Sony vägrar reparera hårdvaruproblem på lurar med upplåst bootloader

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Galaxy, 26 jul 2012.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hund gillar detta.
  2. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det vore intressant med lite input ifrån Sonys Support som finns här på forumet.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag hoppas någon som råkar ut för det har orken att ta det till domstol för att verkligen ta reda på om det ens är lagligt.
     
  4. rtardart

    rtardart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det lät väl rätt rimligt med deras syn på saken, att man faktiskt kan förstöra komponenter inuti telefonen om man börjar flasha custom roms som inte är 100% anpassade..
     
  5. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag håller med. Man får väl även en varning om att garantin inte längre gäller om man låser upp?
     
  6. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Om jag förstod det rätt så står det att garantin KAN upphöra...
    Lite för diffust för min smak, och dessutom gällde iaf det ena fallet den gulfläckiga skärmen på Xperia S. Ett erkänt tillverknings fel.

    Så klart är det en annan sak om telefonen kommer in med bränd cpu pga överklockning.
     
  7. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Är du seriös?
    Sony varnar om att garantin osv kan försvinna. Varför skulle det inte vara lagligt?

    Hoppas att du råkar ut för det så kan du slösa tid och energi på att ta det till domstol.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Om jag låser upp bootloadern och inte gör något mer men något går sönder en vecka senare på grund av tillverkningsfel så förutsätter jag att konsumentköplagen ändå gäller.
     
  9. tohe

    tohe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte uppståndelsen kring detta?

    Alla tillverkare har denna regel vad jag vet? Sony själva kommunicerar detta väldigt tydligt, även här på forumet har det skrivits många gånger.
    Har för mig att IDG skrivit guider om rootning och då står det även där väldigt tydligt att det påverkar garantin.
     
  10. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja den gäller förutsatt att produkten gått sönder under "normal" användning. Om du anser att låsa upp bootloaders, roota, installera custom ROMs mm. är att betrakta som normal användning av en telefon, så står det dig givetvis fritt att åberopa konsumentköplagen.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ja, datorer brukar inte gå sönder för att man byter från Windows XP till Windows 7 eller ens Linux. Börjar man däremot överklocka cpu eller så, är det förstås en annan sak.
     
  12. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Man får hålla isär garanti och reklamation. Garanti är frivillig och Sony eller vilket företag som helst har rätt att ha vilka regler de vill på den. Den tre-åriga reklamationsrätten är dock aldrig förhandlingsbar och gäller.

    Om felet på telefonen är ett fel som är känt och som rimligtvis inte kan härföras till att någon låst upp bootloader så finns det alls chans att få rätt hos ARN om Sony eller butiken där du köpt telefonen skulle vägra reklamationen. Mitt minne är lite suddigt och jag hittar inte fallet just nu men jag har ett svagt minne att jag läst om ett fall som liknar dessa där kunden fick rätt därför felet som fanns på varan inte påverkades av eventuella andra saker kunden gjort med varan ... men ta det med en nypa salt då jag som sagt just nu inte hittar det.

    Så - garanti har Sony helt rätt i att förverka om man låser upp bootloader men reklamationer för fel som funnits från start (t ex de kända problemen med gulaktig skärm) ska normalt inte påverkas här i Sverige.

    Jag antar det vore intressant att att höra om någon som haft upplåst bootloader och lämnat in telefon för lagning fått problem?
     
  13. PatrikF

    PatrikF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har låst upp bootloader, men har aldrig fattat vad det innebär. Vad händer när man gör det och vad är bootloader? :o
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Om man nu inte vet vad det innebär och vad man kan göra så undrar jag varför man ens låser upp bootloadern.

    Det är folk som inte vet vad dom gör och som sedan får problem som gnäller för att det går åt helvete när det är dom själva som är roten till det onda.
     
    Destroyedbeauty gillar detta.
  15. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    När du låser upp bootloadern så öppnar du upp telefonen så att du kan lägga in osignerad mjukvara - t.ex Cyanogenmod och liknande, med andra ord - programvara som inte är utvecklad av Sony (Sony Ericsson) utan är ihopsnickrad av hemma och avancerade användare.

    Bättre än så går icke förklara.. Eller?

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  16. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    öppnar man bootloader så gör man Det På Egen Risk orginal text:

    Important information
    Please note that you may void the warranty of your phone and/or any warranty from your operator if you unlock the boot loader. See your phone’s warranty statement for details. Additionally, due to the modified phone software, Sony’s repair network will likely have to replace key components before it can properly test, repair and verify your phone using our repair tools and software. Consequently, if Sony performs a warranty repair, Sony will likely charge you a significant service fee for the additional costs caused by your modification of the software.

    Sony can no longer guarantee the full functionality of your phone, and will not be responsible for any unsigned custom software being flashed to the phone after the boot loader is unlocked. Certain functions in your phone might cease to work, and performance might not be ideal. You might also damage your phone permanently. In the worst case, unlocking the boot loader will cause physical injuries or material damage, for example, due to the phone overheating.

    Certain content on your phone may also be inaccessible due to the removal of DRM security keys and the secure user data partition while unlocking the boot loader. We advise you to create backups, since user data, settings and accounts will be removed.

    With all of the above in mind, you should only unlock the boot loader of your phone if you are an advanced user with good knowledge of the technology and risks involved. We recommend standard users not to unlock the boot loader, as it is not needed. We are proud to deliver great phone experiences through our rigorously tested and official software releases.

    källa:http://unlockbootloader.sonymobile.com/

    viktig information
    Observera att du kan göra garantin ogiltig av telefonen och / eller garanti från din operatör om du låser upp boot loader. Se telefonens garanti för mer information. Dessutom, på grund av den modifierade telefonens programvara kommer Sonys reparationsnätverk måste sannolikt kommer att ersätta viktiga komponenter innan det kan väl testa, reparera och kontrollera din telefon med hjälp av våra reparations verktyg och programvara. Följaktligen, om Sony utför en garantireparation, kommer Sony ut troligt att du en stor serviceavgift för de merkostnader som orsakas av din modifiering av programvaran.

    Sony kan inte längre garantera full funktionalitet i telefonen, och kommer inte att vara ansvarig för osignerade anpassade programvara som blixtrade till telefonen efter att starthanteraren är olåst. Vissa funktioner i telefonen kan komma att upphöra att fungera, och prestanda kanske inte idealisk. Du kan också skada telefonen permanent. I värsta fall kommer upplåsning av starthanteraren orsaka fysiska skador eller materiella skador, till exempel på grund av telefonen överhettning.

    Visst innehåll på din telefon kan också vara otillgängliga på grund av avlägsnandet av DRM säkerhet nycklar och den säkra uppgifter användaren partition samtidigt som man tillvaratar boot loader. Vi råder dig att skapa säkerhetskopior eftersom användardata, inställningar och konton kommer att tas bort.

    Med alla ovanstående i åtanke, bör du låsa bara boot loader för din telefon om du är en avancerad användare med god kunskap om teknik och innebar risker. Vi rekommenderar vanliga användare inte att låsa upp boot loader, eftersom det inte behövs. Vi är stolta över att leverera bra telefon upplevelser genom våra noggrant testade och officiell programvara utgåvor.
     
    Last edited: 16 aug 2012
  17. kretin

    kretin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jahapp då fick jag ett avslag från kära Anovo pga modofierad mjukvara dvs upplåst bootloader :/ Xperia S
    Dessutom har de mage att föreslå byte av mainboard samt vibrator till ett pris av 2200:-
    Sände in för trasig mikrofon (den i 'baren') samt drämde till med trasig vibrator för att se om de ens felsökte den haha ;) vilket de uppenbarligen inte gjorde.

    Köpt på Tele2. Någon som har kreativa förslag på åtgärder??

    Min lokala mobilturk löser säkert detta för en tredjedel av begärda pris, annars kör jag bara med ett headset.

    Ha det gött!
     
    Last edited: 15 okt 2012
  18. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ska finnas någon mer firma som servar Sonylurar om jag inte minns fel.
    Kommer inte ihåg vad det heter nu, men tror det var i stockholmstrakten. Fick namnet från Xperia support btw.

    Lycka till
     
    kretin gillar detta.
  19. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Mobilbyrån var det nog.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    kretin gillar detta.
  20. Droid119

    Droid119 Guest

    Finns även deltaservice i Malmö;)

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
    kretin gillar detta.