Galaxy s3 eller HTC one x?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Agaren, 27 sept 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Agaren

    Agaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag kommer snart att få en ny telefon och jag har svårt att bestämma mig mellan galaxy s3 och htc one x. Pris har ingen som helst betydelse och om ni vet någon annan android telefon som släpps inom kort eller som är helt enkelt bättre än de två jag nämnde så kan ni ju berätta om den för mig :)

    Jag kommer mest spela spel och titta på film om det har någon betydelse.
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    galaxy s3 lätt. har både bättre batteritid, gps, prestanda blir mindre varm än one x osv.. valet är ditt :)
     
  3. Agaren

    Agaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det känder som att galaxy var det klara valet men sen hörde jag att one x hade tegra så då blev jag lite kluven. Kan ju inget om mobil hårdvara
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag skulle vänta på en mobil med LTE. Det kommer att vara tämligen efterblivet att vara utan det inom kort. SGSIII kommer med LTE under hösten.

    Annars är Nokias nya WP8-lurar trevliga. De är inga androider, men WP är ett ruskigt bra OS.
     
  5. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Galaxyn har batterilucka och plats för minneskort
     
  6. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Inte direkt. LTE drar sjukt mycket batteri, nätet är dåligt och mobilerna dyrare.

    Kör på Galaxy S3, har du 3 eller Telenor lär du få ut ganska hög 3G-hastighet. Telia har jag ingen erfarenhet av, men för guds skull... Välj inte Tele2 om du ska ha snabbt surf. :)

    Ska du spela spel och se film så är Galaxy S3 bäst, då batteritiden är riktigt bra. Skärmen är även något större. :)
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    LTE drar mindre batteri än 3G eftersom protokollet är effektivare. Du kan inte dra den slutsatsen av de två LTE-lurar som finns på marknaden idag. De har första generationens SoC med LTE-stöd och är långt ifrån optimerade. Det var likadant i 3G-mobilernas barndom. De första drog mycket batteri. Sedan blev det fort mycket bättre. Dessutom är LTE-mobilerna bakåtkompatibla med 3G och GSM så du kan ju alltid stänga av det om du inte gillar det av någon anledning.

    S3 LTE kommer att ha Qualcomm S4 vad jag förstår.

    Näten är inte dåligt utbyggda. Visst är de långt ifrån färdiga. Men du har redan idag bättre täckningen än 3G på många platser tack vare bättre frekvenser som inte dämpas bort totalt av betong, skog etc. Inom kort är LTE förbi 3G. Det är jag säker på. Ska man köpa en high-end mobil idag vill man ha den ett tag.

    Därför skulle jag aldrig köpa en utan LTE när det finns så många runt hörnet.
     
  8. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Alla LTE Mobiler på ALLA marknader har skitbatteri. Finns ju massor av LTE mobiler på amerikanska marknaden, alla lider av ett problem: batteriet. Batteritiden under 3G-tiden vad hemsk (jag vet eftersom jag hade NEC) men det var knappast som batteriproblem försvann med en ny lansering av en modell. Tog flera år innan man fick ett batteri som kunde jämföras med GSM, och även så kommer det vara med 4G. Kraven idag är också att mobilerna ska vara tunnare, vilket gör det ännu svårare att stoppa in stora batterier samtidigt som man bibehåller kraftfull hårdvara.

    Batteritiden kommer knappast fixas med denna modellen. Det tar tid.

    Sen att 3G försvinner av skog är ju kanske bara för du har Halebop, skaffa en riktig 3G-operatör som 3 eller Telenor, där man har ett bra 3G-nät som sträcker sig över hela Sverige inte få delar som 4G-nätet gör. Visst man kan ha 3G och 4G på samtidigt, men det måste ju dra löjligt mycket mer batteri. Samsung har ju t.ex. haft problem med att få S2 LTE att slå över från 4G till 3G.

    Som sagt: Batteritiden kommer att suga på dagens telefoner med LTE, men bli bättre i framtiden. Men VARFÖR skulle han då köpa en LTE telefon idag om batteritiden suger? Bara för att det blir bättre i framtiden betyder det inte att de är ens i närheten av bra idag.
     
    Last edited: 28 sept 2012
    brodiniozo gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Batteritiden med 3G kan inte jämföras med GSM ens idag. Erfarenheten säger mig att man får ut ungefär hälften så mycket taltid som med GSM. Standby skiljer mindre, men det är fortfarande skillnad.

    LTE är ett mycket effektivare protokoll än 3G. Därför är batteritiden i princip bättre på sådana enheter.

    Hur vet du att batteritiden är dålig på en modern LTE-lur? Du kan inte använda SGSII LTE som referens. Den bygger dels på ett gammalt SoC och är Samsungs allra första LTE-lur. De allra första 3G-mobilerna var som bekant skit. Men redan andra och tredje modellen från varje tillverkare var helt ok.

    Halebops 3G-nät är inte mycket att hänga i granen jämfört med 3s. Det håller jag fullständigt med om. Men även tre har stora problem att täcka på grund av den hopplösa frekvensen som 3G körs på. Det har visserligen förbättrats nu med WCDMA 900, men det känns rätt meningslöst nu när 3G ändå är på utdöende.
     
  10. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Köp en galaxy s3. Det passar bäst till dina behov. Om du tvekar, kolla in one x forum delen, så kommer du nog inte tveka på en s3 nå mer.
     
  11. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Galaxy Note2 ?

    Senaste Soc, bra att spela på, stor skärm att se film på...

    Sen gällande 4G, man kan alltid stänga av det om man tycker det drar för mkt batteri. Enligt min åsikt kan det vara skönt att ha ett super snabbt alternativ då man behöver det.
     
  12. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Borde inte Halebops nät vara ganska bra eftersom det går på Telias master?
     
  13. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Stod inför samma beslut och valde S3. Ångrar mig inte en sekund :)
     
  14. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Citerar mig själv i ett äldre inlägg

    Vill bara tillägga att som sagt så har One X Tegra 3, de spel som stödjer det utklassar de som kör samma spel på en icke Tegra 3 enhet imo.
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 345
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, den kommer att ha en Exynos. Precis som föregångaren men med stöd för LTE. Den ska visst komma i olika versioner som klarar olika frekvenser (vilket blir operatörsspecifikt med andra ord).

    Sen är det ju 2GB i RAM vs 1 också.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Sant är att OneX har haft kvalitetsproblem i sina fabriker men häftigare lur får man leta efter.....:teeth:

    SGS3 är rena leksaken när Tegra3-chipet släpper loss sina krafter ;)

    Sen var timingen urusel men är ikapp nu eftersom senaste Nexus inkl Jelly maximerar kraften hos Tegra3-chipet !! Magic ;)
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Efter att jag har haft båda så måste jag säga att båda är grymma telefoner, den ena har något litet problem som den andra inte har. Dessa problem är dock något som kommer att lösa sig med en systemuppdatering. I dagsläget har jag en Galaxy S3 av den enkla anledningen att jag gillar den mer, jag försökte lära mig att tycka om HTC Sense, men jag lyckades inte riktigt och suget drog mig tillbaka till liknande TouchWiz (NatureUX).

    Jag tycker att leolulz inlägg som citerades är en bra slutsats, fast personligen så tycker jag att Galaxy S3 kameran presterar bättre i vissa lägen, så jag skulle vilja säga att det är lika där! Det viktigaste för mig är batteritiden som är mycket bättre på S3an än vad det var på One X.

    Du skulle alltså kunna gå på design och det system du tycker bäst om när du gör ditt val. Oavsett vilken enhet du väljer så kommer du att bli riktigt nöjd! One X är ju lite billigare idag också, så det är ju något som skulle kunna tala för den också :)
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Telias 3G-nät är skit och så även Halebops.
     
  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    är väl inget fel med telias 3g nät i storstäder? dom jag känner har inte direkt nåt att klaga på, annat är det när man drar ut från storstan då tappar man till slut 3g nätet..
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har du någon källa på det? Har nämligen sett olika uppgifter om den saken. Exynos stödjer som bekant inte LTE så i så fall måste de använda ett externt LTE-modem. Därför tror jag att de kör Qualcomm precis som i USA
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.