Fråga: DLSR Monitor

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av sepipe-l0, 13 okt 2012.

  1. sepipe-l0

    sepipe-l0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om du har MHL och hdmi-kabel och pluggar in noten i en DSLR-kamera, kommer den fungera som extern display (visa veiwfindern)?

    Jag vet att galaxy tab 10.1 skulle fungera så.

    Någon som vet?
     
  2. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Ja det fungerar så, fast du behöver naturligtvis en applikation för att styra kommunikationen mellan kameran och telefonen. Där är ju DSLR Controller en av dem som fungerar relativt bra för detta. Jag kör med den på min Note 10.1 platta för att styra mina kameror med.

    / Magnus
     
  3. sepipe-l0

    sepipe-l0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har kollat in den appen men jag har dessvärre en sony alpha kamera... några förslag?
     
  4. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Ok du har en Sony, då vet jag tyvärr inte vad det finns för möjligheter att plugga den rakt in i telefonen. Men du kan ju göra det näst bästa då och fota som vanligt och sedan plugga in kortläsaren i telefonen och ta hand om bilderna där tills dess utvecklarna börjar stödja Sony's kameror.

    Emaila även gärna utvecklarna av dem applikationer du är intresserad av så som DSLR Controller och nämn vilken utrustning du har samt att du önskar stöd för den i deras mjukvara.

    / Magnus
     
  5. sepipe-l0

    sepipe-l0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det ska jag göra, tack för tipset!
    Jag är dock mest intresserad av liveveiw men har gjort som du sa innan!
     
  6. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej
    Tror ni pratar om olika saker, dslr controller använder USB inte hdmi
    Mig veterligen funkar det bara för canon för den har ett visst liveview stöd över usb.

    Tror inte att note (eller någon mobil/tablet) stödjer hdmi in utan bara hdmi ut (från mobil till tv)
    Precis som datorer tyvärr gör.

    Men hade varit riktigt coolt om det inte var så... antar att det äe just därför, för lätt att kopiera filmer osv...

    Har själv letat efter liten hdmi monitor/inspelning för att kunna koppla till hdmi kamera, men dyrt och krångligt tyvärr...

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  7. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Nej, HDMI signalen kan man inte ta direkt utan att kanske först passera igenom en annan enhet och sedan via en programvara som tolkar denna. I dagsläget så är DSLR Controller eller liknande applikationer enda möjligheten att ta ut en användbar signal från systemkameran.

    / Magnus