Holo Wikipedia - Wikipedia for ICS och uppåt

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swesnow, 4 okt 2012.

  1. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Holo Wikipedia

    [​IMG]

    Jag är relativt ny inom android-utveckling men har under sommaren utvecklat en app som heter "Holo Wikipedia". Det är en wikipediaklient som följer Holo-gränssnittet vilket lär uppskattas här på Swedroid ;p http://play.google.com/store/apps/details?id=com.simon.wikiics

    Appen har svenskt språkstöd, är fullt tabletanpassad, stödjer bokmärken och har teman. Jag har arbetat på appen i ett par månader och den uppdateras aktivt :) Appen kräver Android 4.0 och är gratis så det är bara att testa.

    Buggen som orsakade appen att krasha på Ice Cream Sandwich är nu bekräftat fixad, kika efter en uppdatering på Play Store

    Skriv gärna i tråden om ni tycker att det finns något som kan förbättras eller om ni har några problem.
     
    Last edited: 10 okt 2012
    miloudot, drinkluder och bernard gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ser bra ut! Jag har saknat ett snygg Wikipedia-app. Jag har bara provat lite snabbt hittills men har hittat en bugg och har några förslag:

    1. Kollade på den här artikeln (fast mobilversionen): http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor_series. Efter att ha tryckt på "Definition" och roterat telefonen till landskapsläge dyker tangentbordet upp ifall man vill söka. Går det att göra så att tangentbordet inte öppnas automatiskt?

    2. När jag stängde tangentbordet fick jag Force close? Kanske för att jag inte skrev något i sökfältet?

    3. Skulle det gå att spara artiklar för läsning offline? Det går att bokmärka, vilket jag gillar, men jag skulle även vilja ha möjligheten att spara sidor för offlineläsning.

    4. Skulle det gå att invertera färgerna i artikeln, d.v.s. svart bakgrund och vit text? Skulle underlätta vid läsning när det är mörkt i omgivningen :) Eller om man har en holobakgrund och vit text. Det skulle ju passa appens tema ännu bättre!

    5. Den officiella Wikipedia-appen dyker ju upp i Googles sökwidget och om man trycker på en Wikipedia-länk i webbläsaren så öppnas Wikipedia-appen. Skulle det gå att göra så att din app funkar på samma sätt?

    Men det ser mycket lovande ut! Jag ska fortsätta följa utvecklingen med spänning!
     
  3. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för feedback!

    Gällande 1 och 2 så testade jag att göra samma sak på min nexus men ingenting speciellt hände. Jag testade att dismissa keyboardet när det inte fanns någon text och jag fick ingen force close. Skicka en felrapport om det händer igen så att jag kan fixa det ;p

    3:an är helt klart möjlig, jag ska försöka göra den om jag har tid någon dag. Tack för tipset!

    4:an har jag försökt med men inte lyckats, jag kommer att fortsätta försöka så vi får se hur det går.

    5:an arbetar jag faktiskt redan med och om inget går grovt fel så borde jag ha det fixat inom en vecka.

    UPDATE: Man kan nu öppna vilken wikipediasida som helst som man hittar via chrome eller någon annan browser, jag kommer att släppa uppdateringen imorgon.

    Tack så mycket för den positiva feedbacken!
     
    Last edited: 4 okt 2012
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Fantastiskt!

    Det kanske är något med min rom då... :) Jag ska prova att cleara data och installera om och se om det löser problemet.

    Tips på 4:an som kanske hjälper: visst är alla Googles appar open source? Standardwebbläsaren i JB, kanske också ICS, stödjer ju färginvertering. Du kanske kan få några idéer från koden? :)
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag blev sugen här för de såg så snyggt ut i dina skärmdumpar men för mig så fcar appen vid start.. Jag hann se en Tip. Fc, starta igen hann se wikistart..fc... Starta igen provar klicka på knapparna direkt inget svarar... Fc

    Sgs3 4.0.4 här med nova launcher. Jag valde att skicka en rapport. Hoppas du får hjälp av det.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tjena!

    Kraschar för mig med direkt efter jag öppnat appen, skickade därav in ett par rapporter. Hoppas det hjälper! (SGS3 4.0.4)
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Fräsig app! :) Jag skulle dock gärna vilja se en mer stilren ikon, samt att baren (Action bar kanske det heter om jag inte minns fel?) känns lite kluttrad, man kanske kan göra den stilrenare med färre ikoner och baka in mer i menyn?
     
  8. Androidas

    Androidas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Snygg app, kan bli riktigt grym.
    Jag får inte dark theme att fungera.
    Sen håller jag med ovanstående om att actionbar inte behöver innehålla allt den nu gör. För min del så kan "copy url" vara en undermeny men det är ingen dealbreaker.
    Något som är en dealbreaker för mig, vilket gör att jag använder wikidroid är att man kan swappa mellan två förvalda språk.
    Kan vara skönt för ibland vill man ju läsa en artikel på svenska och på engelska.

    Men jag tror att du har en grym app här.
    Snyggt.

    Sent from my GT-I9300
     
  9. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för att ni skickade in rapporter, det verkade vara ett problem med att ICS inte har samma NFC-stöd som JB men jag avaktiverade det för ICS. En ny uppdatering har submittats och den lär vara ute om ett par timmar.
     
  10. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    För mig med så blev det fc när jag startade appen
    skickat in rapport på det

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 5 okt 2012
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Skickade in rapporten för FC när jag lägger telefonen i landskapsläge.

    Skönt att din app startar när jag öppnar en Wikipedia-länk :) dock dyker den inte upp i Googles sökwidget, men det har du säkert koll på

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  12. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tog ner den senaste men den kraschar ändå på en gång :neutral: Skickade rapport.
     
  13. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Uppdaterade igen för en halvtimma sedan. Har helt disablat NFC tills vidare så det borde förhoppningsvis vara den sista.
     
  14. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för rapporten, visade sig vara en android-bug. Jag har fixat en workaround och uppdateringen borde vara ute relativt snart. Googles sökwidget är med på TODO-listan just nu ;p
     
  15. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för feedback! Vad är det som inte fungerar med dark theme? Det är inte meningen att bakgrunden ska bli svart utan det är bara action baren som ska påverkas. Jag ska försöka rensa lite i action baren så att det blir en mindre sak. Att swappa mellan språk är helt klart coolt, jag ska kika på att försöka implementera det.
     
  16. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag testade att ta bort refresh men det blev inte snyggt alls. Det såg ännu fulare när search ikonen försvann som man ser på screenshotet nedan. Gällande ikonen så ska jag nog fråga min designer om han kan göra en ny, du har rätt i att stilrenheten fattas.

    [​IMG]
     
  17. Androidas

    Androidas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, då är jag med. Trodde att det skulle vara svart bakgrund, typ inverted gapps.
    Men actionbaren fungerar fint.
    Ska bli kul att följa detta.

    Sent from my GT-I9300
     
  18. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Verkar krascha det till trots... Detta funkar verkligen inte för mig :cry:
     
  19. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Kommer att följa tråden då jag också saknar en riktigt bra och snygg wikiapp. Precis som en annan skrev ovan så är möjligheten att snabbt kunna byta språk helt avgörande för mig. Det händer ofta man vill läsa både den svenska och engelska versionen av artikeln.
     
  20. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    +1 på svart bakgrund med vit text. Bra för batteriet :)

    tptlk