Gå över till Android surfplatta

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marooned, 10 okt 2012.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Hallå,

    Gick efter många år som iOS/Apple älskare över till Android i somras när jag köpte min Samsung S3. Ångrar det inte, tvärtom börjat kolla på Android surfplatta nu.

    Sitter nu med min iPad 3 och undrar om jag kommer märka någon stor skillnad i skärmkvalité? iPaden är rätt vass med sin retina.

    Jag har kollat på google nexus 7 och lite Samsung plattor. Men har ingen aning vilka som är vassa och inte. Kommer det någon ny nexus snart t ex? Den är jag sugen på, dock är skärmen bara på 7 tum. Vilket har fått mig att kolla på Samsung plattor.

    Några tips på vad jag ska kolla in? Får ju inte vara "sämre" än min iPads prestanda. Behöver inte 3G, men gärna så man kan sätta i ett sd kort så man får lite mer internt minne.


    Tack!
     
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kan väl bara sticka in om att Nexus 7 skärm är inget man går och skryter om tyvär :(
     
  3. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Det blir nog väldigt svårt att slå Ipad3 på fingrarna.
     
  4. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Den enda plattan som är i närheten av ipad 3 skärmen är nog Asus Transformer Infinity TF700. Den har lägre upplösning, "bara" full hd 1920*1080, skärmen lär dock vara väldigt bra. Jag var nära att beställa en sådan, men tydligen så är den ganska seg att använda som surfplatta (!).
    Nu har jag istället beställt en Asus Nexus 7. Den lär bara ha "ok" skärm, men går att surfa med, dessutom kostar den bara hälften så mycket som en Infinity (2300kr).
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Galaxy Note 10.1 kanske kan vara något?

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Vänta lite.
    Inte troligt att Apple kan smyga obemärkt förbi med högupplöst skärm utan att någon
    annan har det på G också.

    // A
     
  7. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
  9. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lite OT, men om "flyt" högsta prioritet för dig så är nog Nexus 7 det enda alternativet.

    Nexus 7:s skärm gör mig däremot ledsen i ögat. Jämfört med Galaxy Nexus AMOLED-skärm och Infinitys IPS-skärm så är den väldigt grå och tråkig.

    Japp, den är seg. Men den är nära Galaxy Nexus och Nexus 7 nu efter att Jelly Bean kom ut till den. Det var mycket värre när den hade ICS.
     
  10. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hm, men den har ju 1280*800, samma antal pixlar som en del telefoner har på 4-5" skärmar, och samma som Nexus 7 klämmer in på 7". Den kanske står sig bra mot ipad2, men det är väldigt långt ifrån ipad3s "retina" skärm.
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    gå från ipad till android-platts kommer bli ett smärtsamt uppvaknande.. även om nexus 7 är lite småtrevlig så är helt enkelt androidplattorna riktigt dåliga jämfört med en ipad 3 jag vet inte om det finns någon vid sina sinnes fulla bruk som kan bestrida detta. Anpassning osv är totalt ointressant i detta fallet. Funktionellt och upplevelsemässigt är det helt enkelt inte bra jämfört med ipad.. basta.
     
    dannejanne och Zee gillar detta.
  12. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Det där var väl inte en rättvis jämförelse (även om du kanske har rätt, kan diskuteras) du tar bort anpassning osv och verkar bara rikta in dig på det som är viktigt för dig. Jag som tycker anpassning är viktigt kan ha en upplevelse som din fast tvärtom. Dvs från android till Ipad är hemskt.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nej det är inte ens en jämförelse faktiskt.. anpassning är nice och viktigt för många men upplevelsen på en surfplatta ska ju vara bra och om någon funderar på att gå från ipad till android-platta så bör man informera om att han går från ett vrålåk till en enhjuling för det är 2 olika divisoner så är det bara.. android är totalt värdelöst på plattor och har mycket att förbättre. iphone vs android är jag beredd att gå åt andra hållet dock ;)

    summa summarum köp för i helvete inte en android-platta för du kommer ångra det bittert.
     
  14. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag har aldrig provat en ipad, men jag förstår att det finns "flyt" och att den är bra, men jag ser inte vad som är så mycket sämre med ALLA android plattor. Visst, jag kan ta om det är specifika plattor som inte flyter så bra, men är verkligen alla så dåliga och varför?
    Min fars platta (Acer iconia a100) Får tycker jag funkar helt okej, har inte provat den så mycket men han och frun är båda jätte nöjda med dom, och plattorna kostar ju mer än hälften så lite som en ipad!

    Är heller ingen fan boy även om jag gillar Android starkt :)

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kör man en androidplatta som första platta så tror jag idag att man myckt väl kan bli nöjd och riktigt jädra nöjd säkerligen. Men jag är helv övertygad att som ägare av en ipad 3 så gör man helt enkelt en dålig affär ;)
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Så vad du säger är att Android för telefoner är annorlunda mot Android för surfplattor? Enkelt:

    Android i kampen mot Apple i OS för telefoner:

    Android 55% force mot Apple 45%

    Medans Android i kampen mot Apple i OS för surfplattor:

    Android 20% i force mot Apples 80%


    ?
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Annorlunda är det ju egentligen inte men det är sämre anpassat för plattor jämfört med iOS helt klart.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  18. typ0

    typ0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Problemet för min del med Android-plattor (har Nexus 7 och Asus Infinity) är att de verkar ha usel kvalitetskontroll. Nu är ju båda gjorda av Asus, men har prövat på Samsungs plattor också och likadant där.

    I tillfället med min Infinity så köpte jag den för att jag skulle kunna surfa, men det var liksom i trögaste jävla laget, där man slet att öppna en sida och skrolla på den utan att man ville slänga plattan i väggen. Jag vet att det finns massor med folk som är supernöjda med sina Android-plattor, men tills tillverkarna kan få igenom en platta som inte lider av massa irriterande buggar så kommer jag hålla mig borta från dom.

    Är för övrigt nöjd med min Nexus 7, bortsett från att ljusa färger är helt åt helvete.
     
    Marooned gillar detta.
  19. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan vara värt att vänta och se hur microsofts windows 8- surfplattor blir, när de ändå är på gång. Kommer kunna köras i både tablet- läge och desktop- läge, som jag har förstått det, vilket innebär att de i kombination med ett tangentbord och en mus får samma användningsområde som en laptop, utöver sin tablet- funktionalitet.
     
  20. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nja, jag skulle vilja hävda att det är tvärtom. Ipad har ju samma gränssnitt som en Iphone, samma tråkiga grid men lite större ikoner. Apple utnyttjade inte situationen för att göra något specifikt för tablets.

    När den kom ut var det få appar som var anpassade till det stora formatet och det tog att bra tag innan det blev så bra som det är nu med tablet-specifika gränssnitt i apparna.

    Android, på en tablet, har däremot ett väldigt anpassat gränssnitt som skiljer sig lite från telefon-versionen och det märks att Google har tänkt till där.

    Tyvärr så är det tvärtom med apparna, det är förhållandevis få som köper tablets och därför anpassas inte många appar. Många tech-freaks hävdar att de inte köper Android-tablets för att det inte finns några tablet-anpassade appar. Det är lite hönan och ägget situationen där.

    Stock Android är bättre anpassat för plattor än vad iOS är, problemet är att många tredjepartsappar saknar tablet-gränssnitt :(