Windows8 samt Nokias framtid

Diskussion i 'Off Topic' startad av dannyh, 23 sept 2012.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Ok... "trollmat" från en av Nokias fd direktörer


    http://www.neowin.net/news/former-nokia-exec-microsoft-means-death-for-the-company

    Håller fullständigt med och det ska inte bli något mer ekosystem mer än de vi redan har !!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det började riktigt fint, men har nu börjat mynna ut i tjafs. Håll er till ämnet och använd rapporteringsfunktionen för inlägg ni bedömer som flamebait/trams.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    (Jo vad är det för tjafs att citera en av Nokias fd direktörer ?)

    Sen mitt huvudskäl till att jag inte kan se ett tredje ekosystem är MS i det närmaste totala dominans på desktopmarknaden.

    Om MS nu släpps in så riskerar vi samma utveckling som för en PC.

    Släpps de inte in så är MS-tiden bruten, helt säker ! (hög tid för det !!)

    Tyvärr ryker Nokia och det är synd.
     
  4. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag tycker det var fel av Nokia att satsa allt på ett kort. Vare sig Samsung, HTC eller nån annan har gjort det förutom Motorola. Går det inte uppför snart för WP så kommer Nokia att bränna igenom all cash och de ligger riktigt illa till. Men Microsoft kommer givetvis att klara sig. Jag håller inte alls med Neddie ang Google vs Microsoft.
     
  5. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Enig i att dom inte borde lagt ner meego tvärt och valt endast ms. Någon som för övrigt vet hur firefox kommande os är mot vad meego var?

    Men trots att några analytiker samt föredetta direktörer säger si, pekar samtidigt mkt annat på att de kan bli så.
     
    Last edited: 29 sept 2012
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tror fasen inte att det får plats ett till OS på marknaden just nu. IOS, Android och WP tar upp tillräckligt med plats så att ett helt nytt lanseras blir nog svårt.

    Jag hoppas dock innerligt att jag har fel! Fler OS = bättre utveckling.

    Jag tycker de gjorde helrätt att köra på WP än Meego men tycker också att de borde sparat på båda två och kört en modellserie på WP (som de gjort nu) och en annan med Meego. Det hade vart nåt!

    Tycker dock om att de inte bygger Android-telefoner utan satsar på en helt annan målgrupp. Kul att de vågar stå ut lite ifrån andra företag som HTC och Samsung. De tillverkar ju lite till allt och det är nog det som gör att det inte känns lika exklusivt med en sådan lur. Konstigt hur man fungerar...
     
  7. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Fördelen med att satsa på WP är att Microsoft har rejäla finansiella muskler. Meego var kompetent, men bättre än WP? Skulle Meego ha satt Nokia i en bättre position? Väldigt tveksamt. Intresset för Meego var ljummet och Nokia skulle då ha suttit med det svagaste av fyra systen.

    Hade Android varit bättre? Även det är tveksamt. Samsung käkar upp all vinst och lämnar HTC, LG, m.fl. i sticket.

    Nej, lieringen med Microsoft är i grund och botten rätt väg att gå för Nokia. Det var det minst dåliga alternativet. Nokia har dock fler problem än bara smartphones. Ingen trodde väl på allvar att något som byggts upp över ett årtioende skulle lösas med en ny produktserie om fyra mobiltelefoner?
     
  8. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har en lumia 800 nu, love it . Klämde på lumia 900 och jäklar vad stor den kändes(jämfört med min s3) och 920 blir ännu större.

    iphone 5?
     
  9. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag hängde aldrig med i svängarna när det begav sig med meego. Systemet fick ju mkt god kritik. Men jag läste i efterhand att det främst var bland entusiasterna.
    Nåväl, må gudarna le åt Nokia och deras uppryckning.
     
  10. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Älskar min lumias byggkvalite och design, tyvärr är jag skit trött på WP.. känns som att jag inte kan röra mig i WP. Men vi får se vad W8 gör med WP, kanske blir värsta hiten!

    Men även jag hoppas på fler OS, de sätter press på varandra och utvecklingen går framåt. Monopol är bara negativt för oss kunsumenter.
     
  11. Azylum

    Azylum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker något synd om Nokia, de har alltid haft byggkvalité i sina mobiltelefoner. Tror ni att de skulle lyckas bättre ifall de hade gått över till exempelvis Android?
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Svårt att svara på. Då hade dom ju som nykomling fått börja kämpa mot dom stora androiddrakarna med ett operativ dom är totalt nybörjare på, vetefan om dom skulle kunna hämta så mycket där.

    Nu har ju Microsoft pumpat in pengar och Nokia satsar stenhårt på WP. Ok, de stora drakarna har hållit på ännu längre än Nokia även där men wp är nytt och litet och den som nu utmärker sig i detta läge nära det är tänkt att wp ska slå och bli nåt är ju Nokia.

    Teorier men va vet jag som för övrigt vacklar mellan en framtid med endera wp8 eller Android. Kör nu wp7mobil samt Androidplatta men har även avverkat 3 androidmobiler innan.

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  13. Tangz

    Tangz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4
    Telefon 2:
    Apple iPhone 4S
    Platta:
    Nokia LUMIA 2520
    Om Nokia tillverkar en surfplatta som kör Windows 8, då blir det garanterat ett köp. :)
     
  14. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Men folk köper Nokia oavsett OS också, Nokia har ju funnits såpass länge och med tanke på 3310 och många telefoner efter i det ledet så är livslängd och kvalitet något jag associerar med Nokia. Nokia har tyvärr inte varit ett alternativ för mig fram tills nu när W8 är påväg ut. Många andra hade säkerligen hoppat på Nokia om Android hade funnits på dessa. Nokia håller ju sig till mindre upplagor också en budget, en mellan och en värsting.(och det kommer ingen ny serie 3 veckor senare) Detta innebär ju då att uppdateringar kan rassla in snabbare till dessa telefoner.
     
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Du kan ha rätt men man ska tänka på att det idag bara är Samsung som har vinstsiffror som pekar uppåt av androidtillverkarna.

    Nokia har skaffat sig en särställning bland wptillverkarna och nu hänger det bara på om wp flippar eller floppar.

    Själv så valde jag min Lumia enbart på grund av wp och är nöjd. Har dock inte bestämt mig om nästa lur blir en wp eller Android.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  16. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag har i grunden inget emot samsung. Hade en s2 som frun !ärvde. Bästa telefon jag haft. Men detta att dom sopar hem allting och lämnar väl lite kvar till övriga tycker jag är synd. Enbart det faktumet får mig att titta efter annat. Eftersom jag i tillägg aldrig skulle köpa äpplets telefon så blir det nokia. Om inte annat för att testa något nytt. Varit så mkt tyckande kring w8 och wp8 att det måste testas.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag känner mig så sliten mellan alla system (förutom iOS).

    Har gått igenom ett par telefoner inom ett och ett halvt år nu i min jakt på det "perfekta" systemet. Innan dess var jag en bestämd dumbphone ägare som "inte behövde något annat".

    Desire Z -> Xperia Play -> Lumia 800 -> Nokia N9 -> Galaxy Nexus

    Jag vill ha en egen blanding av alltihop! WP's flyt och enkelhet och snygghet, Androids möjligheter samt MeGoos svepande upplägg av systemet.

    Använder primärt Galaxy Nexus nu och jag är nöjdare än vad jag trodde jag skulle vara tack vare Paranoid Android. Pga emulatorer så är jag mer eller mindre tvungen att hålla mig till Android just nu men jag är som sagt så nöjd med min Nexus så jag skulle inte vilja byta i dagsläget. Faktiskt inte ens till WP8. Vilket förvånar mig själv litegrann.

    Min Lumia 800 gav jag till tjejen då hon fullkomligt älskar den. Det vart frid när hon fick den. Min Nokia N9 kommer jag aldrig någonsin att göra mig av med. Det är en bit av historia. Så skönt OS så det finns inte. Men inser att det förmodligen inte hade kunnat rädda Nokia. Lite mer utav en entusiast telefon på sätt och vis även om många skulle gilla det säkerligen.

    Jag tycker Nokia gör rätt som satsar på WP helt och hållet. Med Android hade de blivit en i gänget och slagits mot Samsung. Jag hoppas verkligen att de kommer att lyckas så småningom. Det känns verkligen som Nokias överlevnad hänger på om det går bra nu när WP8 kommer eller inte. Säljer inte 920 då känns det kört på något sätt.

    Tyvärr kommer jag själv inte att bidra till den vinsten. Det får i så fall blir när och om det kommer grymma emulatorer till WP men jag ser inte det hända inom en snar framtid. Men det är ett fantastiskt system som "bara funkar". Men det känns som att folk generellt motarbetar det av någon anledning. Som att många vill att Nokia ska misslyckas och jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån. Men Nokia har mycket hat mot sig. Har varit med om ett flertal fejan diskussioner t.ex. där folk som inte ens är insatta har en negativ inställning. Det hjälper inte Nokia. Titta bara på vårat troll plun här på Swedroid. Finns många som är kroniskt sådana.

    Nåväl vart lite random rabblings här men vad gör man när man har feber och inte kan sova...
     
  18. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Bidra till en diskussion på swedroid är väl förvaltad sjukdom.
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om man inte gör det konstruktivt. Då botar man sjukdomen.
     
  20. Azylum

    Azylum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jo det ligger nog något i det du säger. Hoppas Nokia blir kvar bara. Har alltid gillat Nokia <3:innocent: