Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 jun 2012.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Testade att slå av fast dormancy i mim S2a (går göra utan root i den) men det blev ingen skillnad. Hur eller hur vill man ha detta. Det är bara det att operatörerna mästerskap aktivera det!

    Har en fråga angående laddare. Är derby dåligt för batteriet att laddas med en svagare laddare än den som följer med? I soffan har jag en gammal laddare till SE MW600 BT-headset som jag brukar använda till S3an.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  2. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har stängt av det nu och hoppas det ger en stor förbättring!

    Det är ju bara igång i 2 sekunder, påverkar det verkligen batteriet märkbart?

    Jag läste att Telenor har Fast Dormancy aktiverat, borde det inte vara bättre att ha det på då? Anyway, jag testar utan och ser vad som händer.

    De är aktiverade, men jag får fortfarande inga rapporter, någon som vet varför?

    Jag återkommer med lite nya mätningar senare!
     
  3. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Kolla på hur många gånger Google backup har väckt luren, 394 gånger

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Intressant att du stängt av Fast Dormancy men fortfarande har secril_fd-interface...

    Som jag nämnde ovan. Stängde av det i min S2a men gjorde ingen skillnad...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Den är inte av då det syns i loggen, man får ibland slå av, gå ur, slå på/av igen och starta om och gå in i appen och kolla så den är av

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Låter ovärt.

    Min S3 drog 0-1% inatt på 8 h ur laddaren med mobildata (ej Wifi).
    Hade bara några minuter FD-wakelocks totalt.
    Möjligt att de kommer i större mängder direkt efter att man släckt skärmen, och därför märks mer dagtid.
    Men verkar som sagt inte vara någon jätteslukare av batteri ändå.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  8. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Har inte kollat så noga, men det har bara varit dagar utan dator son jag behövt ladda s3an innan jag gått o lagt mig. Så åtminstone 14 timmar brukar den normalt klara. Mest surf, pdfer och rss-flöden. Märkte att spel som final fantasy åt rejält med batteri.
     
  9. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hmm, jag trodde jag fått ordning på det där med batteriet. Sedan började den dra mycket igen, tyckte jag. Blev lite besviken. Nu har jag dock, precis som difference börjat misstänka min dir-655 eller t o m wifi i största allmänhet. När jag var bortrest en helg tyckte jag batteritiden var kanon (låg på runt ett dygn med en hel del pill och skärmtid på 4 timmar något). Då hade jag wifi påslaget, men jag var aldrig uppkopplat på något nät. Det var när jag kom hem som det började kännas som att batteritiden var kass igen. Jag provade att stänga av wifi helt. Använde visserligen inte telefonen mycket idag, men förut fick jag inte dessa siffror ens med skärmen helt avstängd hela tiden. Efter 11h så har jag 80% kvar. Detta med ca 25 min gps-nav och lite diverse + 3-4 samtal på några minuter styck. Helt klart ok. Då har jag sync på mitt huvudsakliga mailkonto varje timma. I övrigt syncar jag inte kontakter i whatsapp, facebook osv. GPS påslaget hela tiden, men jag har slagit på så den kan använda masterna för triangulering. Det verkar som att det krävs betydligt mindre batteri för detta, då ingen högre precision krävs. Geotagging verkar inte ens funka med det avslaget, såvida man inte står ute och har klockren gps-signal på studs. Inomhus maler den bara på och söker och söker medans kameraappen är aktiv. Dessutom upptäckte jag att gpsen flippar ur pga vissa appar som egentligen bara vill ha en ungefärlig position. Detta drog så klart massvis av batteri (gpsen söker med någon sekunds mellanrum och flera gånger så slutade det inte även fast jag dödade alla appar. Fick reboota telefonen).

    När jag jämför min i4 och min g3'a så känns det lite knasigt. GPS och wifi verkar dra hutlöst med batteri på s3'an. Det verkar lite konstigt. Att skärmen, som är större och har en annan teknik, drar mer, kan jag förstå. Men gps och wifi borde väl inte vara någon större skillnad? Signalen är inte bättre så att jag känner av det åtminstone. Det kanske har mer med hur man skriver appar och vilka begränsningar man har i operativsystemet som gör att det äter mer på en androidlur? Helt klart har jag märkt att många appar är gratis på android, med reklam och ofta med någon slags platsbestämning (lokal reklam?). Nåja, jag känner mig väldigt nöjd nu, men visst är det lite surt om man skall behöva ha wifit avstängt hela tiden förutom då man vet att man skall göra grejjer som kräver bandbredd. Har inte idats köpa någon ny router, men jag funderar på att plocka in en TP-Link jag har bara för att testa ifall det är någon skillnad. Än hur man vänder och vrider så borde det väl dra mindre batteri med en wifiuppkoppling då man skall skyffla större mängder information. Jag kan dock inte se något som sticker ut vad gäller batteriförbrukning, som jag kan koppla till wifit om jag kikar i BBS.
     
    Last edited: 8 okt 2012
  10. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Varför drar inte batteriet ii4'an ur snabbt på samma nät? Upplever det inte som att det drar något mer än då jag inte är uppkopplad på mitt nätverk.
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Min dir-655 drog massor kräm ur min S3. Både i stand by och under användning.
    Hade mängder av tid för wlan_rx_wake men när jag skaffade en Asus N56U försvann de i stort sett helt.
    Obs. Även andra telefoner hade samma problem!
    Verkar vanligt. Har samma på jobbet och hos polare (de flesta har dlinks).

    Wifi drar nog oavsett mer än 3g under standby. Om inte 3Gtäckningen är usel. Då är wlan bättre (om det inte väcker telefonen så som min dlink gjorde).
    När man använder telefonen gör det ingen större skillnad skulle jag tro.


    Detta verkar kunna gå att motverka med vissa nya custom roms. Sen kan det vara så att S3 är känsligare (eller att dess teknik gör att detta framkommer) vilket kan förklara att din router inte har samma effekt på din iphone.

    Jag bytte iaf router och är sjukt nöjd.

    Du kan ju ställa in att Wifi somnar när telefonen är standby. Men det verkar som att Wifi inte somnar förrän efter en halvtimma. Går att ställa ner med custom roms tydligen.

    Du kan säkert använda appen Tasker för att störiga av Wifi så fort skärmen släcks. Jag kan testa om det går. Återkommer!

    Men jag skulle testa med annan router.
    Tror inte vanliga användare märker detta. För jag hade som sagt samma problem även med min desire, sensation och S2a när jag körde min dlink. Och även hos polare och på jobbet...

    Edit: Med Tasker går det att ställa in så att Wifi stängs av när skärmen släcks.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 8 okt 2012
  12. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Felpost
     
  13. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Wifi sleep policyn är på 15min och kan enkelt ställas in till vad man vill om man har root

    Säg till om ni vill ändra det
    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag älskar att den i princip inte drar något alls under natten. På flygplansläge drar den 0 % (visat, men självklart inte noll, men mindre än en procent) på 10 timmar.

    I övrigt så laddar jag S3:an var tredje dag ungefär. Skärmen brukar ha varit tänd ca 4 timmar när jag laddar, då står den på 15-20 %.

    Till skillnad på min Desire som inte gick att använda som väckarklocka om man inte hade nätadaptern i då den drog 20 % på flygplansläge under natten.
     
  15. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    idag har det varit galet.. haft wifi på hela dagen och skärmen på 30 minuter har nu 66 kvar.. inga insane wakelocks..
     
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Vafan, har du fortfarande problem

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Inga långdragna wlan_rx_wake under kernel wakelocks?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  18. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    S-Droid: Det vore faktiskt intressant! Jag har fimpat wifi helt här hemma nu faktiskt. Tycker den drar mycket även då jag kopplar upp mot min TP-Link.

    Jag har inte heller uppmärksammat några tunga wakelocks vad gäller wifi. Jag har bara konstaterat att 'fimpar jag wifi får jag ut åtminstone ett dygn med sparsam användning och lätt en arbetsdag med rätt intensiv'.
     
  19. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Vill du ändra wifi sleep policyn till kortare intervall?
     
  20. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Alltså wifi och jelly bean syncar inte alls. Hoppas det är fixat tills de släpper den officiellt. Med ics kunde jag ha igång wifi hela tiden och den drog nästan inget batteri alls i standby.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2