Fråga: Under 100mb free RAM

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Wiruz, 2 okt 2012.

  1. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej

    Är det inte så att Samsung galaxy s3 ska ha 1 gig i ram? på min verkar jag ha 768mb och ligger allt som oftast under 100mb ~ 80mb ledigt minne

    tycker det verkar skumt.Borde det inte vara mer marginal än så?
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    En del går åt som grafikminne.

    Om 100mb ledigt är mycket eller lite beror på om du menar ledigt eller ledigt + cachade processer.

    Har du problem med mobilen?
    Har du många aktiva services?
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag ligger på 300mb ledigt för tillfället, använt telefonen lite grann idag.

    Vad har du för apps etc? Många apps som vill synca och hålla på kan lägga sig cachad för att hålla dig uppdaterad hela tiden! Men om du inte upplever problem med att multitaska som gör det ju ingeting om du ligger på 80mb ledigt RAM. Minnet är ju där för att användas ;)
     
  4. Haawk

    Haawk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag ligger på runt 100 ledigt.
    Ibland kan den springa ner mot 30 och då får man redraws och att musiktjänster osv kan stoppa. Kort och gott att telefonen beter sig lite konstigt.
    Om omstart så klarar sig telefonen en vecka till eller så får du jaga det som snor RAM-minne.

    Att jaga busen som tar ram har jag inte orkat än då JB står på vänt och antagligen hanterar detta bättre.

    /H
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Fast android gillar att cacha appar och spel det betyder inte att det är nåt fel att man har inte mycket ram minne, märker sällan något behov att behöva frigöra minne har oftast runt 150mb ledigt och spela spel och annat är inget konstigt.
     
  6. Haawk

    Haawk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Som jag skrev inträffar det kända felet med att playback stoppar osv enbart när jag ligger lågt i ram. Får enbart redraws när RAM är maxat.
    Det betyder ju inte att det är fel på Android, mer att samsung missat att göra så att drawer-cashen inte ska kunna rensas..
     
  7. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Problemet är väl att vissa saker crashar ibland,Som när man spelar musik tex
    Började undra om det var ett konstruktionsfel då jag aldrig hade samma problem med min gamla Iphone 4.Menar har Samsung snålat på ram?.
    På denna lur kan jag som sagt få att crasha enbart genom att lyssna på musik och det verkar hänga ihop med ramminnet. Känns stabilt!

    Om nu OS har 766mb att leka med.Vad används resten av ramminnet till? Kernel I/O ? eller ingår det i OS?
     
    Last edited: 2 okt 2012
  8. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    S3 LTE har 2 gig RAM. :)

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Installerat många appar som gör saker i bakgrunden kanske?

    När det gäller stoppad musik så är det enda sättet jag känner till för att reda ut det att använda adb logcat från android sdkn för att kunna se varför musiken stoppas. Då kan man se om det är en krasch, högt minnestryck eller något annat som är orsaken.
     
  10. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    iOS är bättre gjort från grunden, det kan ingen förneka. Så mjukvaru mässigt fungerar det bättre ja.

    Nej de har inte snålat på RAM, vet inte om det finns på stock roms men på aosp romsen för s3 så finns/fanns det en memory leak, så RAM minnet bara fortsatte att fyllas utan att rensas. Ska tydligen vara löst i JB uppdateringen.

    Hur ska det hjälpa om den har memory leak och bara fortsätter att fylla minnet? :P
     
  11. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Får man krascher borde något vara fel då jag aldrig upplevt det (däremot redraws förut, vilket beror på att Samsung då inte skrivit in att launcher-cachen inte ska kunna rensas) och att inte ha mycket RAM fritt ska ju inte vara negativt i moderna system. Tvärtom så är ju tanken att man ska ha oanvänt RAM gammal och förlegad.