Diskussion: Första intryck

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Suuugen, 1 okt 2012.

  1. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Min tekniska engelska är inte den bästa, menar dom att Note2 skärmen ser skarpare ut och orsaken till det ?
     
  2. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    enkelt sammanfattat : Pentile matrix på note ett ger 2/3 skärpa av vad den nya matrixen ger.
    därför är skärmen på Note2 mer skarp.
    svårt översätta blev inte helt rätt där.. men ungefär så menar dom.

    jag upplever dock att dom drar rätt lika.. mer van att se på min gamla note.. så jag upplever också den som bättre.. tror det är mer vana dock.
     
    fluppen gillar detta.
  3. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag reagerade precis som du när jag startade upp Noten första gången. Första intrycket var helt klart att skärmen kändes "sämre" än ettan, typ som om man kör för låg upplösning på en datorskärm. Har börjat vänja mig nu men stör mig fortfarande på den upplevda oskärpan (typ att man måste fokusera väldigt hårt på skärmen för att den ska bli skarp, men det lyckas inte riktigt). Verkar finnas fler som upplever samma sak om man läser på XDA, men det kan kanske bero på flera saker (såsom lägre ppi, vana vid första skärmen, annan typ av belysning i panelen) eftersom tekniken tydligen ska vara bättre. Har bara haft luren ett halvt dygn så jag får se om det blir en dealbreaker eller inte. Det är hursomhelst skumt och jag har aldrig haft detta problem med någon mobil tidigare. I övrigt är den ju hur grym som helst så det vore synd att behöva byta.
     
    Last edited: 10 okt 2012
  4. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag känner exakt precis så som du säger, det där med att man försöker hitta focus, man känner sig som en kamera som ska ta närbilder men inte är ställd i macroläget, man försöker och försöker men det går inte:P

    Jag har haft min nu i en vecka snart och har väl börjat vänja mig lite men det kommer tillfällen där man reagerar över hur jävla suddigt det är. Tror aldrig man "vänjer" sig vid det. Dessutom blir man gråtfärdig när man tittar på en S3as skärm för då börjar "vänjningsprocessen" om igen ;)

    Det är ju så sjukt synd på en sån i övrigt fulländad telefon.
     
    Last edited: 10 okt 2012
  5. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vore intressant att få jämföra din o min mobil.. för jag ser ingen direkt skillnad mot min note förutom färgerna är lite annorlunda. Jag är helkär i min note 2.. allt är bättre typ:)
    Kanske är det bara jag som är för okritisk eller så har min note en defekt skärm så att det blir lika;)
     
  6. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Haha..
    Ja det hade varit jätteintressant. Var bor du?
     
  7. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bor i sthlm.
    har tittat o tittat på min mobil och jag lyckas inte se någon skillnad på skärmarna.. kört flera program o jämfört ikoner etc.
     
  8. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Lite långt från halmstad ;)

    Jag ser det direkt om jag jämför med min Note1, både på oikoner och text. Flera arbetskollegor ser också det så jag har ingen ögonfel ;)

    Bild och film däremot är jag helnöjd.

    Tänk om det är så illa att vissa skärmar är bra och vissa sämre..
     
  9. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skulle pröva att lämna tillbaka telefonen o pröva lyckan på nytt. (eller iaf hitta en annan telefon o jämrföra med, kanske någon demotelefon i butik.)
    Alla skillnader mellan min note och min note2 kan jag justera bort.. är bara lite färger och hur ljus skärmen är..
    Nått måste det ju vara då vissa hatar skärmen och jag tycker den är lika bra som på noten.

    Den enda skillnaden jag kan se om jag vill är att den kanske har aningen lägre kontrast och mattare färger.. men då har jag ställt allting på att spara batteri.
     
  10. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ja jag har funderat på att lämna in den, men jag har redan jämfört den med två demotelefoner och dom såg precis likadana ut. Så känns menlöst att lämna in den, men å andra sidan så finns det ju vissa (många) som är toknöjda
     
  11. Torpartrollet

    Torpartrollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har själv jämfört med svågerns Note 1 och vi hade väldigt svårt att se någon skillnad någon av oss. Vi jämförde lite olika saker, DN.se, appdrawern, ljusstyrka mm. På DN så hade skärmarna snarlik skärpa, det var ingen av oss som kunde säga vem som var skarpast. Däremot så skalas ju textern lite olika pga de olika formaten. Färgerna var dock mer färgglada på Note 2 jämfört med 1 men då hade jag den dynamiska inställningen på skärmen.
    I appdrawern eller ikoner på hemskärmen däremot tyckte vi båda att Note 2 var mer skarp. Även ljusstyrkan var något bättre på 2an.
     
  12. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ett exempel, hur är texten (utan Tapatalk) när du skriver ett inlägg här på forumet, asså texten du skriver.

    Där ser jag jättetydlig skillnad, mycket suddigare än på Note1.
     
  13. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Fan nu är vi där igen, jag startar en ny tråd där vi skriver om suddiga skärmar.

    Sorry för OT
     
  14. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 278
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Då har du nått fel på din. Mitt tapatalk e knivskarpt
     
  15. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Glad över att du själv sa det, hade tänkt gnälla om detvän en gång. Men nu slapp jag.

    Vill dock poängtera att det inte är något med dig utan mer för att disskutionen blir betydligt bättre :)

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Som sagt, UTAN Tapatalk ;-)
     
  17. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

  18. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Hehe..

    Håller helt med.
     
  19. FiVi

    FiVi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter att ha hängt i tråden ett par dagar så har jag idag beställt en grå galaxy note 2.
    Är dock lite fundersam över storleken, har själv inte kunnat hålla i eller känna på mobilen. Bor i en liten stad och ingen av våra butiker har något visningsex på den. Är det ingen som upplever den FÖR stor? Otymplig liksom?
    Jag är tjej och antar att jag inte kommer kunna skriva sms med en hand? Samtidigt så har storleken egentligen ingen större betydelse(eller?hehehe) då jag ändå aldrig har mobilen i byxfickan! De flesta skriver att skärmen är perfekt storlek på?
    tacksam för svar!
     
    R3b0rn gillar detta.
  20. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Finns en funktion så att du kan lägga tangentbordet på vänster eller högersida, och om du har normalstora händer bör du då kunna skriva med en hand.

    https://www.dropbox.com/s/05xr8ru93e6zqmh/2012-10-10 14.02.01.png

    Jag hade exakt samma tankar om dig (är dock kille, men har inga stora händer). Var lite smårädd när jag köpte den att den skulle vara för stor, men efter jag tog telefonen i handen så var det bara WOW, det är en bra size på telefonen!
     
    FiVi gillar detta.