Spam som sms!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ior, 30 sept 2012.

  1. cyklaren

    cyklaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså. Jag är spåndum. Min enda ursäkt är att jag gör extremt konstiga saker när jag har lågt socker, diabetes.
    Jag tryckte alltså på det jävla sms:et o skrev in uppgifterna de bad om.

    Vad gör jag nu?
    Fick 2 meddelanden till min mail, raderade. Har ett virusskyddsprogram på telefonen.
     
  2. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har hört genom min syster (som är 15-ish) att många av hennes bekanta följer länken, skriver in koden, registrerar sig, svarar på SMS:et och ber om support osv i tron att de verkligen vunnit något o_O.

    Om någon har yngre omkring sig kan det vara en bra idé att informera dem om vad detta är för SMS så att de vet i förväg hur de ska hantera det hela.
     
  3. riiiichard

    riiiichard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Min 80åriga farmor med en antik mobil fick detta meddelandet igår med, undrar vart dem får reda på alla mobilnummer.
     
  4. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Länken funkar inte.

    Tror inte att du varken kan eller behöver göra något mer än att blockera adressen som mailen kom från. Virusskydd på datorn/telefon borde väl kunna ta hand om eventuella virus.
    Jag svarade ju på ett av smsen jag fick. Det kom på natten när jag precis hade lyckats somna så jag skickade iväg ett "Fuck off and die" av ren ilska. Har inte fått något svar och inte heller någon saftig räkning, så det är något inget att bry sig om.

    Det är det väl få som vet. På sin Facebook-sida har Polisen varnat för detta spam och enligt kommentarerna så är det måååånga som har fått det, både iPhone, android och dumphone-användare. Gissningen är väl att det är en autospammare som skickar till slumpvis utvalda nummer. Men syftet är okänt.
     
    Last edited: 4 okt 2012
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är säkert Anonymous som behöver kapa smartphones till sitt botnet för att kunna använda i DDOS-attacker.

    (nej, detta är inget som jag vet, det är bara en gissning, kanske är det inte Anonymous, men sannolikt är det någon som bygger upp ett botnet)

    Varje gång som det utförs en DDOS-attack, varje gång det skickas ut spam, så finns det en massa ovetande användare där ute som inte har en aning om att just deras dator utnyttjas för att göra det smutsgöra som boven inte vill använda sin egen dator till.

    m v h Henrik
     
  6. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
  7. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Njae...? Anonymous brukar väl inte ge sig på privatpersoner? Låter ganska olikt Anonymous tycker jag, deras filosofi är ju "Jag kanske inte delar din åsikt, men jag kommer att slåss för din rätt att ha den" (något som jag faktiskt håller med om). Spam är väl inte heller deras metod.
     
  8. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Funkar det med Norton 360 också?
     
  9. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har fått 2 st från två olika sändare de senaste dygnet.
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nej, men de behöver verktyg för att kunna ge sig på sina mål. Deras vapen är DDOS, som till skillnad från simplare DOS-attacker behöver stora mängder datorer i ett botnet att skicka sina attacker från. I en DDOS attack är varje angrepp i sig inget annat än en helt normal uppkoppling, det som gör attacken destruktiv är den stora mängden datorer som samtidigt gör vanliga uppkopplingar. Ju fler datorer desto effektivare attack. Jag tror inte att Anonymous nöjer sig med att bara skicka från sina egna datorer.

    Nej, jag menade inte att Anonymous skickar spam, jag menade bara att även spammare har nytta av botnet bestående av kapade datorer.

    m v h Henrik
     
  11. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Syftet med den här sortens spam som inte direkt säljer något men där man ändå vill att mottagaren aktivt ska göra något är helt enkelt att kontrollera om det finns en mottagare.

    De skickar ett harmlöst spam till en serie av telefonnummer där de inte vet om det finns en ägare av numret. I spammet ber man folk svara på sms:et eller registrera sig på en sajt (t.ex. för att vinna nått skit). Och sedan kan de antingen sälja vidare alla "aktiva" nummer till andra spammare eller själva börja bearbeta alla kontrollerade telefonnummer.

    Telefonlistor kan ju i stort sett vem som helst ta fram men listor på aktiva nummer där man vet att det finns en riktig mottagare är guld värt.
     
    Kristy och Ior gillar detta.
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Och sedan då?
     
  13. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, då vet säljare och/eller spammare att numret är aktivt och kan börja bearbeta det ;)
     
  14. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Med ännu fler "erbjudanden" då, får man anta :ehm:
     
  15. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nu vet jag inte särskilt mycket om det här, men borde det inte räcka med att de får en leveransrapport för ett skickat SMS, så vet de att numret åtminstone är aktivt?

    I övrigt mycket tråkigt att även mobiltelefoner ska drabbas av sådant här. Finns det några SMS-klienter med rudimentära spamfilter?
     
  16. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått något sms på ett tag, jag fick två sms i förra veckan. Så förhoppningsvis slipper jag få fler...

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
     
  17. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Skulle just slänga några gamla räkningar och såg på min förrförra mobilräkning att jag hade skickat sms till ett utländskt abonnemang. Hajade till lite extra eftersom jag inte har smsat till någon i utlandet, vad jag vet iaf. Men sedan kom jag på att det var ju när jag hade svarat "Fuck off and die" till spam-numret... Onödigt eftersom det kostade sju spänn att skicka det smset. Är ju ingen stor summa men ändå :/
     
  18. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Bra att veta, tack! Kan informera vissa av mina bekanta som också SMS:at att mobilräkningen kan bli aningen dyrare den här månaden. De skickade nämligen inte bara ett SMS...
     
  19. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Aj då :ehm: Men det var sju kronor iaf.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Fick nyss ett sms från ett 070-nummer med texten Vi har ett paket till dig, planera leverans: Startseite - die Pause Kochstudio & Mietküche in Wien - DiePause och lite koder.

    Känns som spam men det underliga är att numret enligt Eniro tillhör en 69-årig man i Solna, efternamnet låter kinesiskt så man undrar ju...

    Jag tänker definitivt inte klicka på länken...