[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 6 sept 2010.

  1. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Guiden ÄR relativt (in)aktuell.

    Vissa delar är aktuella, vissa är lite omoderna.
    Men när jag skrev guiden så skrev jag den ur ett ganska pedagogiskt perspektiv också. Så att man får en rutin på grejerna...

    Typ, man lär sig tänka sen när man väl rootat...
    När man sen flashar en ny ROM, tänker man bara.
    Ladda hem .zip -> lägg på sdcard -> boota cwm -> flash zip from sdcard -> klart.

    Det är inte svårt egentligen... Allt som är svårt, säljer inte. Därför gör man saker enkla, och ibland blir det fel när det är enkelt.
    Men har man fått lite rutin på grejerna så kommer allt lösas jättefint. :)

    JAG är inte ett dugg aktiv här längre, jag kikade mest in här bara för att se vad som hänt med min gamla fina root-guide :).
    Men jag är 100% säker på att de fina folket som finns i desire-avdelningen fortfarande, eller som hänger här av någon anledning, kan ge minst lika mycket hjälp som jag, om inte bättre. Jag är inte med i matchen längre. På min tid var man tvungen att flasha ett script som fixade a2sd+, idag laddar man ner en app från Play bara, right ?

    Så atteh, de har hänt lite saker sen jag skrev guiden. Så ta den lite med en nypa salt, den är bra att läsa, och den är aktuell på så vis att den är sakriktig. Men jag gissar på att en del länkar är döda, och att några recovery-versioner har stigit uppåt rejält :).
     
  2. Zundance

    Zundance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har tänkt att väcka liv i min gamla Desire (April 2010) genom att roota den och lägga in CyanogenMod. Har läst igenom den här tråden som verkar fungera fortfarande?

    Har laddat hem UnRevoked 3.2.1 då nyare versioner inte ska fungera..

    Nuvarande Android version är 2.2.2


    Är det någon som gjort detta nyligen som kan ge några tips eller input på något jag bör tänka på?
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
  4. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Klart bästa metoden. Har Provat båda och Revolutionary är klart överlägsen. cm7r2 h-boot gör Desire till en mycket mer användbar mobil! Rekommenderas!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  5. Zundance

    Zundance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Använde ni den här guiden då?
    http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/HTC_Desire_(GSM):_Full_Update_Guide

    När det kommer till att flasha in CM 7 (senaste stabila för Desire) enligt ovanstående guide känner jag mig osäker på det steget. Enligt den guiden verkar det finnas tre olika alternativ: Amon_Ra's Recovery, ClockworkMod och Rom Manager. När man rootar via Revolutionary kommer både Amon_Ra och Clockwork med eller är detta fristående filer man behöver ladda ner? Vilket av de tre alternativen är bäst?

    För att får mer utrymme till appar har jag förstått att CM 7 inte stödjer det direkt men hittade den här lösningen, http://forum.cyanogenmod.com/topic/52096-low-internal-memory/#entry322293

    Är helt ny på detta området så det kan komma nybörjar frågor :)
     
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    4ext recovery tycker jag är bäst för desire. Finns en app som kör in den. Annars funkar clockworkmod bra.
     
    Last edited: 9 aug 2012
  7. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Den recovery som kommer med Revolutionary är CWM. Det är en något nyare version och att den tydligen inte är kompatibel med alla romar. Tror att johand74johand74; kan svara på vilka problem han upplevde. Jag har personligen inte haft några problem med de romar jag använt.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  8. Zundance

    Zundance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rootade via unrevoked 3.2.1 och installerade cyanogenmod 7.2.0.1 och allt gick bra under installationen! Tack för all hjälp!

    Dock har jag ett problem, telefonen vill inte längre hitta mitt trådlösa nätverk. Den hittar en massa andra, men just mitt finns inte med på listan. Prövar jag att manuellt lägga till det står det "Network not in range"... Har den senaste Radion installerad Någon som vet vad detta kan bero på?
     
  9. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Testa byt kanal på ditt trådlåsa, det hjälpte mig.
     
  10. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Kan bekräfta det som svartlock sa. testa en av de lägre kanalerna, min telefon hittade inte kanal 15 medans min platta gjorde det.
     
  11. Stratocaster

    Stratocaster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Still going strong

    Jodå, jag kan bekräfta att guiden fortfarande fungerar. Inte bokstavligen, men när jag - en 58-årig NOOB - lyckas roota, flasha nytt ROM och få a2sd att fungera så kan man nog säga att den är ok.

    Det här var grundförutsättningarna:
    BRAVO PVT1 SHIP S-ON
    HBOOT 0.93.0001
    MICROP 031d
    TOUCH PANEL SYNT0101
    RADIO-5.11.05.27
    Android 2.2.2

    Liksom många andra i tråden så gillar jag min Desire och ville egentligen bara ha mer plats för appar i den. Efter att ha läst massor av forum, guider och trådar fastnade jag för DreamHawks guide. Förberedde mig genom att ladda hem alla nödvändiga program och filer och skumläste trådens sista 50 sidor efter kända problem.

    Sen var det dags för den stora stunden. Jag körde igång reflash_package.exe och läste med spänning texterna som kom fram allterftersom. Besvikelsen var stor när Unrevoked slutade med texten "we did not get root this happens sometimes. please restart and try again". Men jag började i alla fall om och denna gång belönades jag med ett Done! Yippie! Min telefon var rootad!

    Nandroidbackupen gick fint och i nästa steg ville jag partitionera SD-kortet för a2sd+, men när jag följde intruktionerna och använde ROM Manager så lyckades det inte trots flera försök. Efter lite googling hittade jag programmet MiniTool Partition Wizard Home Edition och då lyckades partitioneringen.

    Sedan blev jag lite osäker. Kan man få någon form av app to SD utan att flasha in ett nytt ROM? Link2SD? Jag hittade inget bra svar på den frågan, så jag letade i stället upp ett ROM som jag trodde skulle vara så likt som originalet som möjligt men ha stöd för a2sd. Jag hittade [ROM] LeeDrOiD V2.5.0 FINAL | 28th May l Official | Sense/No Sense l FAST l STABLE och tankade hem den. Det blev spännande nu igen när ROM:en flashades. Det tog en väldig tid innan telefonen gick igång så jag var nästan säker på att det gått åt skogen, men sen kom det ett hemskt ljud (R2D2) och det började hända saker.

    Telefonen gick igång och telefonen gick igång på samma sätt som om den var helt ny (guide för att lära sig använda tangentbordet etc). Lite fundersam blev jag när jag insåg att telefonen var återställd till fabriksinställning. Borde jag ha kört Titanium backup före flashningen? Hade jag kunnat få tillbaka mina appar efter flashningen då? SD-kortet hade jag ju säkerhetskopierat, men det här var ju en annan sak. Nåja, bara att bita i det sura äpplet och börja installera allt igen.

    Men först ville jag ju veta hur man fick igång a2sd. I beskrivningen av ROM:et stod det ungefär samma sak som i DreamHawks guide (om partitioneringen av SD-kortet). Men ingenstans stod det något om vad som får igång a2sd-funktionen. Skulle jag ladda hem någon app? Skulle någon inställning aktiveras? Jag hittade inget svar på det.

    Men när jag började installera apparna höll jag koll på internminnet. Det visade sig då att a2sd fungerade utan att jag behövde göra något speciellt. Jag hade drygt 130 MB ledigt när jag började installera mina appar och efter att ha installerat ca 110 MB appar så hade jag fortfarande 120 MB ledigt internminne! YES!! Det var ju precis det här jag ville uppnå!

    Hur har telefonen betett sig sen då? Jodå. Stabilt skulle jag vilja säga. Superuser klagar över att su binary inte kan installeras. Jag har inte ordnat det problemet än. Jag fick en förfrågan från HTC om jag ville uppgradera systemet, men det vågade jag inte göra eftersom jag misstänkte att det kunde sabotera min root. Det har jag heller inte googlat reda på.

    Annars är jag glad och nöjd. Tack DreamHawk och alla andra som bidragit till denna tråd. Min nästa nalle blir en Google-telefon, men jag tänker vänta tills nästa modell kommer. Tills dess har jag min fina Desire som numera rymmer hur många appar som helst :)

    Stratocaster
     
  12. Stratocaster

    Stratocaster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sökte här på forumet och löste problemet genom att avinstallera uppdateringarna på Superuser, körde sedan appen SU Update Fixer och uppgraderade sedan appen Superuser.

    Efter vad jag läst är uppdatering inte att rekommendera även om det verkar finnas fixar ifall man nu absolut känner att man måste. Jag nöjer mig med den version jag har.

    :) Har fortsatt att installera en drös med appar (bland annat efterlängtad skärmdump med aScreenshot) och har fortfarande 104 MB ledigt!! :cool:
     
  13. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Kul! Det är aldrig för sent att lära sig roota. :)

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  14. Zundance

    Zundance Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Något sent från min sida.. Jag bytte till 13 kanaler och sedan dess har det fungerat smärtfritt :) Tack för hjälpen!
     
  15. sves

    sves Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Unroot

    Unroot. Hej, efter en fin tid med min rootade desire är det nu dags att unroota. Det verkar ju inte alltför komplicerat, men för en som fortfarande är nybörjare... hur gör jag med minneskortet? Nu är det ju partitionerat för appar och så vidare. Jag antar att jag gör en backup på allt, men sedan då?
     
  16. MarQz

    MarQz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Problem med app2sd

    Hej!

    Jag behöver hjälp att få igång a2sd, förstår inte riktigt vad jag gör för fel.
    Just nu kör jag Euroshank CM 7.2 som jag förstår är en utveckling på CM 7.2.

    I CM 7.2 så finns väl a2sd inbyggt?
    Jag har endast ett fåtal(max 10) appar installerade från play, men det blir fullt direkt, jag har flyttat över de som går till SD-kortet men det blir fullt iaf.

    Är det någon som har något tips på hur jag löser det här? Bifogar sceenshots från telefonen och på hur mitt minneskort är partionerat.

    Mvh Markus
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jag gissar ju att jag vill bocka i "Använd intern lagring", alltså när den är utökad?
    Jag har har haft den där "tillåt applikationsflytt" ikryssad, men det hjälps inte.. och under installationsplats så finns det ju lite val, men förstår ändå inte vad jag ska välja..
     
    Last edited: 23 sept 2012
  17. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte kört CM7 på väldigt länge men om jag inte missminner mig så finns det inget native stöd för a2sd i CM7 utan man måste köra med appen S2E https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.krikun.s2e&hl=sv
    Så var det för mig sist jag använde mig av CM7 iaf.
     
  18. MarQz

    MarQz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen!
    Nu hann jag lägga in Runnymedes rom istället, var tvungen att byta hboot från stock till cm7_r2 för att kunna köra det app2sd som fanns med i den romen, men nu fungerar det iaf.

    Men telefonen är ju bra mycket segare än med oxygen/cm7.2. Får se om jag kanske byter tillbaka och testar den appen som du länkade till. Tack!
     
  19. frizzy25

    frizzy25 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag öppnar reflash_package.exe så står det bara " Device "ace" is not supported at this time." Hur ska jag göra?? Har installerat och dubbelkollat att jag har de senaste drivsen och har installerat samt avsinstallerat HTC sense