop och min hjärna fungerar på ett enda sätt - logiskt. Hjälp mig förstå tack :P
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Du får ett ordentligt svar imorgon, först vill jag sova :) men kan säga att du tar det hela för bokstavligt för att tro på det om du förstår vad jag menar, vi är skapade som gud, det måste inte betyda att vi ser ut som honom. Eller att gud ens har ett utseende, allt beror på var mans tolkning. Vad menar du med muslimer? Syftar du på kvinnorna? Islam och kristendom är byggda på samma grund annars.

    Vi tror inte på "just den guden", vi tror på gud som i en helhet kanske man kan säga. Dvs jag säger inte att guden googleye är den enda rätta, dirk Diggler härskar bara över åskan, totalt onödig. Jag säger att det finns en gud, gud. Det handlar inte om vem som har rätt eller fel, eller vilken gud som är den rätta. Vi utövar vår tro utan att reta oss på vad andra tror, du får ha femtioelva religioner samtidigt om det behagar dig, men just jag behöver inget mer än mig egen tro m

    Skickat från min LT26i
     
  3. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Ger mig in i debatten, som har derailat kraftigt här. Vill påpeka för Googleye att du gör ett ganska kraftigt logiskt felsteg när du likställer naturvetenskap och religion som teoribyggen. För det första så bygger vetenskap på att alla hypoteser kan falsifieras, dvs att de måste gå att motbevisa. Det gör inga religiösa hypoteser. Dessutom så är några vetenskapliga hypoteser så kraftigt bevisade att de når statusen teorier eller lagar. Det innebär att de stått sig utan modifikation i flera hundra år. En av de mest kända är energiprincipen. Den berättar något om vårt universum och vilja begränsningar det har. Något sånt har inte en endaste religion till dags datum kommit fram till. Dessutom är bevisen för en gudom skrämmande små. De är nämligen till dags dato exakt noll.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men är det samma gud du tillber som en muslim tillber? Eller en hindu?

    Du får gärna sova först. Jag är genuint nyfiken. Inte ofta man lyckas ställa frågor till en kristen som faktiskt svarar. De flesta känner sig osäkra och blir otrevliga. Eller, så otrevliga en troende kristen kan bli :)
     
  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    För det första gjorde jag ingen liknelse, jag gav ett tidigt svar på en fråga jag var säker på att få, dvs hur kan du bevisa att din gud finns. För det andra får ni som sagt tro på vad ni vill och hur ni vill, jag har inget behov av att bevisa att något finns över huvudtaget, det behövs inte för mig. Jag svarar dock gärna på frågor om hur eller varför. Jag pluggar själv fysik b just nu så jag är väl medveten om hur energiprincipen fungerar och jag skrev längre upp att jag mycket väl förstår att teorier kan bevisas...

    Sen är det väl uppenbart att det en troende tar som bevis för sin guds existens är helt absurt för en icke troende, därav din sista mening. Precis som jag kan tycka att bevisen för big bang är helt absurda, vart fan kom explosionen ifrån? Hur vet du det här? Det är bara gissningar, du var väl inte där? Även om du var det, kan jag som dirk sa att inte ens dina egna ögon duger som bevis, du kanske hallucinerade? Vad är det som säger att din definition av ett bevis är sann medan min är falsk? Men det hoppas jag ingen svarar på nu, blir en annan diskussion.

    Skickat från min LT26i
     
  6. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Ja, möjligheten finns att jag hallucinationer eller gör ett felslut någonstans. Därför måste andra kunna komma fram till samma slutsats som jag, annars är mitt antagande värdelöst. Drar man ditt resonemang om att man måste vara där för att observera själv för att något ska vara sant, så målar du ganska snabbt in dig i ett hörn och får ganska stora problem att beskriva din verklighet. Tror det var Wittgenstein, som hade en ganska absurd lösning på just det argumentet.
    Just nu vet vi inte vad som kom innan big bang, för att våra matematiska modeller kollapsar. Med forskning och framsteg kommer vi få reda på det. Delar av den grundforskningen kommer dessutom att komma gemene man till gagn. Förstår inte riktigt vad du menar med att en troende bevis blir befängda. Bevis är bevis och har inte olika definitioner inom naturvetenskap och religion.
    För att återgå till OP, så är religion en förlegad världsuppfattning, som bidrar till obalans i makt och genus. Utbildning upplyser människan och leder henne framåt. Tror stagnerar henne både teknologiskt och moraliskt.
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    The w is for word. För att inte tala om att det är ett av de äldsta och mest effektiva sättet att hålla makt över fattiga arbetare.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Kan ge dig ett exempel, du har säkert hört talas om vad som hände i kyrkan i Tensta nyligen. För en troende är det en mycket helig händelse, en icke troende ser det som masspsykos.

    Skickat från min LT26i
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Kristna muslimer och judar tillber en gud, som i gud, som jag försökte förklara lite flummigt högre upp. Medan en Hindu har ett antal gudar för olika tillfällen och problem. En buddhistmunk tex ber inte till nån gud, han söker istället vägen till upplysning och livet inom buddhism styrs istället främst av karma.

    Skickat från min LT26i
     
  10. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Ah, fast det är fortfarande inget bevis. I såna fall hittar man ju bevis på precis vad man vill i världen runt omkring oss. Bevis har inom ALLA vetenskaper större tyngd än så.
    Prata med en neuropsykolog om det här fenomenet, så får du en förklaring, som dessutom går att reproducera artificiellt. Är den forskare/läkare som då utför försöker likställd med gud eller hens instrument? Så fort man börjar applicera logik på religion, så kollapsar den därför att den är grundad på antaganden som i sig är absurda.
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det skulle dock tas mycket mer seriöst om tio forskare steg fram och påstod sig ha löst problemen med kall fusion, eller hur? Varför ser du det som något negativt? Tusentals fick sin tro stärkt och leddes på bättre vägar, till och med muslimer var där för att se. Det ger oss frid och styrka, tills man blir påhoppad av människor som tycker att religion bara leder till mord. Varför pratar ni om det med fredliga människor? Är det vi som är orsaken? Ni blir ju inte mycket bättre än folk som dödar oskyldiga pga en orelaterad händelse.

    Religion i sig, dess anhängare, söker inte logik, försöker ju säga det om och om igen men ni verkar fast beslutna att få nöjda troende att stiga ur den världen, varför? Tror du det blir bättre om människor i svåra positioner plötsligt inte har någon att vända sig till? Jag tror att de blir desperata.

    Vi tror helhjärtat på det som står och bryr oss inte om hur det klickar ihop logiskt, varför skulle vi? Eller varför bryr ni er?

    Skickat från min LT26i
     
  12. Smack

    Smack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu får även jag lust att kasta mig in i diskussionen. Innan jag börjar vill jag bara göra klart att jag inte vill förolämpa någon och att jag framför allt tror på var människas rätt att följa sin egen livsåskådning.

    Jag är ateist eller agnostiker (beroende på hur ni vill definiera dessa termer) och som sådan blir jag upprörd när religiösa frontmän (och ett mycket litet antal kvinnor :) försöker påtvinga andra sin tro. I mindre utvecklade samhällen görs det med våld och hot och på andra ställen med pengar, politik och indoktrination. Till exempel är faktumet att vi i vårt sekulära och hyffsat mångkulturella Sverige föds in i en kyrka är helt sjukt.

    Motargumentet blir såklart att all utbildning, exempelvis den naturvetenskapliga, är någon form av indoktrination. Är det då inte lika illa som familjer och samhällen som uppfostrar sina barn att följa en religion? Nej, det är faktiskt inte det. Man kan aldrig jämföra vetenskap och tro då det är två vitt skiljda företeelser. Vetenskap grundar sig på ifrågasättande och tro är den raka motsatsen. Calletrumma slog huvudet på spiken i sitt tidigare inlägg.

    Googleye har pratat mycket om allt gott religioner gör för den enskilda människan som finner tröst i sin tro. Min åsikt är att människan har ett stort inbyggt behov av att söka tröst och svar och att det är därför vi för tusentals år sedan skapade gud. Det var helt enkelt vårt första försök till tröstgivande förklaring, filosofi, litteratur och mycket annat. Idag finns nya idéer, strukturer och redskap som mycket väl kan erbjuda bättre tröst och mer tillfredsställande förklaringar än vad en tro kan.

    Så för att svara på googleyes sista fråga. Varför bryr vi oss? Som jag först skrev så får du tro vad du vill men självklart skulle jag (eftersom jag är en empatisk människa) gärna se dig finna din trygghet i något djupare än religiösa dogmer. Den viktigaste orsaken till att jag bryr mig är dock för mina barns skull. Inget skrämmer mig mer än tanken på att de skulle växa upp i ett religiöst samhälle där de oundvikligen skulle begränsas (mer eller mindre).
     
  13. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Googleye ska ha respekt för att hen ger svar på våra argumentationer här i tråden. Framförallt för att du står på dig mot en missionerande ateist som jag. Det respekterar jag, men jag kan tyvärr inte respektera ditt val av verklighetsuppfattning.
     
  14. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Känner att jag fortfarande behöver fråga varför? Varför stör du dig på sättet jag finner ro? För mig personligen finns ingen större tröst än den jag får av gud och mina medmänniskor.

    Sen får du ursäkta men jag tycker att det sista du skriver är löjligt så länge du bor i Sverige, mer sekulariserat än det här har du nog svårt att hitta. Ingen religion har någon rätt här att påtvinga sig själv över människor och gör inte heller det, risken för mer religionskunskap i skolan och sharialagar i Sverige är obefintlig. Så, hur skulle de begränsas? Om något skulle det göra dina barn mer allmänbildade och vidga deras vyer, fast såklart, precis lika lite som en starkt troende vill se sina barn bli ateister vill nog du se dina barn som religiösa. Det ger dig dock ingen rätt att utrota religion i sig.

    Att svenskar idag föds in i Svenska kyrkan har nog aldrig spelat mindre roll förresten :)

    calletrummacalletrumma; Tack, och synd egentligen. Har inte jag respekterat dina val? Jag är ju inte direkt mentalt störd och helt insnöad på vad jag tror utan jag låter folk göra som de vill och hindrar absolut ingen utveckling på något sätt(kommer aldrig göra det heller).
     
    Last edited: 24 sept 2012
  15. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har inte problem med religion i sig.

    Det jag har problem med är människorna som utövar det.

    "Min gud är större och bättre än din gud."
     
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Kul att ni lyckas hålla diskussionen respektfull trots att några av er har diametralt motsatta åsikter, och trots att det är ett ämne som tenderar att bli infekterat. Det hör inte till vanligheterna.

    Den här typen av trådar spårar i 19 fall av 20 (enligt mina personliga erfarenheter som moderator/admin på många olika "communities") i regel ur efter blott ett par handfull inlägg.

    Fortsätt så.
     
  17. Smack

    Smack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    De flesta av alla religioner har ett missionerade (påtvingande) budskap. Religionerna skapades inte bara som ett sätt att förklara världen utan också som maktmedel och utan mission, ingen makt. I Sverige är vi som du antyder skyddade mot de värsta avarterna av detta missionerade men inte helt. Att säga att risken för "sharialagar" eller annan motsvarighet i Sverige är obefintlig är farligt tycker jag. USA grundades som en ateistisk stat av i majoritet ateistiska människor och idag är det världens mest fundamentalistiska demokrati.

    Att vi alla föds in i en kyrka är enbart betydelselöst pga att det finns många människor som mig i Sverige. Det gör inte principen bättre. Jag tycker att det på många sätt är värre än om vi alla skulle födas som medlemmar i exempelvis sossarna, med argumentet att du kan ju byta parti om du inte är nöjd.

    Jag vill också förtydliga att jag aldrig skulle vilja "utrota" religion genom förbud eller liknande och att jag gärna ser mer religionskunskap i skolan (självklart menar jag inte religion utlärd som vetenskap). Genom utbildning och diskussion av dessa frågor tror jag dock att andelen religiösa kommer minska och förhoppningsvis går vi mot en framtid där i alla fall tron på en närvarande gud som ser dig, lyssnar på dig och dömer dig enligt en 2000 år gammal regelbok har förpassats till historieböckerna. "Reason over religion" för att citera mer välartikulerade människor än mig :).
     
  18. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Googleye. Det har du och det är möjligt att det gör dig till en större människa, men jag anser precis som flera andra här att ditt val leder till sanktionerat förtryck. Din, och andra religiösa människors tro leder till att andra blir lidande. Tyvärr på grund av föråldrade dogmer. Samhället har rört på sig och förändrats. Religionen tyvärr inte alls i samma utsträckning.
    Du finner lugn och harmoni i samma namn som gör t ex homosexuella rädda för att vara sig själva i många delar av världen. Du finner lugn och harmoni i det namn som gör att kvinnor inte har samma rättigheter som män i många delar av världen. Detta på grund av en tro, som inte på något sätt är bevisbar. Det kan jag inte under några som helst former respektera. Fast Googleye: Det handlar inte om dig utan ett vidare perspektiv. Hur jag än vrider på det här kan jag inte få det att låta som något personangrepp, och det är jag egentligen inte alls ute efter. Jag är ute efter att du ska vidga dina vyer och se ljuset :D
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Dock bör man vara försiktig när majoriteten av alla som tror på en specifik religion, i detta fall Islam, är otroligt lättkränkta. Det är bara fjantigt.

    Man borde få avbilda profeten hur man vill; visst är det tråkigt när vissa provocerar bara för att de kan, men absolut viktigast är yttrandefriheten vilket religion aldrig borde få stå över.
     
  20. Smack

    Smack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Två saker till hade jag visst att säga :)

    googleye, du ska precis som andra antytt ha en stor eloge för sättet du skriver på. Du verkar vara mycket opretentiös i din tro och det tycker jag inger mycket respekt. Raka motsatsen till vad som händer i arabvärlden nu pga en viss film.

    Dessutom så tycker jag man bör tillägga att jag självklart inte tror mig kunna omvända dig (det borde jag nog inte heller försöka göra) utan att den jag hoppas påverka med mina inlägg är andra som läser detta som ännu inte hittat sin åsikt i frågan.