Fråga: s3 och bil

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av nadro, 9 okt 2012.

  1. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej

    Undrar om det finns några inställningar, allt någon app som kan hjälpa mig.
    Har ett usb uttag i bilen där jag kan köra lite musik från sticka,eller iPod, eller iPhone, men när jag kopplar in s3 så går det inte, den står som mpt i inställningar, och hittar inga andra.. någon som kan hjälpa mig?
     
  2. ante_ante

    ante_ante Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+
    Jag tror inte du kan använda dig utav USB till android såvida inte bilen har stöd för just android, kan ju ha fel också. Du har ingen AUX ingång i bilen?
     
    nadro gillar detta.
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad jag vet så funkar det inte. Den klarar inte att läsa av din android. Fungerade på min fd. Kenwood stereo med en speciell app, fast bara för mp3 filer så gick tillbaks till aux :) Om du har usb som standard i bilen så bör ju en 3,5mm aux finnas ;)

    Detta är nog en (bland de ända) av anledningarna till att äga en iPhone :(
     
    nadro gillar detta.
  4. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Klart jag har AUX, men som sagt det var inte det hela handlade om.

    Trodde inte det hade med just Android att göra, mer någon inställning. Eftersom stickan, och äpplet funkar galant. SG3;an blir bara en masslagringsenhet, och trodde det gick att avhjälpa med inställningar alternativt en app.

    Hur kommer det sig, att det inte lirar.. bilens fel eller android´s ??och om det är androids inställningar, går inte det att fixa?
     
  5. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Det är inte Android i sig som är problemet utan att Samsung (mfl andra se: http://sv.wikipedia.org/wiki/MTP och http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Transfer_Protocol) har val att använda Media Transfer Protocol som överförings alternativ mellan telefonen och en dator. Detta är i sig smidigt när man kopplar sig mot en dator men funkar sämre mot andra enheter som en radio då dessa ofta inte stöder MTP utan förutsätter att det är ett USB minne eller hårddisk som den pratar med och som använder ett annat protokoll (USB Mass Storage) för att föra över filer.

    jag hittade detta när jag googlade lite:
    http://www.android.gs/how-to-enable-usb-mass-storage-on-samsung-galaxy-s3-i9300/

    http://www.geekswonder.com/how-to-enable-usb-mass-storage-on-galaxy-s3/

    Detta kräver dock Root och jag har inte testat själv så jag ger inga garantier på något vis.
     
    Last edited: 9 okt 2012
    nadro gillar detta.
  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Varför äpplet fungerar kan jag inte svara på, men funkar gör det iallafall, funkade perfekt med polarens iPhone i min kenwood stereo.

    Vad är det som lockar med att använda usb om man får fråga? :)

    One X använder inte MTP väl? Och där funkar det inte heller utan en speciell app.
     
    nadro gillar detta.
  7. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej, tack för svaren.

    Det är inget i sig som lockar att just köra via usb, blev bara irriterad att jag först inte kunde strömma musiken till min 12:a (opel) och sedan inte spela upp via usb.. Som sagt det lirar fint med aux:en även om jag tycker det kan bli lite sprakikigt i mellanåt.

    Och framför allt, fundersam varför det inte gick.
    Men tack för att ni tog er tid att förklara, även om jag fortfarande inte riktigt fattar vad problemet är.. ;)
     
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Um om det sprakar så beror väl det på A) Glapp i bilens kontakt B) Glapp i telefonens kontakt C) Om du inte prövat använd ca 70% av telefonens maxvolym och sen justera resten på bilstereon.
     
  9. mrpink

    mrpink Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hade en polare som hade samma problem, när jag kom och kikade på det, visade det sig att han hade blåtand i bilen. Då bestämde vi oss för att strömma musik utan sladd är ju betydligt trevligare än med sladd. :)
    Han var van med äpplet och trodde allt vart tvunget att gå via sladd....

    Med andra ord, du har inte blåtand i bilen?
     
  10. pikkilini

    pikkilini Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hur lyckades ni spela upp via blåtand? Jag blir galen på att min inte fungerar.

    Har en fmsändare som har blåtand och auxuttag. Får inte musiken att spelas upp med någon av dessa. Däremot fungerar det bra att prata på telefon via blåtand och ut till bilens högtalare..

    Kan väl nämna att brors HOX klarar detta utan problem.
     
  11. Jennyblom

    Jennyblom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Man kan använda sig av DS Audio men då behöver man ju ett NAS (server) hemma, kan säga att det e mycke praktiskt till väldigt mycke, bla då lyssna på musik i bilen utan en massa sladdar o annat i vägen :cool:

    här finns de att hämta
    https://play.google.com/store/apps/...51bGwsMSwxLDEsImNvbS5zeW5vbG9neS5EU2F1ZGlvIl0.

    Här e program man får ha hemma för att få de att fungera
    http://www.synology.com/index.php?lang=default
     
    Last edited: 9 okt 2012
  12. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag inte riktigt..
    Strömma från nasen, till telefonen, still aux??
    Menar program som Spotify, radioappar, och doods har jag ju redan Så det är inte musiken som saknas.. ? Eller hur tänker du nu?
     
  13. stefan78

    stefan78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Du har inte provat att i inställningarna aktivera att använda extern högtalare vid dockning? På S2'an betyde det att ljudet gick via USB [​IMG]

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Jennyblom

    Jennyblom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ursäkta de var nått annat jag tänkte på där :teeth: ;)
     
  15. Dibbe75

    Dibbe75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  16. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Yes den funkar kanon till S3:an. Brorsan har en sån också. Den funkar utmärkt till musik och all typ av ljud du kan tänkas vilja streama. DOCK så suger den *fett* till att ha som handsfree. Ljudkvalitén för den du pratar med. När jag ringer brorsan så hör jag honom knappt. Han hör mig utmärkt dock.

    Så sammanfattningsvis: Ljudet är bra som spelas upp. Micen som sitter på är skit. Jag vet inte varför men de är vår erfarenhet iaf.

    Själv kör jag med blåtandsheadset när jag sitter i bilen. Ett sånt där som kostar 1200kr som jobbet har betalat och som man kan stå inne i serverrummet på jobbet med alla fläktar på MAX och kunden tror man sitter vid sin dator på kontoret i lugnets ro. ;)

    Ja, headset förespråkar jag! Alla hör en och jag hör dom utmärkt. De viktiga är bara bullerdämpande extra mikrofoner.
     
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Känns som de festa har svarar på dina frågor redan. Jag tänkte bara berätta hur jag har löst det i min bil.

    Jag använder mig av Samsungs originalhållare för S2, den har ett litet chip i sig som gör om USB-> 3,5mm ljud. Det fina är att kontakten sitter på själva hållaren så du kan dra en permanent kabel ifrån hållaren till din bils AUX-ingång. Sedan finns det också ett uttag på bilhållaren där du ansluter cig-kabel så mobilen laddas hela tiden i bilen. En sådan här bilhållare kallas aktiv då den inte bara är en simpel hållare som ser till att din mobil sitter där du vill ha den.

    Problemet som nu har uppstått är att Samsung har inte släppt en sådan här hållare för S3:an. Åtminstone inte officiellt. De alternativ man har då är att köpa en aktiv hållare ifrån svenska företaget Brodit.se som bara kan ladda telefonen. Eller så köper man en S2 hållare ifrån USA, för där passar vår Internationella S3-mobil då den amerikanska S2:an är exakt lika stor som vår S3 i Sverige.

    Annars kan du köpa en begagnad Samsung originalhållare för S2:an och utföra ett ghettomod på den. Det var detta jag gjorde i mitt fall. Jag hade ingen lust att punga upp 500kr+ för en amerikanskhållare och jag kunde ändå inte ha mitt mobilskal på luren utan jag fick ta av detta varje gång också.

    Om du är nyfiken så står det mer om detta i min tråd.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=81606
     
    Last edited: 10 okt 2012
  19. mrpink

    mrpink Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har en Toyota -10 och jag bara sammankopplar den , får alternativ av "bilen" att koppla den som telefon eller som mediadevice. Jag vet att ett avalternativen funkar det både att ringa och köra musik, (spotify eller från sdkort) det andra funkar bara det ena. Kommer inte ihåg vilket av den just nu,.
    Funkar helt underbart....
     
  20. pinhead

    pinhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER