Bluetooth vs. trådat

Diskussion i 'Allmänt' startad av difference, 26 sept 2012.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vad är era uppfattningar (pålästa eller upplevda) gällande hur mycket mer batteri bluetooth drar jämfört med trådade lurar vid lyssnade på mysik/tittande på film?

    Förhindrar bluetooth generellt telefonen något från "djupsömn" vid standby där inget ljud går igenom det?
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur det funkar men min telefon drar inte mycket batteri när man spelar upp genom BT. Hade på den i sju timmar en dag på jobbet till en förstärkare som tar emot BT-ljud och den låg inte ens lågt efter det. Kommer inte ihåg exakt men över 50% kvar hade jag iaf.

    Spotify spelades via WIFI.
     
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har bluetooth igång konstant på telefonen, och att ha bluetooth igång i sig drar inge nämnvärt mycket mer batteri, men lyssnar du på något så drar ju det batteri då telefonen inte går i deep sleep.

    Jag brukar inte märka någon större skillnader på batteri mellan bluetooth av eller på.
     
  4. PreVoiD

    PreVoiD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Med dagens telefoner får man ju i princip ladda batteriet varje kväll ändå. Blåtand och dess batteriförbrukning är således inget du behöver oroa dig för. Använd istället de hörlurar som du finner är bäst (ergonomi/ljudkvalité/känsla) till det du pysslar med för tillfället - varesig du tittar på film, lyssnar på musik eller pratar i mobilen. :)
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Håller med övriga. Jag har bt på hela tiden på min sgs3 och har haft det på alla mina telefoner. Har aldrig reagerat på att batteriet skulle ta slut fortare med bt på mot att det är avstängt.

    Skulle lätt välja lurar med bt istället för med sladd, så jävla skönt att slippa sladdar.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro att blåtand drar mindre batteri än att lyssna med trådade hörlurar. Med BT skickas ju bara dataströmmen till hörlurarna, de får själva stå för strömförsörjningen av högtalarelementen och förstärkaren. Men har man istället vanliga hörlurar ska ju telefonen istället stå för förstärkaren som ska orka driva hörlurarnas element.

    Den totala batteriförbrukningen blir nog mer med BT, men det är ju fördelat på dels telefonens batteri, dels headsetets batteri.

    OBS, jag _vet_ inte att det är på detta sättet, det är en kvalificerad gissning :P