Alla föredrar vi Android, men vad hade du tagit från iOS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marooned, 12 okt 2012.

  1. tompathepilot

    tompathepilot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag saknar iTunes... eller inte!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    jnsson, faidros, Ascii och 3 andra gillar detta.
  2. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade nog tagit iOS fördel att vara "native", dvs att den kör OSX som är ett riktigt bra operativsystem.

    Vi har levt med Android-lagget så länge nu och vi kunde ha varit helt utan det om Android var uppbyggt på ett annat sätt. Då hade det kanske varit svårare att göra appar men jaja.

    När du skrev "miljö" trodde jag du menade Xcode, för det är ganska begränsat. Klart, det är lite smidigare att göra UI i det än i Android men själva kod-biten gör mig ledsen i ögat.

    Tror det vore svårt att göra en standard iOS app (med default UI) utan att röra Objective-C. För andra uppgifter går det nog att köra helt på C/C++, som spel.
     
  3. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Som andra nämnt; iMessage!
    Fick en 4S för ett par månader sen och vant mig igen vid iMessage. Använder 7/10 av ens bekanta iPhones är det svårt att gå tillbaka till en android igen på grund av smidigheten. Speciellt om 80% av ens bekantskap är i USA och Kanada.
    Viber och Whatsapp är inte så jäkla smidigt tbh. Syncen mellan laptop och telefon är också guldvärt!
     
  4. Ircfox

    Ircfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    iMessage och Airplay vore ritigt nice att ha där!
     
  5. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att jag inte saknar något (det mesta är så mycket enklare och bättre med android) förutom följande två saker:

    Med iphone, jailbreakad hade jag så att jag såg klocka, datum, sms, missade samtal, whatsapp, Facebook, kalender, osv. Alla med previews. Jag hade nog tagit denna sak för giv et på Android. Inte nog med att det inte finns default. Det verkar dessutom vara omöjligt att få till något som ens är i närheten med det dom finns (widget locket, mm).

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. mangen5

    mangen5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tesla Unread plugin!

    Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
     
    Sneaky gillar detta.
  7. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    405

    MINA ENHETER

    Skulle gjärna tagit airplay, många nya förstärkare har stöd för just airplay så det hade varit nice!

    Sen ang hårdvara är placeringen av laddkontakten som gör att det funkar med så otroligt många bordsladdare & högtalare. Det är ju sjukt kasst på android.
     
  8. echo

    echo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Definitivt Airplay. Det mesta av funktionaliteten i iOS går att fixa i Android också även om det inte är lika smidigt alltid.

    Men just Airplay fungerar grymt smidigt på iOS och saknar motsvarighet på Androidplattformen
     
  9. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Alla appar som är specifika för plattor.

    Att kunna ställa telefonen i en högtalare och spela musik

    Airplay
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nej, jag var nog lite otydlig där, jag menade programspråk och API snarare än Eclipse vs Xcode (som jag inte har någon erfarenhet av).

    När det gäller Eclipse så tycker jag dock att det lämnar en hel del att önska också. Alldeles för ofta (flera gånger om dagen) krashar hela Eclipse och man sitter där med en tom skärm och förlorade osparade ändringar. Lyckligtvis fungerar det ju att editera sina xml och java-filer i valfri stabil editor som t ex emacs. Jag har också skrivit egna Make-filer så att jag kan kompilera ända från källkod till färdig apk-fil utan att behöva starta Eclipse. Bara för att en leksaksmiljö är default måste det inte innebära att man är tvungen att använda den.

    Sen har ju naturligtvis Eclipse också fördelar som att tydligt markera fel och varningar direkt i koden, men dessa fördelar uppväger för mig tyvärr inte nackdelarna.

    Måhända låter jag lite bitter, men det speglar nog bara mitt nuvarande humör efter att häromdagen ha valt att ge upp ett projekt. Då jag i projektet skulle ha 90 olika bildfiler som resurser lade jag ned projektet då jag insåg att jag inte kunde strukturera upp detta i någon katalogstruktur. Android krävde att alla 90 filer skulle ligga på samma nivå, i samma katalog under res/drawable. Detta skulle göra mitt projekt oöverskådligt och svårunderhållet.

    m v h Henrik
     
  11. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med dig i det du skriver. Finns många dumma design val som är gjorda i android utvecklings miljön.

    Även om det inte löser problemen med hur apier och liknande ser ut så skulle jag rekommendera att du testar intellij istället för eclipes. Tycker det känns mycket stabilare och ordentligare och då har jag använt båda mycket.
     
    henca gillar detta.
  12. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Airplay helt klart. Android saknar smidig lösning.
     
  13. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Hur? Skicka gärna pm för att inte skräpa ned i tråden.

    // Strömma

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    men hallå?! Dlna, någon? Eller har jag missuppfattat något är inte dessa typ tvillingstekniker för att skicka information trådlöst via olika enheter?

    Men för att inte ramla ur ämnet helt så jo. Vill ju ha Xperia S utseende, med lite rundad rygg, för har aldrig gillar iPhone-lurens platta baksida. 3Gs var däremot bra på det viset lite rundad å ligger bra i handen. Android större skärma är att förredra, men man måste erkänna att apple Retinaskärm inte skulle vara fel ibland. Något som jag däremot verkligen saknar är just iPhones musikaliska delar att man lätt kan göra musik med luren. Vilket ännu inte är möjligt med android.

    Så om luren haft Androids OS, med iPhones skärm (fast större) och musikappsegenskaper och NOkia Purewiev-teknik så vore det ju inte illa. :)
     
  15. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Air play. Fungerar ju helt löjligt bra me HTPC'n. Bara att trycka på airplay knappen så spelar det upp på TV'n istället för telefonen (utan att man behöver ställa in något alls), fungerar med film musik, youtube, spotify osv.. Riktigt imponerande.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men, det funkar ju också med dlna? Jag vet att det inte är rätt forum, men vad är det som gör att airplay liksom är bättre än dlna? Alla nämner airplay och jag vet knappt vad det är, förutom att det är något liknande dlna.
     
  17. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Som med allt annat är grejen inte det att det går att göra, utan hur man gör det. Visst kan du använda en dator helt utan GUI, det är t.o.m. myckt snabbare. Användarvänlighet, itegration, det är det som gör det. Hur får du spotify att streama över dlna? youtube? Även helt vanliga filmer och musikfiler behöver ett trejdepartsprogram.
     
  18. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Har testat både den och missedit, inte alls samma grej. Vill ha stöd i os:et så att alla appar implementerar detta.
     
  19. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    T.ex. Spotify går väl inte att spela upp på högtalarsystemet via DLNA, eller?
    Airplay är i princip som att koppla en sladd mellan datorn (eller telefonen, för den delen) och förstärkaren.
     
  20. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade också stort hopp för DLNA men det är tyvärr riktigt meckigt och enheter är inte sällan inkompatibla med varandra eller så är det mediaformatet som inte passar kinkiga spelaren osv... bleh.

    AirPlay är något att vara avundsjuk över faktiskt, även om det ibland är skrattretande att se Ipadens 4:3 format på en 16:9 display.