Problem: Trött på den låga högtalaren!!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Concorde11, 15 sept 2012.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag kör med lurar men tycker att ljudet är dåligt och för lågt iaf..de tär lixom ingen kropp i ljudet alls och jag kör inte med lurar för 30 kr på biltema heller så kan man räkna bort det ;) högtalaren är inte bra om det inte är knäpptyst runtomkring. Försökte köra lite broken sword tidigare idag men det är mer eller mindre omöjligt att följa dialogen pga det dåliga ljudet.

    Nya nexus eller lumia 920 får s till att komma snarast så man kan dumpa det här skräpet per omgående ;)
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skräp är det verkligen inte! Visst ljudet är dåligt jämfört med många andra. Men för övrigt är det den finaste Androiden jag har klämt på.

    Tapatalked
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om man bortser från kameran ;-) Men bättre än i Lumia 800 i alla fall hehe.

    Tapatalked
     
  4. Largeman

    Largeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Då vill jag påstå att det är fel på antingen din hörsel, din telefon eller dina lurar.

    Jag har som mest volymen på fyra-fem klick ner från max, annars blir det för högt. Just nu har jag ett Samsungheadset för ~300 kr.

    Jag är en stor användare av hörlurar av olika slag och prisklasser och kopplar in de mot alla möjliga olika källor. Självklart är inte telefonen lika bra som ett högklassigt hörlurssteg, konstigt vore annars, men jämfört med andra bärbara ljudkällor kan jag inte påstå att det är märkbart sämre ljud.

    Edit: Det kanske såklart även bero på att kvaliten på materialet, dvs mp3: or eller vad du nu lyssnar på, inte är på topp.
    Jag kan råka ut för dålig volym vid lyssnande på podcasts, men då är det beroende på att den levereras i allt för dålig kvalite.
     
    Last edited: 3 okt 2012
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja att det är fel på just telefonen är ju typ det vi konstaterat ett tag nu ;)
     
  6. Largeman

    Largeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nej, du med flera försöker konstatera att det är fel på telefonmodellen, jag påstår att det är fel på din/era specifikatelefoner.

    Jag har haft två Galaxy Nexus. Båda har varit bra.
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Bra är en sak, det funkar att lyssna med hörlurar högtalaren är dock värdelös.
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    skräp ljudmässigt såklart resten är fantastiskt... lite sunkig kamera med men det spelar mindre roll.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Haha ja som sagt är man van vid Lumia kamera så är denna "bra". Jämfört med Nokia N9 så är det total misär dock. Använder dock alltid hörlurar för musiklyssnande och det låter OK om man EQ'ar lite.

    Tapatalked
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ljudet saknar en del av det där "djupet" som jag vet min N9 hade i jämförelse. Men med DSPmanager så finns det nån "dynamic range compression" i 3 nivåer som lyckas ge lite mer djup i ljudet. Tydligen är det nåt som höjer vissa bakgrundsljud för bullriga miljöer etc... upplever att det ger tillbaka lite av djupet i ljudet. Inte optimalt med "effekter" men vafan ska man göra.

    Tapatalked
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag kör med Audio Technical M50 och jag kan inte ens vara nära full styrka (Google Music) med lite flac. Alldeles för högt om jag ska vrida upp volymen till max. Och mina kostade inte heller 30kr på biltema. Men definitivt dina lurar eller vajsing på din telefon. Ett tredje alternativ kan iofs vara att du har nedsatt hörsel (20/20 senast jag kollade)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hörseln är kollad och har full speta så det är nog inte problemet i detta fallet ;)
    jag tycker det är samma problem på min nexus, min fars nexus och 3 av min akollego på jobbet. och återigen pratar vi högtalare som topic anger och inte hörlurarna. med hörlurar funkar det där är bara ljudet dåligt.."dåligt" är väl oxå ledordet.. jämför man med tex första galaxy s är ljudet helt horribelt dåligt men jämför man över de flesta är det säkert hyfsat.

    högtalaren återigen är värdelös.
     
  13. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Jag ändrade ringsignal, gjorde susen. Sen så installerade jag Volume+ också - funkar perfekt. (Glöm inte att sätta mobilen på ljudlöst under möten ;) )
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Volume+ funkar inte på jellybean tyvärr

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nu handlar ju denna tråd om volymen på Nexus men fan det är ju inte bara det som är illa alltså med ljudet. Varje gång jag tänker använda min Nexus till vardags så behöver jag bara jämföra ljudet i hörlurarna mellan min Nokia N9 och min Nexus. Då stannar Nexus hemma alla dagar i veckan! Fan vilken jävla skillnad på djup och karraktär på ljudet. Ingen EQ i världen kan rädda det dåliga ljudet som Nexus levererar :(
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    gnexus har ju ett riktigt ruttet ljudchip så... dom borde tagit det som satt i galaxy s 1 det är det bästa jag har hört hittils iaf. på android...
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dum grej att snåla på. Men skillnaden är så påtaglig så det blir svårt att ignorera. Burkigt och platt låter det i jämförelse. Än mer påtagligt när man lyssnat en massa med en annan lur ett tag. Kommer man tillbaka till Nexuses då jävlar märker man det. Tråkigt som fan på en så annars fin telefon. Öppna upp skiten och byta själv ;D

    N9 har ingen EQ att använda men ändock så är ljudet bra mycket bättre på alla sätt och vis hur mycket man än EQ'ar Nexus. Ska tydligen ligga i klass med iPhone 4 när det gäller ljud men en sådan har jag aldrig provat.
     
    Last edited: 28 okt 2012
  18. pet2001

    pet2001 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har också N9 (om någon skulle spela in en 'Shit N9 Fanatics Say' skulle jag nog passa perfekt). N9 ans fysiska högtalare är nog bara snäppet bättre än galaxy nexusens men så fort man användet 3.5mm uttaget så har N9:an riktig bra ljud. Inga EQTjafs och liknande behövs. Jag tror att galaxy nexus har minst 3 svaga punkter.
    1. högtalaren är riktad bakåt och inte nedåt och har liten spridning av ljudet vilket gör att ljudet dämpas i t.ex. fickor.
    2. medelmåttig digital/analogomvandlare / förstärkare
    3. begränsning i os för maxvolym

    Det är nog bara punkt 3 som google kan åtgärda.
    Punkt 1. Kan man kanske åtgärda genom att göra en slits nedåt i t.ex. ett hardcase.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vet inte vad det är med Nexusens yttre högtalare riktigt men kanske har med riktningen att göra som du säger. Ljudet försvinner ganska lätt om man lägger den någonstans som inte är en hård yta som reflekterar ljud. Tycker ljudet har en tendens att märkligt nog försvinna i tomma luften ibland på något vänster. Det gäller att hitta ljud som skär igenom det mesta så funkar det.

    Som du sa så är N9'ans extrerna högtalare heller ingen höjdare även om den är bättre. Det är när man pluggar in 3,5mm jacket som du sa som den utmärker sig. Nexus utan EQ låter totalt skit typ och N9 utan EQ (vilket inte ens behövs) raka motsatsen.
     
  20. pet2001

    pet2001 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo jag gillar allt med N9 (kanske lite för mycket) förutom 3g buggen som vi diskuterat på meegosweden.
    Kanske det skulle ha hjälpt om samsung släppt ut ljudet både ur högtalarhålen samt haft en 'fysisk'kanal till 3.5mm uttaget så kanske ljudet kom ut nedåt när man inte har hörlurskontakten i. Men det var säkert någonting ivägen.