Vilken Android till grabben

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bkam, 17 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bkam

    bkam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Grabben ska få ny mobil i julklapp funderar på en iphone 5 men har börjar titta lite på android. Men om man vill ha en nya android med bra spec som tex S3 eller HTC X så är ju mobiler skit stora och måste bäras i midje väska ;) Han är 11 år så att få ner en mobil med 4.7" skärm i fickan är inget alternativ .Och alla mindre android är ju äldre/sämre specar eller har jag missat nån model.

    Såg att S3 ska komma i en mindre model men återigen så är det om jag har läst sämre än S2 så finns det nån bra model med mindre skärm?
     
  2. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    varför måste han ha en med bra specs ? räcker det typ inte med en s2 eller liknande. Jag har själv en LG o2x (dual core) och den fungerar utomordentligt bra till allt de jag vill göra. Spela tunga spel m.m.
     
  3. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Galaxy SIII Mini är dessvärre väldigt lite SIII. Den telefon med lite bättre specifikationer som tycks vara mest kompetent för tillfället är HTC One S. Ett annat alternativ som jag gillar är Sony Xperia Acro S, som är lite slöare men som i gengäld är vattenskyddad, vilket kan vara en fördel för en 11-åring. ;) Den har dessutom en 720p-display.

    Båda dessa har en display på 4,3 tum, vilket knappast kan ses som särskilt litet, men mycket mindre blir inte telefonerna med någorlunda prestanda.

    Jag rekommenderar att du tar dig en titt på den här tråden för att hitta det du söker: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=83743
     
  4. bkam

    bkam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sleepwalk ska jag binda upp den på 2 år så vill jag ha en bra mobil då han spelar väldigt mycket på den.

    AKERSKUUUG, HTC One S. kan va ett alternativ få ta med han och se vad han själv tycker om 4.3" . Synd om S3 mini hade stora förhoppningar om den

    List synd att andorid gå emot att göra tablets istället för mobiler ;)

    Är det HTC eller Samsung som gäller om man vill ha en mobil som kommer få alla nya uppdate av os:et , läst att både lg och sony är sjukt slöa på den biten och att dom till och med skippar modeller fast dom kan anses som nya . Detta med OS uppdateringar är en sak som talar för IOS tyvärr . Vill ju va saker på att om man lägger 4-5000:- på en mobil att den iallafall kommer få alla os uppdateringar som kommer inom dom 2 år man binder upp sig på
     
  5. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Här finns Swedroidredaktionens syn på HTC One S respektive Sony Xperia Acro S: One S , Acro S

    Jag hade själv stora förhoppningar för SIII Mini - hade tänkt köpa en sådan till min sambo - men blev besviken när jag fick se specifikationerna.

    Angående uppdateringarna håller jag med dig, men jag skulle nog räkna Sony bland de som är duktiga på att uppdatera sina telefoner, åtminstone emellanåt.

    Även om jag tycker att det är tråkigt att inte alla telefoner uppdateras i åtminstone två år efter release så kan jag inte tycka annat än att det idag inte är lika nödvändigt med uppdateringar som det var för två år sedan. Android 4.0/Ice Cream Sandwich är ett mycket kompetent OS och inte mycket nödvändigt ändrades i och med 4.1/Jelly Bean.

    Innan ICS kände även jag att något saknades i Android, och varje uppdatering var nödvändig för att minska den känslan, men sedan ICS är den i stort sett borta. Detta är dock min egen åsikt och inte allmänt gällande fakta.
     
    Last edited: 17 okt 2012
  6. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Skulle lätt ge han en S2a, ny på blocket för ca 2000. Den får Jelly Bean och fungerar utmärkt till allt.

    Tappade min från balkongen en gång ca 4m, studsade först på en gräsmatta för att sedan glida ut på asfalten, trodde det var helt kört då. Inte en skråma :)
     
    Sleepwalk gillar detta.
  7. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har en Acro S som jag är grymt nöjd med. Att den dessutom är helt vattentät är väldigt bra. Jag kan spela alla spel utan minsta lagg. Sedan när den förhoppningsvis får jelly bean flyter det på ännu bättre! Jag rekommenderar den starkt!

    Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2
     
  8. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om grabben ska spela mycket borde du satsa på en iPhone.
    De har mycket bättre prestanda i spel och utbudet av spel är avsevärt större.
    En 1 år gammal iPhone 4S har samma eller bättre spelprestanda än de senaste android-flaggskeppen.
     
    Last edited: 17 okt 2012
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Något med senaste adreno 320 kanske
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller med.

    Think outside the box är mitt råd till TS.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    EDIT: Skrev om min text typ fem gånger, men för att hålla det på en enkel nivå nöjer jag mig med detta:

    Jag tycker du kan köpa en iPhone 5 till pojken.
     
  12. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Du tycker inte att att det är lite overkill att lägga minst 6000 kr på en mobil till en 11-åring som är lika ömtålig som finporslinet där hemma?

    OP: Du har inte funderat på en stöttålig nalle till grabben? Räcker ju att telefonen glider ur fickan medans han cyklar på asfalt så är den kass om du har riktig otur.
     
  13. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Om pengar inte är ett problem skulle nog en iPhone + otterbox vara en bra lösning. Då har han lugnt den coolaste mobilen bland sina vänner, mainstream skit liksom.
     
  14. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Outside the box is Android. Inside the box is full of Apples!

    Kommer grabben vilja ha musik och film på luren?
    Kommer han vilja flytta dessa mellan dator och telefon?
    Kommer han vilja ha ett enkelt sätt att lösa detta på?
    Vill han kunna streama/dela material i ett trådlöst nätverk lätt och smidigt utan att införskaffa dyra fruktbeprydda attiraljer.
    Vill han kunna anpassa sin telefon visuellt eller med te.x egna ringsignaler på ett lätt sätt?
    Vill du att han har nytta av bra kartfunktioner för att hitta ställen?

    Om ja,
    This is your guy --> :)

    Min snart 15 åriga dotter har haft Android i 2 år nu. När hennes lur nu pajade så vill hon inte ha en iPhone som ersättare. Hon har fattat grejen med lättheten och suckar åt hennes fjortispolare som brölar så fort det inte finns IiiiiTuuunees på skoldatorerna. I julklapp vill hon gärna ha en SGS2. Men det blir nog något roligare.
    Grabben är 6 år, han grejar hellre med min HOX än med min jobblur som är en iPhone 4 S.


    Jo en Otterbox är ju verkligen skitcool.




    Så förslag. Med tanke på att du har tänkt iPhone så är ju budgeten inget problem. Acros S så tål den ju också lite regnstänk när han behöver ringa/messa hem för att han är sen till maten. Han blir ju också lite extra cool när han kan filma polarna bränna fram på BMX-banan utan att vara alltför rädd.
    Nu känner ju inte jag till er överhuvudtaget, men kan mycket väl tänka mig att det gott och väl skulle "duga" med en Sony Xperia GO.
     
  15. bkam

    bkam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Han har haft iphone dom senaste 2 åren en 3gs och nu en iphone 4:a så han är rädd om dom och Iphone håller rätt bra med , skärm skydd och ett skal. Men ni menar att tex en HTC One S håller bättre än en iphone?


    Men jag är lite sugen att testa android kört iphone ett par år men är rätt less på att ios ser lika dant ut hela tiden , widget är rätt snyggt och man kan göra mobilen mer personlig, och så är det kul med nåt nytt. Men vill inte lägga 5000 på en mobil som inte kommer få några nya uppdateringar efter år.


    Rospigg; musik har man ju spotify , Lägga över filmer behöver man inte göra då man kan streama allt :)
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Spotify är ju inte en självklarhet för alla. Och just streamandet är ju lättare med en Android. Men om du menar att ni redan har en lösning för det så.
    Jag är less på min jobblur (4s) och den har jag haft i snart ett år.
     
  17. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    På vilket sätt är det enklare att streama med en Android?
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man får väl lära barnet att det man just gav honom/henne är otroligt värdefullt? Jag menar, alla barn är inte oansvariga.

    Sen smäck på en Otterbox Defender och det som då var ömtåligt nu kan du släppa från Eiffeltornet utan att det får en skråma. (liten överdrift, jag vet..)
     
  19. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Min 10åriga tjej har haft fyra olika android och senaste är SGSII.
    (blade, xperia mini pro, atrix, Sony Go)
    Jag skulle inte vilja sätta en 7000kr mobiltelefon i näven på henne, spelar ingen roll att hon är extremt ansvarsfull.
    Det pga att risken för stöld eller rån ökar och det skulle kännas lite over kill då det finns telefoner i samma kaliber för en helt annan peng.

    Jag skulle rekommendera Sony Go eller Sony Acro, det är rätt skönt för barnet att slippa tänka regnet osv. Eller kanske SGSII.
    Tycker barn sällan har problem med att de har för få spel som de har tillgång till snarare tvärtom att de bombarderas med spel och appar som tar upp hjärnkapaciteten.
     
  20. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Elvaåringar är oändligt mycket tåligare än finporslinet!
     
    Galax, AKERSKUUUG och Ascii gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.