Fråga: Snabbare byte mellan 2G och 3G?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Hjulspinn, 27 sept 2012.

  1. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag bor precis i en skarv där det finns ytterst lite 3G (1/5 i signalstyrka) och ganska så bra 2G (4-5/5 i signalstyrka). Mobilen pendlar ganska härligt mellan 3G och 2G.

    Kan jag göra någon inställning (förutom att tvinga mobilen att endast köra på 2G) så att mobilen hellre väljer 2G när 3G har 1/5 i signalstyrka?
     
  2. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Finns det nått av alternativen i menyn *#*#4636#*#* som jag kan välja istället för WCDMA preferred? Jag vet inte vad dom andra alternativen gör?
     
  3. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    WCDMA Only. Då körer du bara på 3g
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om jag förstår dig rätt så vill du hellre ha GSM täckning än 3G? Alltså att telefonen ska välja 2G framför 3G?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo men grejen är den att jag har 0,5/5 i täckning på 3G, därav försvinner täckningen helt emellanåt.

    Jag vill att telefonen ska välja 2G när 3G har en lägsta signalnivå på säg 2/5.

    I min lägenhet så har jag följande signalstyrka:
    2G = 5/5
    3G = 0,5/5

    Vilket resulterar i att telefonen pendlar hej vilt mellan 2G & 3G. Jag vill alltså att telefonen ska välja 2G om 3G täckningen är sämre än säg till exempel 2/5. Nu väntar telefonen med att gå över till 2G när 3G försvinner helt. Vilket resulterar i tappade och missade samtal, samt kortare batteritid då telefonen söker efter nät hela tiden.

    Visst, jag kan ställa in den på endast 2G eller 3G men då måste jag ställa om den varje gång jag går in och ut, för att köra 2G och surfa på stan är ju inget alternativ. :P
     
  6. clbas

    clbas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Skulle det inte fungera med en widget som slår om till endast 2g? förstår du vill ha automatisk övergång. annars kanske en tagg som fixar det när du går in genom dörren som växlar åt dig. eller om du använder local appen så fixar den det med hjälp av gpsen.
    Bara några tipps inte den lösningen du är ute efter dock.
     
  7. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo men det finns inga appar/widgetar som klarar att byta mellan 2G/3G med endast en knapptryckning.

    Är det någon som vet om det kommer komma framöver i uppdateringarna att man kan med hjälp av en widget byta mellan 2G/3G smidigt utan att pilla i inställningarna?
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men brukar inte det funka aningens bättre om man då talar om för telefonen vilken nät den skall koncentrera sig på? MIn funkar då bättre om jag har den inställd på att enbart använda sig utav 3G?
     
  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Märkligt att man kan ha one click GPS med power toggles men inte one click 2g/3g :-( Detta har jag dock kunnat göra i CM, så om du har lust o roota :-)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  10. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jodå så kan man göra men det blir inte helt rätt.

    Tvingad 3G = dålig täckning hemma.
    Tvingad 2G = bra täckning hemma, dålig fart på datauppkopplingen när jag är utanför hemmet.

    Ett tag så höll jag på att byta emellan dessa när jag gick ut och kom hem, kan meddela att jag la ner det ganska fort.
     
  11. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det enda jag vill att telefonen skall göra är att inte behöva tappa 3G helt innan den väljer att gå över till 2G.